Sostinės savivaldybės taryba pagaliau apsisprendė, kokiu transportu ateityje turėtų važinėti vilniečiai. Panašu, kad pirmiausia bus pradėta nuo tramvajaus linijos tiesimo.
Buvo parengt 8 viešojo transporto sostinėje planai.
Linijos – jau netrukus
Pirmoji tramvajaus linija Stotis – Santariškės, nusidrieksianti Pylimo, Kalvarijų ir Santariškių gatvėmis, gali atsirasti jau po kelerių metų.
Savivaldybės valdininkai apskaičiavo, kad šiame miesto gatvių ruože šiandien yra pats didžiausias nuolatinis keleivių srautas.
Vėliau bus įdiegta ir antroji greitojo transporto linija Lazdynai–Naujamiestis–Centras–Justiniškės. Ji Drieksis Erfurto, Laisvės, Gerosios Vilties, Savanorių, J.Basanavičiaus, Kudirkos, Pamėnkalnio, Jogailos, Vilniaus, Kalvarijų, Konstitucijos pr., Ukmergės, Ozo, Buivydiškių, Rygos gatvėmis. Viena linijos atšaka bus pakreipta į Pašilaičius.
Vilniaus miesto taryba patvirtino koncepciją, kurioje numatoma sostinės viešojo transporto plėtra iki 2040 m. Joje, atsižvelgiant į miesto ateities planus bei numatomą gyventojų skaičių ir kitas tendencijas, siūloma įvesti naują patrauklią viešojo transporto rūšį, kuri galėtų keleivius pervežti žymiai greičiau ir patogiau.
„Per pastaruosius trisdešimt metų kelionių viešuoju transportu sumažėjo perpus, o automobilį turi 3 iš 5 vilniečių, todėl susidaro didelės spūstys ir ilgėja vilniečių kelionių trukmė. Specialistų siūlomi tramvajus, greitieji autobusai yra patogios ir patrauklios viešojo transporto priemonės, kurios gerokai sutrumpins kelionės laiką, aplenkdamos visas automobilių spūstis, be to, joms sankryžose visada degtų žalias šviesoforų signalas“, – savo seną idėją sostinėje apgyvendinti metro giria Artūras Zuokas.
Metro idėja neįtikino
Rengiant sostinės transporto planą daugiausia kalbų kilo dėl metro diegimo galimybių. Itin aktyviai organizacijos Metro sąjūdis pristatinėta šio transporto idėja didesnio įspūdžio savivaldybės vadovams nepaliko ir buvo nustumta į šalį dėl aukštos kainos.
Sostinėje įdiegti metro savivaldybėje ragino ir Seimo Metro idėjos paramos parlamentinė grupė. Jos nariai miesto politikus ir valdininkus įtikinėjo, kad metro Vilniuje iš esmės patenkintų vilniečių gyventojų ir svečių susisiekimo poreikius, geriausiai atitinka poveikio aplinkai kriterijus, atitinka Lietuvos bendrojo plano sprendimą ir dvimiesčio koncepciją, gali būti patraukliausia užsienio investitoriams ir galbūt pritrauktų ES fondų paramą.
Metro sąjūdžio vadovas Juozas Zykus stebėjo daugelį miesto politikų posėdžių, kuriuose buvo sprendžiamos transporto sistemos problemos, ne kartą susitiko su sostinės vadovais, tačiau sužavėti politikų savo idėja nesugebėjo.
Galiausiai šūkis „Vilnius be metro – Vilnius be ateities“ sostinės politikų neįtikino, o idėja buvo stumtelta į mažiau reikalingų vietą kaip per brangi ir neatsiperkanti.
Metro šalininkai išsikovojo tik punktą dokumente, kuris leidžia ateityje svarstyti ir metro sistemos diegimą, keleivių srautams itin padidėjus.
Idėjų buvo daug
Naujų transporto rūšių koncepcijoje pristatyti aštuoni galimi variantai. Pirmąjį variantą darbo grupė paliko tokį patį, koks jis yra dabar, kai viešąjį transportą sudaro autobusai ir troleibusai. Kiti variantai apima tramvajaus, greitųjų autobusų, metro įvedimą.
Be šių transporto priemonių, savivaldybės dokumentuose buvo minimos ir itin egzotiškos. Pavyzdžiui, kalbama net apie tokias transporto priemones, kokias turi Londono Hitrou oro uostas. Tai elektrinės kapsulės, kurios keleivius be jokių vairuotojų nuveža į tam tikrus taškus. Tačiau tokia transporto priemonė Vilniuje perspektyvų kol kas turi mažai.
Savivaldybės transporto specialistas Algirdas Šešelgis dienraščiui yra sakęs, kad ši transporto priemonė labiausiai tinka nedidelei teritorijai, pavyzdžiui, prekybos centrui ar kokiam nors pramogų parkui, tačiau miesto transporto sistemos problemų nesprendžia.
Koncepcijoje taip pat numatyta plėtoti pėsčiųjų ir dviračių takų sistemą formuojant nemotorizuoto eismo zonas, keisti viešojo transporto bilietų kainų politiką.
Matas MIKNEVIČIUS