Vokietijos Aerokosminis centras kuria naujos kartos daugkartinio naudojimo kosminį laivą, galintį automatiškai nusileisti iš orbitos.
Vokietijos Aerokosminio centro (DLR) mokslininkai ir inžinieriai projektuoja naują kosminį laivą, kuris galėtų saugiai grįžti į Žemės atmosferą ir būtų pigesnė bei paprastesnė alternatyva NASA daugkartinio naudojimo erdvėlaiviams „Space Shuttle“, pranešė naujienų agentūra DDP.
DLR atstovai centro būstinėje Oberpfafenhofene šalia Miuncheno pademonstravo vieną svarbiausių būsimojo kosminio laivo elementų – 2,5 metro ilgio „užaštrinto“ kūgio formos raketos pirmagalio maketą. Jis sukurtas vykdant Aerokosminio centro SHEFEX II (sharp-edged test flight) programą, sakoma pranešime.
Naujausias raketos prototipas pirmą kartą bus išbandytas 2011 m. kovo mėnesį Australijoje, Woomeros kariniame poligone. Mažesnė ir lėtesnė prototipo modifikacija 2005 m. buvo sėkmingai išmėginta Norvegijoje.
DLR Projektavimo ir konstravimo instituto Šturgarte atstovas Hendrikas Weihsas pareiškė, kad Aerokosminio centro specialistų tikslas – „žingsnis po žingsnio sukurti daugkartinio naudojimo kosminį sklandytuvą“, - praneša DDP.
Pasak DLR atstovų, naujasis kosminio laivo modelis bus dar atsparesnis karščiui, pigesnis ir, svarbiausia, leidimosi iš orbitos metu bus lengviau valdomas už bet kokį kitą kosminį laivą. Kampuotas erdvėlaivio pirmagalis sudarytas iš 8 plokščių paviršių. Tokia jo konstrukcija pasižymi geresne aerodinamika ir atpigina gamybą. „Dėl šios priežasties erdvėlaivio aerodinamika beveik prilygsta „Space Shuttle“ kosminiams laivams, tačiau jis yra mažesnis ir jam nereikia sparnų“, - tvirtina H. Weihsas.
Naujojo kosminio laivo kūrimo programą finansuoja Vokietijos vyriausybė, skyrusi DLR 12,5 mln. eurų. Pabrėžiama, kad jis išsiskirs gebėjimu automatiškai nusileisti iš Žemės orbitos tiksliai į nurodytą vietą.
Tačiau Vokietijos Aerokosminis centro atstovai pripažįsta, kad jiems teks įveikti ilgą kelią, kol projektuojamas kosminis laivas taps realybe.
Pasak specialistų, paprastai balistinės kapsulės – kosminiai laivai, kuriuos naudoja Rusijos ir Kinijos kosmoso agentūros – grįžimo į atmosferą metu yra nekontroliuojamos. Tuo tarpu DLR kuriamas kosminis laivas grįžtant iš orbitos galės būti labai tiksliai nukreiptas į pasirinktą nusileidimo vietą. Prototipo gebėjimą kontroliuoti skrydį grįžimo į atmosferą metu ruošiamasi kitąmet patikrinti Australijos poligone.
DLR atstovų teigimu, sunkiausias kontroliuojamo skrydžio etapas – leidimasis iš 100 į 20 kilometrų aukštį. Pasiekus šią aukščio ribą, kosminio laivo maketas bus parašiutu nuleistas į dykumą.
Grįžtant į atmosferą kosminio laivo paviršius įkaista iki 10 000 laipsnių pagal Celsijų, tačiau „užaštrintas“ laivagalis, pasak vokiečių inžinierių, geriau išsklaido karštį sudarydamas korpusą saugantį dujų apvalkalą.
Pranešama, kad kitais metais įvyksiančio bandymo metu kosminio laivo prototipas kils be žmonių, tačiau ateityje gali būti pereita ir prie pilotuojamų skrydžių. Vokietijos Aerokosminis centras tikisi, kad SHEFEX II užsibrėžtų tikslų bus galima pasiekti bendradarbiaujant su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis ir JAV, teigiama pranešime.
Šiame vaizdo siužete – SHEFEX II pirmagalio modelio bandymai.