Vilniaus viešojo transporto darbuotojų profsąjungai nusprendus surengti įspėjamąjį streiką, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovas kreipėsi į teismą, siekdamas jį pripažinti neteisėtu.
Įspėjamasis streikas turėtų įvykti lapkričio 14 d. nuo 4.30 iki 6.30 val.
„Nors įmonės finansinė situacija yra sudėtinga, darbuotojams atlyginimus mokėdavome laiku, nepaisydami net ir ekonominio sunkmečio. Vyriausybė neskyrė pakankamo finansavimo viešojo transporto sektoriui, todėl nei Vilniaus miesto savivaldybė, nei įmonė „Vilniaus viešasis transportas“ neturi galimybės išmokėti darbuotojams 2009 m., 2010 m. ir 2011 m. nemokėto tryliktojo atlyginimo. Profsąjungų reikalavimai yra neįmanomi ir stumiantys įmonę į bankrotą, todėl nutarėme kreiptis į teismą dėl šio streiko teisėtumo“, − sakė „Vilniaus viešojo transporto“ direktorius Gintaras Nakutis.
Jo teigimu, Vilniaus viešojo transporto darbuotojų profsąjunga siekia, kad darbuotojams būtų sumokėtas trejus metus nemokėtas tryliktasis atlyginimas − apie 11 mln. litų, apie 4,6 mln. litų delspinigių bei dar apie 9,4 mln. litų atlyginimų indeksacijos.
Įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ atstovai ir savivaldybės darbo grupė sutiko darbuotojams sumokėti 8 mln. litų (iki metų pabaigos sumokant 2,7 mln. litų, o likusius 5,3 mln. litų per keturis mėnesius kitais metais), tačiau profsąjunga tam nepritaria.
Anksčiau Vilniaus viešojo transporto darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Jonas Dekaminavičius sakė, kad sostinės savivaldybės galimos skirti lėšos sudaro tik 25 proc. metinės išmokos už 2010 m. ir 2011 m.
Įmonė „Vilniaus viešasis transportas“ pažymi, kad jos darbuotojai gauna didžiausius atlyginimus regione: Vilniaus autobuso vairuotojai vidutiniškai gauna atlyginimą, siekiantį 3 tūkst. 416 litų, troleibusų − 2 tūkst. 850 litų, tuo tarpu Rygoje − atitinkamai 2 tūkst. 752 litus ir 2 tūkst. 673 litus, o Taline − 3 tūkst. 311 litų ir 2 tūkst. 130 litų. „Kauno autobusai“ vairuotojui moka 2 tūkst. 661 lito atlygį, Klaipėdoje mokamas 2 tūkst. 610 litų atlyginimas.
J. Dekaminavičius prieš mėnesį surengto mitingo metu pažymėjo, jog autobusų ir troleibusų vairuotojai nereikalauja pakelti atlyginimų, o tik grąžinti jiems uždirbtus pinigus. Paskelbęs apie įspėjamojo streiko, kurio metu sostinėje viešojo transporto priemonės važiuos rečiau ir dirbs tik trečdalis įprastų transporto priemonių (iš 422 − 126), datą, jis tikėjosi, jog Vyriausybė ir savivaldybė „susitars ir skirs tuos pinigus“.
„Tikimės, kad per tą laikotarpį Vyriausybė ir Seimas ar savivaldybė susitars ir skirs tuos pinigus. Įsiskolinimai yra dideli. Šiuo metu, jeigu vertintume autobusų ir troleibusų parką, pamatytume, kad techninis lygis yra jau seniai nustekentas, 8 metai negaunama naujų autobusų ir troleibusų, iš vairuotojų reikalaujama kultūringo keleivių pervežimo, bet kaip tai galima užtikrinti su senais autobusais? Detalių trūksta, finansavimo trūksta“, − spalio 11 d. piktinosi jis ir pridūrė, jog streikas nenaudingas nei patiems jo dalyviams, nei miesto gyventojams.
Vilniaus miesto savivaldybė primena, kad sostinės taryba jau kreipėsi į teismą dėl nepakankamo Vilniaus finansavimo − miesto biudžetui skiriama tik 40 proc. mieste sumokamo gyventojų pajamų mokesčio, tuo tarpu beveik visoms kitoms savivaldybėms paliekama 100 proc. mokesčio.
Jos teigimu, vien dėl konstituciškai nepagrįstai priskirtos funkcijos − lengvatinio keleivių vežimo kompensavimo vykdymo − sostinės savivaldybė patyrė 270 mln. litų nuostolių. Vilniaus apygardos administracinis teismas, nagrinėdamas Vilniaus miesto savivaldybės ieškinį, nusprendė kreiptis ir į Konstitucinį Teismą.