Aurelija Malakauskaitė, Lidija Jankauskienė, LRT televizijos naujienų tarnyba, LRT.lt
Lietuvos įmonių konkurencingumą pasaulio rinkoje gali gerokai padidinti inovacijos. Ne vien tradicinės, – naujos paslaugos, produktai ar technologijos – bet nauji verslo modeliai, investicijos į personalo valdymą, kitokią rinkodarą.
Tokių rekomendacijų smulkių ir vidutinių įmonių atstovai išgirdo SEB banko surengtoje Inovacijų laboratorijoje, kurioje pirmiausia siūlyta keisti požiūrį į naujoves ir jas diegti drąsiau.
„Įmonių vadovams patarčiau inovacijas leisti daryti darbuotojams. Visada atsiranda žmonių, kurie nori įgyvendinti savo idėjas, daryti pokyčius. Siūlyčiau jiems suteikti tas teises, prieš tai paprašius skaičių, kad tai įmonei duos naudos. Bendrovė turi nesustoti, eiti ir į Vakarų rinkas“, – savo nuomonę dėstė UAB „Litsofa“ direktorius Darius Sakalauskas.
Europos Komisijos rengiamas inovacijų reitingas rodo, kad Lietuvos įmonės yra dar labai nuosaikios novatorės, turinčios daug neišnaudotų galimybių. Pernai atlikta apklausa parodė, kad tik kas trečia maža ar vidutinė įmonė šiemet planuoja taikyti naujoves ir dažniausiai tradicines – naujas paslaugas, produktus ar technologijas.
„Palyginus su mūsų kolegomis Estijoje ir paėmus tokią sritį kaip personalo valdymas, Lietuvoje tik 4 proc. įmonių sakė, kad galvoja apie kažkokias inovacijas žmogiškųjų išteklių valdymo srityje, kai tuo metu Estijoje – net 16 proc.“, – situaciją lygino SEB banko prezidento pavaduotojas Virginijus Doveika.
Ieškoti naujų sričių, kuriose pritaikytos naujovės padėtų plėtoti verslą, siūlo ir užsienio ekspertai. Jų teigimu, inovacijų varikliu gali tapti ir mažos įmonės noras tapti didesne.
„Ir mažų, ir didelių įmonių inovacijų ateitis, ko gero, panaši. Bet didelės įmonės gali viską daug greičiau pritaikyti, net tai, ką paprasčiausiai perima iš mažųjų. Tai reiškia, kad gera idėja gali būti labai greitai nukopijuota. Taigi mažos įmonės negali augti lėtai, jos tiesiog turi plėtoti savo verslą, jį keisti ir tobulinti“, – įsitikinęs verslo konsultantas iš Danijos Stefanas Lindegaardas.
Analitikų nuomone, būtent inovacijos gali padėti įmonėms iškart išspręsti kelias problemas – padidinti konkurencingumą, eksportą ir vartojimą vidaus rinkoje. O visa tai skatina ir investicijas.