Ketvirtadienio pavakarę Vilnių užklupo stipri liūtis su perkūnija. Ilgiau nei valandą pylęs lietus neapsiėjo be padarinių – vietomis sostinėje patvino keliai, išsiveržė šuliniai, iš kurių pakilusios nuotekos nutekėjo į Nerį. Fiksuojama, kad vietomis per trumpą laiką iškrito apie 15 mm kritulių.
TV3 užfiksavo, kaip Vilniaus Antakalnio mikrorajone, P. Vileišio gatvėje pro kanalizacijos dangtį veržėsi fekalijos, tekėjo į dviračių taką, o tuomet – į Nerį.
Problemos kyla dėl dviejų priežasčių
Vilniaus miesto savivaldybės kelių priežiūros įmonė „Grinda“ Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus vadovas Egidijus Steponavičius informuoja, kad daugiausia lietaus ketvirtadienį teko šiauriniams sostinės rajonams – Balsiams, Jeruzalei, Baltupiams, Žirmūnams, Antakalniui.
„Liūtį lydėjo ir stiprūs vėjai, gavome 12 pranešimų apie nulaužtas šakas ar nuverstus medžius, išvartos buvo operatyviai šalinamos. Liūtis taip pat užtvindė kai kurias miesto gatves. Daugiausia nepatogumų patyrė Verkių gatve važiuojantys automobiliai, tačiau didesnių eismo sutrikdymų nebūta“, – atsakyme tv3.lt rašė E. Steponavičius.
Specialistas nurodo dvi priežastis, kodėl po liūčių patvinta mistų gatvės. Viena jų – per pastaruosius dešimtmečius miestuose sumažėjęs žaliųjų plotų kiekis, į kuriuos susigeria lietaus vanduo, ir smarkiai išaugęs kietųjų dangų plotas, nuo kurių vanduo surenkamas į paviršinių nuotekų vamzdynus.
„Antra, dėl klimato kaitos sustiprėjo gamtos anomalijos, pavyzdžiui, neįprastai dideli temperatūrų svyravimai, dėl kurių Vakarų ir Šiaurės Europoje suintensyvėjo vasaros liūtys, o Šiaurės Amerikoje – uraganai ir tornadai. Lietaus nuotekų vamzdynas per trumpą laiką nesutalpina išaugusio momentinio kritulių kiekio, todėl vanduo užlieja žemesnes gatvių vietas – tą galima matyti ir Vokietijos, Austrijos, Čekijos miestuose“, – aiškino „Grindos“ atstovas.
Jis pažymi, kad Vilniaus mieste didžioji dalis lietaus nuotekų magistralinių inžinerinių tinklų įrengta prieš pusšimtį metų, o dėl išaugusio kietųjų dangų ploto ir suintensyvėjusių liūčių jų galimybės apdoroti išaugusį kritulių kiekį yra nebepakankamos.
„Šiemet „Grinda“ pradėjo eksploatuoti naujas specialiosios technikos priemones, skirtas lietaus nuotekų surinkimo sistemos priežiūrai. Hidrodinaminės mašinos aprūpintos aukšto slėgio siurbliais, kurie padeda išvalyti sąnašas lietaus nuotekų surinkimo šulinėliuose ir kolektoriuose. Išvalius sąnašas, lietaus vanduo greičiau suteka į kolektorius, sumažėja kiemų ir gatvių užtvindymo tikimybė. Šiemet prevenciškai jau išvalyti T. Narbuto, Verkių, Kareivių, Minties gatvių vamzdynai, valomi ir gyvenamųjų rajonų gatvėse ar kiemuose esantys lietaus vandens surinkimo šuliniai“, – teigė E. Steponavičius.
Patarimai vairuotojams
Panašu, kad penktadienį, kaip ir ketvirtadienį vilniečiai nuo pietų iki vakaro sulauks gausaus lietaus su perkūnija, aukščiausia temperatūra 22 laipsniai šilumos.
Po liūčių patvinusios gatvės jau atrodo neatsiejama Vilniaus dalis. Analogiška situacija kartojasi praktiškai kasmet – tvinsta T. Narbuto ruožas pakalnėje, Savanorių pr. ties žiedu, Dariaus ir Girėno bei Kapsų gatvių sankryža, Geležinio vilko g. ties Seimo tuneliu.
E. Steponavičius pateikia patarimų vairuotojams, kad liūčių metu pavyktų išvengti nelaimingų atsitikimų.
1. Stebėkite eismo sąlygas ir reaguokite į specialiųjų tarnybų nurodymus. Pavyzdžiui, didesnių liūčių metu į kritines Vilniaus miesto vietas „Grinda“ išsiunčia budinčius ekipažus, kurie nukreipia eismą aplinkiniais, neužliejamais maršrutais.
2. Sumažinkite greitį – didelės liūties metu sumažėja matomumas, todėl per didelis greitis kelia pavojų visų eismo dalyvių saugumui. Be to, dideliu greičiu važiuojant net ir per negilią balą, sukeliamos bangos gali užpilti automobilio variklį.
3. Nerizikuokite važiuodami per užsemtus gatvių plotus. Neretai pasitaiko atvejų, kad stiprus vandens slėgis vamzdynuose „iššauna“ šulinių dangčius, todėl užtvindytose atkarpose yra rizika įsmukti į atvirą šulinį.
4. Jei kyla abejonių, ar automobilis saugiai įveiks užtvindytą atkarpą – geriau rinkitės saugesnį aplinkinį maršrutą.