Dažnas pasaulinio tinklo vartotojas pasakys: „Jei to nėra „Google“, tikriausiai išvis nėra.“ Tad ką reikia daryti, kad jūsų kompanijos pavadinimą, reklaminį šūkį ar adresą pamatytų stebuklingą žodį paieškos laukelyje įvedęs internautas?
„Užsiimti verslu jo nereklamuojant tai tas pats, kas tamsoje mirktelėti merginai: tu žinai, ką darai, bet daugiau niekas to nežino“, – kartą yra pasakęs rinkodaros specialistas S. H. Brittas. Tobulėjančios technologijos ir kontekstinė reklama internete suteikė galimybę įmonėms būti arčiau savo potencialių klientų jiems palankesniu būdu, išvengiant nesusijusios ar erzinančios reklamos. Dabar dažnas pasaulinio tinklo vartotojas pasakys: „Jei to nėra „Google“, tikriausiai išvis nėra.“ Tad ką reikia daryti, kad jūsų kompanijos pavadinimą, reklaminį šūkį ar adresą pamatytų stebuklingą žodį paieškos laukelyje įvedęs internautas?
Internetinės reklamos metamorfozė
Jeigu prieš keletą metų absoliuti dauguma reklamos interneto svetainėse buvo žibanti, blyksinti, netikėtai pasirodanti, tai paskutiniu metu drąsiai pereinama prie „kuklios“ jos formos – tekstinių nuorodų ir trumpų aprašų. Kodėl taip atsitiko? Juk iššokantis langas su ryškiaspalviu šūkiu labiau traukia dėmesį? Portalų lankytojams įgriso tokia trukdanti skaityti reklama, išnyranti viduryje lango, todėl natūralu, kad naršyklės pasipildė iššokančių langų (pop-ups) blokavimo priemonėmis. Reklamos kompanijoms reikėjo ieškoti naujų formų ir panašu, kad jiems tai pavyko. Dabar jau ne tik užsienio, bet ir Lietuvos portaluose galime pamatyti tekstinius nuorodų skyrelius. Frazės juose nerėžia akies, dažnai atrodo panašiai kaip ir tinklalapio turinio tekstas. Tokios reklamos parenkamos pagal svetainės tematiką ir vadinamos kontekstine reklama. Ko gero, vienas žinomiausių komercinių kontekstinių nuorodų realizavimo pavyzdžių – „Google Mail“ – pagal jūsų gaunamų žinučių turinį automatiškai parenkama susijusi reklama. Iš kontekstinės reklamos parinkimo sistemų neverta tikėtis idealaus skydelių parinkimo – automatizuoti algoritmai tai vykdo ne pagal prasmę, o pagal parametrus – raktinius žodžius. Tačiau verta pastebėti, kad su anglišku tekstu jie susidoroja puikiai.
Reklama su „Google“
Kodėl mes, kaip ir daugelis internautų visame pasaulyje, naudojamės „Google“? Atsakymų bus daug ir skirtingų, tačiau dėl keleto dalykų tikrai sutiksite: „Google“ neapkrautas erzinančia reklama – vienintelis grafinis elementas svetainėje – tai „Google“ logotipas. Visa kita svetainėje tėra tvarkingai išdėliotas tekstas. Atlikus paiešką, dėmesį patraukia dešiniajame šone demonstruojamos nuorodos. Jų išvaizda identiška paieškos rezultatuose minimoms svetainėms, tačiau jų viršuje pastebimas užrašas – „Rėmėjų nuorodos“. Jeigu kalbėtume apie efektyvų tinklalapių pritaikymą paieškos sistemoms (search engine optimization – SEO), kuris užtikrintų tinklalapio pasirodymą prie pirmųjų rezultatų, reikėtų ištisų knygų bei ilgos ir apgalvotos strategijos. Tuo tarpu „Rėmėjų nuorodos“ – būdas gana greitai ir efektyviai pasirodyti šalia geriausiai vartotojo užklausą atitinkančių paieškos rezultatų. Tokios reklamos užsakymas vykdomas „Google AdWords“ sistemoje.
