„Mūsų tikslas – klimatui neutralios ir tvarios aviacijos plėtra, o vienas iš oro uostams keliamų uždavinių – saugios ir tvarios infrastruktūros vystymas. Tokių aukščiausio lygio sprendimų diegimas įrodo, kad Lietuvos aviacijos sektorius kryptingai juda tiek aptarnavimo kokybės gerinimo ir saugumo didinimo, tiek tvarumo ir žaliojo kurso keliu“, – gamyklos atidaryme sakė jis.
Lietuvos oro uostų Plėtros departamento direktorius Arnas Dūmanas teigė, kad maždaug 7 mln. eurų kainavusi gamykla su infrastruktūra atsipirks per 10 metų. Anot jo, bendrovė jau ieško potencialių perdirbtos medžiagos pirkėjų.
„Gamyklos statybos atsipirks, kaip ir visi projektai, per 10 metų (...). Tą skystį pardavinėsime, kad jį toliau perdirbtų, jo iš karto negali panaudoti. (...) Mes dabar kaip tik tiriame rinką ir turime tam tikrų indikacijų, tik dar neviešiname, bet iš esmės rinka tos pramonės yra gan plati – ta pati cheminė medžiaga gan plačiai gali būti panaudojama kitose pramonės šakose“, – renginyje sakė A. Dūmanas.
„Kubais mes gausime to neperdirbto skysčio apie 4500 kubų, o išvalyto turėsime apie 400 kubų“, – pridūrė jis.
Valyklą įrengusios bendrovės „Arionex LT“ generalinio direktoriaus Giedriaus Rutkausko teigimu, gamykla gamins dviejų rūšių žaliavas.
„Nuledinimo skystis, kuris purškiamas ant orlaivių sparnų, kad šie neapledėtų skrydžio metu, anksčiau nebūdavo surenkamas. Dabar šios nuotekos pateks į valymo agregatus, kur bus išvalytos, vanduo atskirtas nuo nuledinimo skysčio. Nuledinimo skystis bus naudojamas kaip žaliava kitų produktų gamybai. Išvalytas vanduo, kurio kokybė prilygsta distiliuotam vandeniui, taip pat galėtų būti sėkmingai panaudotas“, – sakė jis.
A. Dūmano teigimu, gamykla darbą pradės žiemos sezono pradžioje – lapkritį, o per sezoną bus nuledinama apie 8 tūkst. lėktuvų.
Anot jo, gamykla taip pat taupys avialinijų išlaidas – bus išvengta situacijų, kai lėktuvą tenka nuledinti du kartus.
„Tos aikštelės, kur vyks ta procedūra nuledinimo, jos bus šalia pakilimo-tūpimo tako. Kartais būna tokių orų, tokių sąlygų, kuomet tą nuledinimo procedūrą esant nutolusioms aikštelėms reikia orlaiviui pakartoti, tai čia mes to irgi išvengsime, kadangi tos aikštelės bus prie pat kilimo-tūpimo tako“, – teigė A. Dūmanas.
Jo teigimu, projektas įgyvendintas dviem etapais: pradžioje pritaikytas aerodromas, įrengtos aikštelės, vėliau įrengta valykla. Ją už 2,9 mln. eurų (be PVM) įrengė bendrovė „Arionex LT“, o 2021 metų pabaigoje už beveik 4 mln. eurų buvo įrengtos keturios aikštelės.
Ateityje Lietuvos oro uostai yra numatę Vilniuje valyti ir Kauno bei Palangos oro uostuose susikaupusias nuotekas.