Per 100 festivalių visoje Europoje ir Artimuosiuose bei Tolimuosiuose Rytuose vienijančios Europos festivalių asociacijos pilnateisiu nariu Vilniaus festivalis tapo 1999 metais, o po 2009 m. Vilniaus festivalio metu surengtos EFA generalinės asamblėjos festivalis įgijo nemažą svorį Europos kultūros politikos arenoje bei plėtojant kultūrinius ryšius su Azijos šalių festivaliais. Deimantinio jubiliejaus proga EFA generalinę asamblėją šiemet ketinama surengti Bergene, čia laukiama atvykstant beveik 200 festivalių vadovų, iškilmingoje ceremonijoje turėtų dalyvauti Norvegijos karališkosios šeimos atstovai, į festivalių gretas ruošiasi įstoti Afrikos žemyno festivaliai. Vilniaus festivalis, suvokdamas narystės šioje asociacijoje svarbą, su džiaugsmu prisijungia prie EFA 60-mečio jubiliejaus minėjimo ir šiųmetį festivalį skiria šiai progai.
Šešiolika metų gyvuojančio Vilniaus festivalio struktūra išlieka tvari ir šiemet, kaip ir pagrindinis siekis – Lietuvos publikai dovanoti nekasdienių potyrių. Nors dėl objektyvių aplinkybių sumažėjo festivalio renginių kiekis, bet koncertų kokybės kartelės neketinama nuleisti. Septyni koncertai šiemet vyks kone padieniui, tad publikos laukia intensyvi muzikos vakarų savaitė.
Po ilgokos pertraukos Vilniaus festivalyje viešės JAV menininkai – tai žymiausios afroamerikiečių modernaus šokio trupės „Alvin Ailey Dance Company“ jaunoji karta, pasivadinusi „Ailey II“ vardu. Šiuo metu „Ailey II“ – viena populiariausių JAV šokio trupių, jungianti geriausių jaunųjų šalies šokėjų entuziazmą ir talentingų choreografų (Alvino Ailey'aus, Talley'aus Beatty, George'o Faisono, Laro Lubovitchiaus, Roberto Battle'o, Kyle'o Abrahamo, Thang Dao ir kt.) kūrybines vizijas. Birželio 1 d. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre trupė pristatys choreografų Troy'aus Powello, Thango Dao ir Alvino Ailey'aus šokio pastatymus.
Pirmąkart Lietuvoje koncertuos Maskvos P. Čaikovskio simfoninis orkestras ir maestro Vladimiras Fedosejevas. Birželio 2 d. Filharmonijoje svečiai su pianiste Mūza Rubackyte ketina atlikti programą, kviečiančią klausytojus pasižvalgyti po rusų kompozitoriaus P. Čaikovskio muzikos lobyną: pirmoje koncerto dalyje numatytas vienas gražiausių ir bene populiariausių romantinių koncertų fortepijonui (Nr. 1 b-moll), antroje dalyje – romantinio herojaus Manfredo, kurį dar XIX a. pradžioje savo poemoje atvaizdavo lordas Byronas, inspiruota monumentali Piotro Čaikovskio simfonija „Manfredas“.
Į Vilnių grįžta mūsų publikos pamėgtas norvegų džiazo ansamblis „Brazz Brothers“. Apie šį kolektyvą rašoma, kad jo atliekamos spontanišku humoru trykštančios interpretacijos provokuoja naują požiūrį į varinius instrumentus, kad virtuozų programoje harmoningai dera tradicinis ir modernusis džiazas bei įvairių pasaulio tautų folkloro aranžuotės. Birželio 3 d. koncerte Filharmonijoje ansamblio scenos partneriais bus į džiazo pasaulį neriantys Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro muzikantai ir dirigentas Martynas Staškus.
Festivalio centre atsidurs pasaulinė premjera – tai kultinio italų kompozitoriaus Ennio Morricone's „Noktiurnas pasakalija“. Ją birželio 4 d. Filharmonijoje atliks smuikininko Sergejaus Krylovo vadovaujamas Lietuvos kamerinis orkestras ir italų fleitistas, E. Morricone's bičiulis ir bendražygis Massimo Mercelli. Virtuozų rengiamoje programoje taip pat numatyti baroko genijų Antonio Vivaldi ir Johanno Sebastiano Bacho koncertai bei Giedriaus Kuprevičiaus žvilgsnis į Niccolò Paganini kaprisus.
Senajai muzikai skirtą nišą šiemet festivalyje užpildys subtiliomis senosios muzikos interpretacijomis garsėjantis ansamblis iš Prancūzijos „Venance Fortunat“. Tai vienas pirmųjų kolektyvų, XX a. atgaivinęs viduramžių mistika dvelkiančios muzikos kūrinius. Ansamblio nariai ne tik profesionaliai gilinasi į šimtmečių senumo muzikos atlikimo tradicijas, bet ir prieš kiekvieną pasirodymą jautriai susipažįsta su būsimos koncerto erdvės akustika, o artistų giedojimą lydi išraiškingi judesiai, tarytum perkelti iš senųjų paveikslų. Birželio 5 d. Vilniaus Šv. Jonų bažnyčioje skambėsiančioje programoje „Dainuojanti viduramžių Europa“ pateikiama senuose Prancūzijos, Šveicarijos, Italijos, Ispanijos rankraščiuose išlikusių XII–XVI a. giesmių retrospektyva.
Festivalio rečitaliui šiemet pakviestas Vokietijoje gyvenantis lietuvių solistas Almas Švilpa (bosas-baritonas). Šio dainininko talentas branginamas visose vokiškai kalbančiose šalyse, ten jį gerai pažįsta klasikos mėgėjai. Birželio 7 d. koncerte Filharmonijoje A. Švilpai teks septynis kartus persikūnyti, mat dainininkas atliks septynių kompozitorių kūrinius. Solistui talkins pianistė Audronė Juozauskaitė.
Birželio 8 d. festivalio pabaigos koncerte Filharmonijoje numatytas įspūdingas susitikimas su violončelės maestro Mischa Maiskiu. Lietuvoje paskutinįkart jis viešėjo prieš septynerius metus, 2005-aisiais, ir paliko neišdildomą įspūdį tuometinio Vilniaus festivalio publikai. Šį kartą su maestro Roberto Šerveniko diriguojamu Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru M. Maisky grieš itin komplikuotą, šmaikščios ironijos ir kandaus humoro sklidiną Dmitrijaus Šostakovičiaus Pirmąjį koncertą violončelei. Taip pat programoje skambės Johanneso Brahmso Trečioji simfonija, neretai vadinama „bramsiškiausia“ iš visų keturių šio autoriaus simfonijų, bei Juozo Pakalnio „Romantiškoji uvertiūra“, skiriama lietuvių kompozitoriaus gimimo 100-mečiui.
Visų festivalio koncertų pradžia – 19 val. Bilietus galima įsigyti Lietuvos nacionalinės filharmonijos kasoje ir visose Bilietai.lt kasose, o į festivalio pradžios koncertą – ir Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro kasoje. Taikomos nuolaidos. Daugiau informacijos rasite interneto svetainėje www.vilniusfestival.lt.