Vilniaus viešojo transporto laukia pertvarka, kuri, tikimasi, leis sutaupyti ne vieną milijoną litų. Tiesa, ar pertvarka bus naudinga patiems vilniečiams, kol kas nėra aišku.
Įgyvendinus pertvarkos planus kasmet tikimasi sutaupyti beveik 10 mln. litų, kurie leistų atnaujinti naujų transporto priemonių bei pagerinti teikiamų paslaugų kokybę.
„Vien sujungę du viešojo transporto parkus, autobusų ir troleibusų, į vieną ir įgyvendinę pirmąjį bendrovės valdymo optimizavimo etapą jau dabar esame sutaupę apie 3,5 milijonus litų. Papildomai sumažinę išlaidas miesto maršrutuose ir kasmet sutaupydami beveik po 10 milijonų litų, planuojame atnaujinti parką ir taip pagerinti teikiamų paslaugų kokybę“, – sakė įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.
Nors oficialiai viešojo transporto sistemos pertvarkos planai dar nėra patvirtinti, jau šiandien viešoje erdvėje skelbiama, kad savivaldybė planuoja panaikinti dešimt autobusų maršrutų bei aštuonis troleibusų maršrutus. Pagal preliminarų projektą, maršrutus naikinti siūloma nuo šių metų liepos mėnesio.
Taip pat savivaldybės atstovai kalba ir apie planus retinti kai kurių autobusų ir troleibusų maršrutus net du kartus, taip taupant lėšas. Keliais maršrutais važiuojančių autobusų ir troleibusų trasas planuojama ilginti ar praplėsti, be to, turėtų atsirasti ir keli greitieji autobusai.
2013 metais ketinama apie 30 autobusų perkelti į troleibusų parką ir taip sumažinti ridą be keleivių, kai ryte autobusai tušti važiuoja į maršrutų pradžia, o vakare – grįžtą į parką. Iš Justiniškių gatvės autobusams arčiau pasiekti maršrutus Pilaitėje, Lazdynuose, Fabijoniškėse. Todėl prieš pradedant važiuoti jiems įprastais maršrutais, kelionės ilgis jiems sutrumpės apie 120 tūkst. km per metus, dėl to išlaidos kasmet sumažės 0,6 milijonais litų.
Optimizuos darbą
Išlaidos bus mažinamos ir dyzeliniu kuru varomus autobusus pakeitus naujais dujiniais autobusais, taip tikimasi sutaupyti apie 4 milijonus litų kasmet.
Įgyvendinus išlaidų mažinimo planą, ne per piką, kuomet viešojo transporto keleivių skaičiai gerokai sumažėja, bus naudojami mažesnės talpos autobusai ir todėl kasmet sutaupoma beveik 3,2 milijonai litų.
Savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ planuoja įgyvendinti ir kitas autobusų bei troleibusų darbo optimizavimo miesto maršrutuose priemones: kai kuriuose maršrutuose sumažinant transporto priemonių skaičių, taip pat kai kuriuose maršrutuose sumažinti po 1 ar 2 reisus tuo metu, kai keleivių yra mažai ir tokiu būdu sutaupyti apie 2,1 mln. litų per metus.
Tiesa, atsakyti, kurie autobusų ir troleibusų maršrutai bus naikinami, kurie mažinami ar praplečiami, Savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento direktorius Virginijus Pauža negalėjo. „Kol kas, kol planas oficialiai nepatvirtintas, negalėčiau nieko komentuoti. Tačiau tikrai taip, planuojame daugelį maršrutų optimizuoti, kai kurių atsisakyti, o kai kuriuos retinti, planuojamas ir greitųjų maršrutų įvedimas“, – neneigė jis.
V. Pauža tvirtino, kad ateinančią savaitę turėtų paaiškėti tai, kaip tiksliai bus įgyvendinamas išlaidų mažinimo miesto maršrutuose planas. „Tada ir galėsiu tiksliai pasakyti, kaip kas keisis“, – tvirtino departamento vadovas.
Pertvarką vertina skeptiškai
Skeptiškai viešojo transporto sistemos pertvarką Vilniuje vertina ir privačių vežėjų asociacijos vadovas Saulius Matulionis. Anot jo, situacija vargu ar pagerės, mat bet kuriuo atveju savivaldybės įmonė dirbs nuostolingai. „Buvę atvejų, kai mes skaičiavome, kad kai kuriais maršrutais privatūs vežėjai galėtų vežti pigiau nei tą daro savivaldybės transportas, tačiau konkursų paslaugoms teikti savivaldybė neskelbė“, – teigė S. Matulionis.
Jis priminė, kad Konkurencijos taryba praėjusių metų pabaigoje paskelbė išvadas, susijusias su vežėjų skundu, esą savivaldybė nesudaro vienodų sąlygų konkuruoti privatiems vežėjams su „Susisiekimo paslaugomis“. Taryba nusprendė, kad privačių vežėjų skundas buvo pagrįstas, tačiau kol kas, kaip galėtų baigtis šis ginčas, S. Matulionis pasakyti negalėjo.