Vis daugiau negalią turinčių žmonių Lietuvoje siekia aukštojo mokslo - per dvejus metus jų skaičius aukštosiose mokyklose beveik padvigubėjo.
Lietuvos studentų sąjungos (LSS) tyrimų duomenimis, šiais mokslo metais studijuoja apie 915 studentų su negalia. Pernai tokių studentų buvo apie 640, metais anksčiau - apie 530.
Tyrimas, kuriame dalyvavo 41 šalies aukštoji mokykla, parodė, jog studentai su negalia mokslams dažniau renkasi universitetus, čia pastebimas ženklesnis jų skaičiaus augimas. Daugiausia studentų su negalia šiuo metu studijuoja Vilniaus, Vilniaus pedagoginiame, Kauno technologijos universitetuose. Populiariausios tarp kolegijų - Vilniaus verslo ir teisės, Šiaulių bei Kauno kolegijos.
Sprendžiant studijų prieinamumo žmonėms su negalia problemas, didžiausią dėmesį aukštosios mokyklos skiria fizinei aplinkai pritaikyti (40 proc.). Mažiau aukštųjų mokyklų nurodė vykdančios studentų su negalia poreikių analizę (15 proc.) ar teikiančios specialias paslaugas neįgaliesiems (11 proc.).
Tyrimas parodė, kad studijas neįgaliesiems pritaikydamos aukštosios mokyklos dažniausiai (49 proc.) susiduria su finansinėmis problemomis, dalis (28 proc.) pasigenda informacijos, kaip reikėtų gerinti studijų sąlygas neįgaliesiems. Kvalifikacijos stygių kaip pagrindinį trukdį įvardino 5 proc. respondentų.
Didžioji dalis (40 proc.) apklaustųjų universitetų savo sudarytas sąlygas neįgaliesiems laiko vidutiniškomis, tokios nuomonės laikosi ir 54 proc. kolegijų.
Tyrimo dalyvių nuomone, labiausiai aukštojo mokslo prieinamumo neįgaliesiems gerinimu turėtų rūpintis Švietimo ir mokslo ministerija (40 proc.). Už pačių aukštųjų mokyklų atsakomybę ir aktyvų veikimą šioje srityje pasisakė 28 proc. apklaustųjų, 23 proc. nurodė ir neįgaliųjų organizacijas.
Pasak LSS socialinės integracijos koordinatorės Rūtos Ruolytės, tyrimo atskleistos tendencijos nuteikia optimistiškai, tačiau, anot jos, reali situacija galėtų būti geresnė.
„Aukštosios mokyklos vis dar ne itin aktyviai įsisavina europines lėšas, kurios galėtų būti panaudotos žmonių su negalia integracijai. Trūksta kokybiškos informacijos sklaidos apie studijų prieinamumą neįgaliesiems, reikėtų stiprinti valdžios institucijų, aukštųjų ir bendrojo lavinimo mokyklų dialogą. Išsprendus visa tai, prielaidų formuotis atviresniam aukštajam mokslui Lietuvoje būtų daugiau“, - LSS pranešime spaudai cituojama R.Ruolytė.