Vežėjai spaudžia leisti įsivežti daugiau pigios darbo jėgos – vairuotojai siūlo mokėti didesnes algas
Transporto sektorius artėja prie ekstremaliai kritinės ribos dėl tolimųjų reisų vilkikų vairuotojų trūkumo, kurių jau trūksta daugiau kaip 30 tūkst. Po dviejų mėnesių vežėjai esą susidurs su „pigesnių“ vairuotojų ne iš Europos Sąjungos (ES) šalių įdarbinimo sunkumais, nes metinis kvotų limitas išnaudotas 70 proc.
Tačiau vairuotojai skeptiškai vertina tokius nuogąstavimus. Jų vertinimu, jeigu Lietuvos vežėjai mokėtų normalius atlyginimus, tai mūsų šalies vairuotojai nebūtų emigravę svetur, o dabar ir sugrįžtų.
Gąsdina kilsiančiomis kainomis
„Sodros“ duomenimis, sunkvežimių vairuotojai jau daugelį metų yra pati populiariausia profesija Lietuvoje. Šiuo metu vien oficialiai jų yra įdarbinta 78,3 tūkst. (antra populiariausia specialybė pardavėjai – 58 tūkst.).
Neretai vairuotojams mokamas atlyginimas svyruoja apie 1,65 minimalios mėnesinės algos – apie 1,2 tūkst. eurų neatskaičius mokesčių. Kitą dalį jų pajamų sudaro dienpinigiai, nuo kurių nemokami mokesčiai, tad ir nesikaupia pensija, kitos socialinės garantijos.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ praneša, kad šiuo metu 12 tūkst. vilkikų stovi tušti, vežėjai esą yra priversti pažeidinėti sutartinius įsipareigojimus, negali laiku pristatyti krovinių, turi mokėti baudas, o užsakovai nutraukia sutartis.
Tad transporto verslo atstovai ragina kuo greičiau spręsti šią problemą naikinant kvotas arba didinant metinį limitą arba, paprastai tariant, leisti atsivežti daugiau pigios darbo jėgos.
Šiuo metu iš transporto sektoriui metams skirtų 16 tūkst. kvotų liko nepanaudotų tik 4632. Prognozuojama, jei ir toliau taip trūks vairuotojų, strigs kai kurių prekių pristatymai, dar labiau sutriks logistikos grandinės, kils pristatymų ir prekių kainos, išaugs ir tuščių vilkikų skaičius, mažės atotrūkis tarp stovinčių ir 60 tūkst. registruotų vilkikų Lietuvoje.
Tai rašoma Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ kreipimesi į Vyriausybę, Seimą, socialinės apsaugos ir darbo, susisiekimo, ekonomikos ir inovacijų ministerijas. Panašius laiškus asociacija rašo kone kiekvienais metais.
„Verslas, neturėdamas kitos išeities, didžiąją dalį šios profesijos atstovų įdarbina iš Kazachstano, Uzbekistano ir kitų centrinės Azijos valstybių. Tik tam taikomos kvotos, kurių metinis limitas jau išnaudotas 70 proc.
Tai reiškia, jog po dviejų mėnesių vilkikų vairuotojų iš tolimųjų šalių įdarbinimo procesas bus sudėtingesnis ir ilgesnis, reikalaus daugiau administracinio darbo, o tuo pačiu ir žmogiškųjų išteklių, jei nebus panaikintos kvotos ar padidintas jų limitas šiems metams“, – pranešime cituojamas „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
Pasak jo, dabartinė tvarka yra per daug biurokratinė, daug laiko ir žmogiškųjų išteklių pareikalaujanti, todėl neatitinka verslo poreikių.
„Linavos“ viceprezidento Vyto Bučinsko teigimu, dėl to būtini neatidėliotini atsakingų institucijų sprendimai
„Be abejo, Lietuva tikrai ne vienintelė šalis, susidurianti su profesionalių vilkikų vairuotojų trūkumu. Pasaulyje jų trūksta beveik 22 mln., o Europoje – daugiau nei 500 tūkst. Skirtumas tik toks, kad jokia kita šalis netaiko kvotų sistemos šiai deficitinei profesijai, priešingai nei Lietuva.
Užsienio šalių Vyriausybės kaip tik ieško būdų, kaip padėti transporto verslui kuo paprasčiau, mažinant administracinę naštą įdarbinti vilkikų vairuotojus. Pavyzdžių toli ieškoti nereikia – štai kaimyninė Lenkija, kuri ne tik netaiko kvotų, bet leidžia verslui šios profesijos atstovus įdarbinti per savaitę ar dvi“, – sako V. Bučinskas.
Siūlo mokėti didesnes algas
Sunkvežimių vairuotojus vienijančioje socialinio tinklo grupėje toks „Linavos“ pranešimas sulaukė nemažai komentarų.
Internautas Mindaugas turėjo tokį pasiūlymą asociacijai:
„Linavai“ siūlyčiau susigrąžinti „vairus“ (t.y. vairuotojus) iš vokiečių, olandų, nes pati ir išvarė iš Lietuvos firmų, nes pamenu kaip darbdaviai aiškino jūs Lietuvos „vairai“ nereikalingi eilė kitų laukia už vartų, tai va zarazos grįžo bumerangu jums dabar. Užteks po Maldyvus važinėti, sukit barankas po Europa patys.“
Šarūnas įsitikinęs, kad Lietuvos vežėjai susiduria su vairuotojų trūkumu dėl labai paprastos priežasties.
„Atlyginimus mokėkite normalius, kaip visam „sviete“, tai tiek grįš lietuvių vairuotojų, kad pritrūksit tų savo vilkiku, bet dar daro atvirkščiai: geriau vogsime ir dejuosime, kad nėra vairuotojų.“
Dar vienas vairuotojas Artūras į „Linavos“ pareiškimus sureagavo taip:
„Tegul dar perka 50 tūkst. tai stovės 62 tūks., saiką reikėtų turėti, tūkstančiais „fūras“ perka, lyg ir rinka Europos guminė būtų, paskui verkia.“