Paramos gavėjai, paramą panaudoję ne įstatuose nurodytai naudingai veiklai, mokesčių administratoriaus apmokestinami 15 proc. pelno mokesčio tarifu, o nustačius grubius paramos panaudojimo ne pagal paskirtį pažeidimus – sprendžiamas klausimas dėl paramos gavėjo statuso panaikinimo
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI) primena, jog pelno nesiekiantys asmenys gautą paramą turi naudoti visuomenei naudingiems tikslams, taip pat labdarai neįgaliesiems, ligoniams, našlaičiams ir kitiems socialiai pažeidžiamiems asmenims, o ne siekiant dirbtinai sumažinti pelno mokestį. Mokesčių administratorius, nustatęs kad paramos teikimu naudojamasi kaip priedanga mokesčiams mažinti, nesąžiningą mokesčių mokėtoją įpareigos apskaičiuoti ir sumokėti pelno mokestį, taip pat gali taikyti sankcijas (delspinigius, baudas ar naikinti paramos gavėjo statusą).
VMI duomenimis, 2011 metais daugiau kaip 7 tūkst. Lietuvos įmonių paramai skyrė apie 257 mln. litų. Daugiausiai lėšų buvo skirta sportui – 125 mln. litų, sveikatos apsaugai – 33 mln. litų, socialinei globai ir rūpybai – 32 mln. litų, kultūrai – 22 mln. litų, švietimui – beveik 17 mln. litų, religijai – 7 mln. litų, socialinei globai ir rūpybai – 2 mln. litų, moksliniams tyrimams – 1,4 mln. litų.
VMI pastebi, kad viena didžiausių neteisėto paramos panaudojimo rizikų yra tuomet, kai paramos teikėjai ir paramos gavėjai yra tarpusavyje susiję verslo ryšiais arba paramos panaudojimo įsipareigojimais per kontroliuojančius asmenis, t. y. valdančius ne mažiau kaip 10 proc. vieneto akcijų arba kitų teisių į pelno dalį, darbuotojus ir panašiais atvejais. Kontroliuojant rizikingus mokesčių mokėtojus nustatyta įvairių pažeidimų atvejų*. Pvz., paramos teikėjas, įsteigęs viešąją įstaigą (pelno nesiekiantį juridinį asmenį) ir paskyręs milijoninę paramą, vėliau iš pastarosios per susijusias įmones sulaukia beprocenčių paskolų. Sudaromi ir kitokie fiktyvūs sandoriai: atsiskaitoma už realiai nesuteiktas patalpų nuomos, kitas paslaugas. Rizika ypatingai didelė, kai atsiskaitoma grynaisiais pinigais. Nustatytas ir labdaros teikimo susijusiems asmenims pažeidimo atvejis, - gautos paramos lėšos neteisėtai skirtos kaip labdara garbaus amžiaus steigėjo tėvams.
„Paramos gavėjai gautą paramą gali naudoti tik savo įstatuose ar nuostatuose numatytiems Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatyme (toliau - LPĮ) nurodytiems visuomenei naudingiems tikslams siekti. Taip pat ir skirti labdarai, jeigu jie turi teisę ją teikti. Paramos teikėjai turi teisę suteiktą paramą priskirti leidžiamiems atskaitymams ir pasinaudoti pelno mokesčio lengvata net ir tais atvejais, kai gavėjas paramą panaudojo ne pagal paskirtį.
Tačiau, jeigu atliekant kontrolės veiksmus nustatoma, kad parama buvo suteikta ne LPĮ nustatytiems tikslams, o tik siekiant paramos teikėjo mokestinės ar privataus asmens (grupės asmenų) naudos, mokesčių administratorius vadovaudamasis turinio viršenybės prieš formą principu turi teisę apskaičiuoti mokesčius, delspinigius ir baudas“, - sako Alytaus AVMI Mokestinių prievolių skyriaus vedėja, atliekanti viršininko funkcijas, Zita Jarmalienė ir pažymi, kad tokiu atveju, atlikus faktinių aplinkybių vertinimą, paramos teikėjams gali būti netaikomos lengvatas numatančios pelno mokesčio įstatymo nuostatos, o paramos gavėjų gauta parama pripažįstama panaudota ne pagal LPĮ nustatytą paskirtį ir sprendžiamas klausimas dėl paramos gavėjo statuso panaikinimo.
Išsamią informaciją apie paramos, labdaros teikimą ir jos gavėjus galima rasti VMI interneto svetainėje www.vmi.lt arba pasikonsultuoti paskambinus Mokesčių informacijos centro telefonu 1882, kuriuo teikiamos konsultacijos yra įrašomos ir lygiavertės rašytinėms.