Pažymėtina, kad dabartinės krizės pradžia sutampa su viešbučių verslo „ne sezonu“. Lapkričio mėnesį svečių srautas tradiciškai sumažėja.
Todėl šalies viešbučių vadovai šiuo metu atidžiai stebi situaciją ir analizuoja, kiek dabartinė padėtis dėsninga, atitinkanti šiam verslo sektoriui būdingą cikliškumą, kiek – paveikta krizės. Bet kuriuo atveju artėjant Naujiesiems metams laukiama pagyvėjimo. Porą mėnesių po jų vėl būna dėsningas „sėdimas“. Šia prasme krizės poveikį viešbučių verslui įvertinti prireiks laiko.
Aišku, būtų idealu, jei prasčiausius laikus pavyktų išlaukti natūralioje ciklo apačioje. Bet ar krizė pasibaigs gegužę, dabar pasakyti sunku. Veikiausiai tikėtina, kad įtemptą laikotarpį lengviau išgyvens itin apdairiai ir nuosaikiai savo veiklą projektuojantys viešbučiai, be abejo, didelę reikšmę turės galimybė racionaliai naudotis vidiniais rezervais, suprantama, jei tokių yra. Pastebėtina, kad krizės sąlygomis sumažėja paprastų turistų srautas. Tačiau verslas vis viena nesustoja, ir verslo klientų bent šiemet daugelis šalies viešbučių priėmė maždaug tiek pat kaip įprastai.
Lietuvos viešbučių verslą finansų krizė palies labai tiesiogiai, PVM mokesčio padidėjimas nuo 5 iki 19 proc. vis dėlto yra labai didelis. Valdžios koridoriuose tebediskutuojama dėl nekilnojamojo turto mokesčio, o, tarkime, senamiesčio širdyje įsikūrusį viešbutį išlaikyti ir šiaip nėra paprasta. Įprasta šnekėti apie vidinių rezervų paiešką, tačiau, pavyzdžiui, penkios žvaigždutės įpareigoja nenusileisti žemiau tam tikro lygio. Kai kurių pozicijų, tokių kaip durininko ar konsjeržo, tiesiog negalima atsisakyti.
Dabartiniame etape apgalvotas planavimas, nuosaikios ir pamatuotos prognozės tampa labai svarbios. Tarkime, šalies sostinės viešbučiai tam tikrų lūkesčių tebesieja su „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009“ (VEKS 2009) renginiais. Nežinia, kiek jie pasiteisins, mat sunku pasakyti, kiek iš tiesų ši žinia pasklidusi užsienyje. Kol kas tam tikrų lūkesčių esama, nes, tarkime, kai kurios tarptautinės kompanijos savo ataskaitinius bei kitus renginius 2009-aisiais patiki surengti lietuviams taip pat ir dėl VEKS 2009 renginių, leisiančių pasiūlyti turiningesnį laisvalaikį.
Situacijoje, kai beveik visi vienu balsu kalba apie vartojimo ribojimą, naujas, aukštesnis verslo etapas iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti gal net ir bravūriškas žingsnis. Bet viešbučių versle raida projektuojama keletą metų į priekį, koreguoti įpusėtų planų paprastai neišeina, o ir nelogiška dėl įdėtų finansinių, organizacinių bei kitų investicijų. Taigi viešbučiai tiesiog negali atsisakyti kur kas anksčiau užsibrėžtų strateginių tikslų. Taip iki šiol pavadinimą „Ramada Vilnius“ turėjęs viešbutis ką tik gavo aukštesnį įvertinimą ir keičia pavadinimą į „Ramada Hotel and Suites Vilnius“. Pagal Lietuvos viešbučių klasifikaciją jam suteikiamos penkios žvaigždutės.
„Ramada Hotel and Suites Vilnius“ įeina į „Wyndham“ viešbučių grupę („Wyndham Hotel Group“), kuriai priklauso beveik 7000 viešbučių. „Ramada“ dalį šioje grupėje sudaro apie 1000 viešbučių. Pasak „Ramada Hotel and Suites Vilnius“ direktorės Jolitos Juodzevičienės, ir vos atvėręs duris viešbutis „Ramada Vilnius“ buvo įvertintas keturiomis su pliusu žvaigždutėmis, taigi iki penkių trūko ne taip jau daug. Viešbučiui vadovaujanti komanda nutarė tą skirtumą panaikinti ir per keletą metų savo tikslo pasiekė. Krizė, be abejo, kelia nerimą, koreguoja veiklos taktiką, bet strateginių tikslų atsisakyti tiesiog nėra galimybių, o ir kažin ar verta.
Mykolas Martišius