Privatūs vežėjai Panevėžyje skaičiuoja paskutinius darbo mėnesius ir nebemato vilties išgelbėti valdininkų naikinamą verslą. Savivaldybė užsimojusi nuo Naujųjų metų vietoj septyniolikos privačių maršrutinių taksi vežėjų palikti tik šešis.
Įmonių vadovams jau išsiuntinėti pranešimai apie spalį prasidėsiantį konkursų Savivaldybės nustatytiems maršrutams aptarnauti maratoną.
„Reformos tikslas – kad būtų kuo mažiau privačių vežėjų ir išliktų stambesnės įmonės“, – įvardijo Savivaldybės Miesto transporto poskyrio vyriausioji specialistė Ina Urbonavičienė.
Pasak jos, po vieną transporto priemonę turinčios įmonės negali garantuoti kokybiško aptarnavimo, todėl iš ketinančių konkursuose dalyvauti vežėjų reikalaujama turėti nors vieną atsarginį automobilį.
Be to, darbo vietą norintiems išsaugoti verslininkams teks apsirūpinti bent jau apynaujėmis mašinomis. Konkurso sąlygose numatoma, kad transporto priemonė per ketverius sutarties galiojimo metus negali būti senesnė nei 10-ies metų.
Pasak I.Urbonavičienės, tokį reikalavimą sugalvojo ne pati Savivaldybė.
„Ir Susisiekimo ministerija, ir Europos Sąjungos direktyvos skatina kreipti kuo daugiau dėmesio į ekologiją ir mažinti oro taršą. Senesni nei dešimties metų automobiliai nebeatitinka ES keliamų standartų. Vilniaus savivaldybė jau seniai jais vadovaujasi skelbdama konkursus“, – „Sekundei“ teigė specialistė.
Sulaukė sankcijų
I.Urbonavičienė neabejoja, kad netrukus prasidėsiantys konkursai ir jų sąlygos sukels vežėjų pasipiktinimą, nes ekonominė situacija nėra palanki imti paskolas autobusams pirkti.
Dviem privatiems vežėjams su verslu teko atsisveikinti dar net nesulaukus konkursų. Su jais Savivaldybė ketina nutraukti sutartis jau nuo lapkričio 20-osios. Sankcijų imtasi, pasak I.Urbonavičienės, pasitvirtinus J.Elisono g. gyventojų skundams, kad vežėjai nesilaiko grafiko, savavališkai nutraukė reisą.
„Suprantame, kad atsitinka nelaimės, genda mašinos – galima kartą neišvažiuoti, bet apie tai mums turi būti pranešta. Dabar savaitę nevažiuoja ir tyli“, – I.Urbonavičienė stebėjosi verslininkų savivaliavimu.
Taps valstybės išlaikytiniais
Privačių maršrutinių taksi vežėjai konkursus vertina kaip Savivaldybės surastą būdą Panevėžio autobusų parkui nušluoti nuo kelio konkurentus.
Kai kurių įmonių vadovai teigė nematantys galimybių konkuruoti su Savivaldybės įmone ir suskubo paskelbti išparduodantys mikroautobusus. Jau kuris laikas parduoti penkis autobusus nesėkmingai bando L.Valavičiaus individuali įmonė.
Ne tik laimėti, bet ir dalyvauti Savivaldybės konkursuose nemato šansų net po kelis mikroautobusus turinčios įmonės.
„Mes neturime galimybių išlaikyti verslą. Privačių maršrutinių taksi vežėjams per brangu įsigyti automobilius tokių metų, kokių reikalaujama. Nesuprantu, kodėl mano dešimties metų mikroautobusas negali vežti keleivių, jei jis geros techninės būklės?“ – stebėjosi individualios įmonės savininkė Aušra Motiekaitienė.
Ją taip pat piktina, kad privačių vežėjų verslą Savivaldybė visada bandė pažaboti nustatydama jų paslaugų įkainius.
„Kodėl aš negaliu vežti nors ir po litą? Kodėl turiu derintis prie Autobusų parko kainų?“ – nesupranta A.Motiekaitienė.
Verslininkė pripažino matanti vienintelį kelią išgyventi – likus be darbo prašyti Savivaldybės socialinės pašalpos.
Konkuruoti neįstengs
Kad nepavyks išsilaikyti Panevėžio vežėjų rinkoje, įtaria ir individualią įmonę turintis Svajūnas Jankauskas. Jis prasitarė svarstantis parduoti keturis įmonės automobilius.
„Mes ne tokie turtingi, kad įpirktume ne senesnius nei šešerių metų mikroautobusus. Dar nebaigta išsimokėti už lizingu įsigytas dabartines mašinas.
Taksistų, netgi to paties Autobusų parko nereikalauja važinėti naujomis mašinomis, kodėl mes turime būti išskirtiniai? Ar taip ieškoma būdų, kad mes neįstengtume dalyvauti konkurse?“ – svarstė S.Jankauskas.
Inga KONTRIMAVIČIŪTĖ