Nuo liepos 15 dienos vilniečių ir miesto svečių į Vilniaus miesto viešąjį transportą bus prašoma įlipti pro pirmąsias duris. Naujoji tvarka leis pagerinti visuomeninio transporto saugumą, sumažinti keleivių kontrolei skirtas išlaidas ir padės surinkti daugiau pajamų už parduotus bilietus.
Lietuvoje ši tvarka nėra naujovė – ji jau sėkmingai veikia Klaipėdoje, Panevežyje ir Kėdainiuose.
Vilniaus miesto vicemeras Romas Adomavičius teigia, jog naujoji tvarka veikia daugelyje vakarų Europos miestų. „Jei nuvyktume į didžiąsias Europos sostines, pamatytume, jog keleivių laipinimas pro pirmąsias duris nėra jokia naujovė. Tai yra sėkmingai veikianti sistema, gerinanti viešojo transporto paslaugų kokybę – važiuojantiems be bilieto, akivaizdžiai apsvaigusiems, asocialiems ar agresyviems keleiviams bus sunkiau patekti į transporto priemonę“, - teigia R. Adomavičius.Pasak savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktoriaus Ginto Bliuvo, įdiegus keleivių laipinimą pro pirmąsias duris, atsiras galimybė Vilniaus viešąjame transporte įgyvendinti ir daugiau teigiamų pokyčių.
„Mūsų skaičiavimu, įgyvendinus šią naujovę 60 proc. sumažės keleivių be bilieto skaičius. Planuojama, kad pajamos už parduotus bilietus išaugs 8 mln. Lt. Papildomos įplaukos leis padidinti kasdien maršrutuose važinėjančių autobusų ir troleibusų skaičių“, - sako G. Bliuvas.
Lietuvoje naująją tvarką jau yra pritaikę Klaipėdos, Panevežio ir Kėdainių viešojo transporto tiekėjai. Keleiviai išsyk pajuto naujosios tvarkos teikiamą naudą.
Pasak G. Bliuvo, vilniečiai taip pat įpras prie keleivių laipinimo pro priekines duris. „Įgyvendindami naująją tvarką tikimės visuomenės solidarumo – prie jos įprasti užtruks šiek tiek laiko, tačiau pokyčiai bus įgyvendinti daug lengviau, jei keleiviai geranoriškai laikysis mūsų siūlomos tvarkos“, - sako G. Bliuvas.
Ruošiantis keleivių laipinimui pro priekines duris, Vilniaus miesto autobusai ir troleibusai bus specialiai pritaikomi naujajai tvarkai. Pasak UAB „Vilniaus autobusai“ generalinio direktoriaus Gintaro Nakučio, keleivių laipinimo pro priekines duris praktinis įgyvendinimas yra aptartas su vairuotojais ir buvo įsiklausyta į jų nuomonę.
„Kartu su vairuotojais modeliavome galimas situacijas, kai piko metu į autobusą nori įlipti daug keleivių ar į transporto priemonę bando brautis keleiviai be bilieto. Bendrai sutarimo būdu radome efektyviausius sprendimus galimoms probleminėms situacijoms“, - teigia G. Nakutis.
Įlipdami pro priekines duris, keleiviai privalės vairuotojui parodyti elektroninį bilietą, pažymėti turimą vienkartinį bilietą arba nusipirkti jį iš vairuotojo. Išlipti iš transporto priemonės keleiviai galės pro visas likusias duris. Jei į troleibusą norės patekti neįgalieji ar motinos su vežimėliais, vairuotojas leis jiems patekti į transporto priemonę pro specialiai tam pritaikytas duris. Jei autobuso ar troleibuso lauks daug keleivių, vairuotojas galės priimti sprendimą įleisti žmones pro visas transporto priemonės duris.
Per 2009 metus Vilniaus miesto autobusais ir troleibusais buvo vežta 193,3 mln. keleivių. Vilniuje yra 70 autobusų ir 20 troleibusų maršrutų, kuriais šiuo metu kasdien kursuoja 390 viešojo transporto priemonių. Per mėnesį Vilniaus miesto viešajame transporte yra sulaikoma apie 6 tūkst. pažeidėjų, kurie sumoka apie 150 tūkst. Lt. Baudų.