Ką tik nusprendę pabranginti keliones viešuoju transportu, Vilniaus savivaldybės vadovai jau kuria radikaliai priešingus planus: dabar regima visiškai nemokamo transporto vizija. Tiesa, tuomet žadamas ir mokestis senų automobilių savininkams.
Prieš daugiau nei pusmetį Estijos sostinės Talino savivaldybės tarybos iškeltą idėją, jog viešasis transportas galėtų būti visiškai nemokamas, pasigavo Vilniaus valdžia. Savaitgalį savivaldybės atstovai išplatino pranešimą, kad jau šią savaitę sostinės savivaldybės taryboje bus svarstoma galimybė visiškai kompensuoti miestiečių keliones viešuoju transportu. Tiesa, taip pat bus svarstoma, ar nemokamam keleivių vežimui kompensuoti turėtų būti skiriama dalis kitoms miesto reikmėms dabar numatytų lėšų. Dėl nemokamų kelionių troleibusais ir autobusais taip pat ketinama vykdyti ir gyventojų apklausą.
Sostinės mero pavaduotojas Romas Adomavičius, „Vilniaus dienos“ paklaustas, kokios tokio sumanymo realios galimybės, prabilo ir apie galimą senesnių automobilių apmokestinimą, ir apie tai, jog Vilniuje negyvenantys žmonės bilietus pirktų brangiau.
– Kieno čia idėja? Turbūt jau žinote, iš kokių pinigų bus dotuojamos viešojo transporto išlaidos?
– Idėja sena – ji gimė kalbantis su Talino miesto vadovais, kur teko būti prieš pusę metų. Iš pradžių idėja atrodė kaip iš labai tolimų laikų, bet kai ėmėme dėlioti pliusus ir minusus, finansavimo šaltinius, tai pasirodė visai įgyvendinama. Tad jei vilniečiai norėtų, manau, rimtai galėtumėme svarstyti tokį dalyką. Bet prieš tai dar reikia atlikti apklausą.
– Ar skaičiavote, kiek tai kainuotų miesto biudžetui? Ir vis dėlto iš kur būtų gauti reikiami pinigai?
– Skaičiavome. Ir šiuo metu miestas dotuoja labai didelę dalį išlaidų – maždaug 55–56 proc., tai sudaro vidutiniškai apie 100 mln. litų per metus. Iš viso metinės viešojo transporto sąnaudos – apie 187 mln. litų. Bet pasikeitus situacijai Seime ir Vyriausybei, jei sutartume, kad Vilnius gali pristabdyti senų automobilių, kurie labai teršia aplinką, invaziją į miestą, galėtumėme nemažai čia laimėti. Šiuo metu vykdome labai žymią viešojo transporto sistemos pertvarką, kuri turėtų leisti sutaupyti apie 30–33 mln. litų. Be to, miestiečiai turi išradingumo, manau, pasiūlys, iš ko būtų galima kofinansuoti išlaidas. Pasitarsime su tais, kurie deklaravę gyvenamąją vietą Vilniuje, kad jie galėtų važiuoti nemokamai. Ką laimėtume dar – sumažintume automobilių skaičių gatvėse, pagerėtų pats eismas.
Aišku, papildomų išlaidų miestui būtų, bet viskas įmanoma: dalis lėšų būtų surinkta iš tų, kurie atvažiuoja į miestą trumpam. Be to, galbūt sutarsime su gyventojais, kad tie, kurių automobilis yra 15 metų ir senesnis, mokėtų nustatyto dydžio mokestį. Koks jis – šiandien kalbėti dar sunku. Bet civilizuotose šalyse tai daroma. Aišku, klausimų dar nemažai. Bet kol kas mūsų tikslas yra tik sužinoti gyventojų nuomonę, nesakome, kad viskas bus šimtu procentų realizuota.
– Vilnaus miesto savivaldybės skola siekia, jei neklystu, apie 1 mlrd. litų. Kaip būtų įmanoma surasti net ir nedidelę dalį papildomų lėšų, jei kreditoriai pinigus skolina vis sunkiau, o didelio pajamų augimo taip pat nenumatoma?
– Mes, kaip jau žinote, bylinėjamės su Vyriausybe, kuri skyrė prievolę apmokėti valstybės nustatytas lengvatas, bet lėšų tam neskyrė. O tai – beveik 500 mln. litų. Yra ir kitos skolos, dėl kurių, beje, ir Konstitucinis Teismas, ir Europos teismai yra pasisakę. Be abejo, mūsų valstybėje vyksta keisti dalykai – tai labiausiai ir erzina.
– Kalbate apie nemokamas keliones visiems miestiečiams, tačiau jau Vilniaus rajone gyvenantiems pradinukams už keliones į mokyklą nuo rugsėjo reikia susimokėti patiems – lengvatų vežėjai nebetaiko, nes, kaip jie patys tvirtina, Vilniaus savivaldybė nesumoka šimtatūkstantinių skolų. Kaip sprendžiate šią problemą?
– Ši problema bus sprendžiama labai paprastai: reikės sumokėti. Nes yra sutartys, kurias reikia vykdyti. Bet į tai galima pažiūrėti ir kitaip: yra vilniečiai, deklaravę savo gyvenamąją vietą rajone, jų gyventojų pajamų mokestis keliauja taip pat į rajoną – jie išlaiko ir rajono mokyklas. Bet savo vaikus rajono gyventojai siunčia į Vilnių, mes turime apmokėti už juos visas išlaidas. Kaip čia su logika? Jos nėra.
– Bet ar žmonės kalti, kad apsisprendė leisti vaikus į Vilniaus mokyklas? Juk jie nežino visų politikos ir mokesčių įmantrybių, pajamų mokesčio paskirstymo subtilumų, bet lengvatų vis tiek netenka.
– Čia ne įmantrybės, čia paprasta matematika, finansai. Jie turi pakliūti būtent ten, kur reikia. Bet visus šiuos metus niekas ar bent didelė dalis dalykų nevyksta taip, kaip turėtų vykti.
Ignas JAČAUSKAS