Užsiregistravę galėsite naudotis nemokamais „Google“ įrankiais ir patarimais, kaip maksimaliai išnaudoti sistemos galimybes. Tinklalapių kūrėjų mėgstama „Google Analytics“ (www.google.com/analytics/) statistikos stebėjimo programa integruota į „AdWords“ ir netaiko jokių apribojimų – galima sekti net ir milžiniškus internautų srautus atlaikančių portalų lankomumą. Prieš pradedant reklamuotis, verta kurį laiką tinklalapio statistiką stebėti „Analytics“ priemonėmis, kad užsisakius reklamą būtų galima palyginti srautų skirtumus.
Tuomet laikas sukurti reklamos kampaniją (campaign). „Google“ siūlo dviejų tipų kampanijas:
• pagal raktažodžius (keyword-targeted) – reklama demonstruojama „Google“ paieškos rezultatuose;
• pagal publikavimo vietą (placement-targeted) – reklama demonstruojama „Google“ partnerių tinklalapiuose.
Šiuo atveju pasirinktas reklamos pagal raktažodžius tipas. „AdWords“ leidžia pasirinkti tikslinę auditoriją (target customers) pagal kalbą ir šalį.
Vienas svarbiausių žingsnių – reklamos suformavimas. Svarbu parinkti trumpą ir tuo pačiu informatyvų pavadinimą bei apibūdinantį tekstą. Skydelio dydis ribotas, todėl verta paminėti pačius svarbiausius ir potencialiam lankytojui aktualiausius dalykus.
Esminis etapas – raktažodžių (keywords) parinkimas. Vesdami šiuos žodžius paieškos laukelyje, lankytojai matys jūsų reklamą, todėl svarbu apgalvoti, pagal kokius žodžius jūs, kaip vartotojas, ieškotumėte savo kompanijos ar produkto. Nors „AdWords“ sistema veikia anglų kalba, ji efektyviai parenka panašius lietuviškus raktažodžius ir pagal reklamos skydelį pati siūlo galimus variantus. Patogi kelių skydelių suformavimo funkcija – galite sukurti skirtingus reklaminius tekstus, kurių veiksmingumą vėliau galėsite palyginti ir išsirinkti pritraukiantį daugiausiai lankytojų.
Po to reikės nustatyti reklamos kampanijos vienai dienai skirtą biudžetą. Patogu tai, kad „AdWords“ kainuoja reklamos skydelio paspaudimas, o ne parodymas. Vieno paspaudimo kaina nustatoma raktažodžiams aukciono principu – aukštesnę kainą pasiūliusio reklamos užsakovo skydelis bus parodytas dažniau arba aukštesnėse pozicijose. Todėl nustatant maksimalią paspaudimo kainą (maximum cost per click – CPC), reikėtų tai turėti galvoje. Reklamos kampanijos vykdymo eigoje šį parametrą galima bet kada pakeisti. Labai naudinga srauto prognozavimo (Traffic Estimator) priemonė, kuri tuojau pat pagal įvestus dienos biudžeto parametrus parodys tikėtinas reklamos pozicijas pagal pasirinktus raktažodžius. Kai kuriems raktažodžiams taikoma minimali paspaudimo kaina – jei jūsų CPC bus nustatytas mažesnis, reklama pagal tą raktažodį nebus rodoma. Tokiu atveju „Traffic Estimator“ apie tai įspės.
Išsaugota reklamos kampanija tuojau pat taps aktyvi. Verta peržiūrėti bendras nuostatas, kur galima pasirinkti kampanijos trukmę ir kitus parametrus.
„Google AdWords“ turi patogius ataskaitų peržiūros įrankius, taip pat vertėtų atkreipti dėmesį ir į glaudžią sąsają su „Google Analytics“ – šios sistemos apsilankymų pagal paieškos svetainių raktažodžius peržiūros lange galima pamatyti, kurie iš jų efektyvūs nemokamoje paieškoje ir kurie pasiekti per komercinius „AdWords“ skydelius. Išties naudinga: raktažodžius, pagal kuriuos jūsų svetainė gerai aptinkama ir be mokamos reklamos, galima taip ir palikti, o tuos, pagal kuriuos svetainė randama sunkiau, susieti su „AdWords“ skydeliais. Pavyzdyje parodyta svetainė rezultatuose pavaizduojama pirmoji, todėl nėra prasmės ją demonstruoti „Rėmėjų nuorodose“.
Tuo tarpu antroje iliustracijoje galima pastebėti, kad svetainė nematoma tarp pirmųjų paieškos rezultatų pagal raktažodį „naujienos“, todėl sukurti reklaminį skydelį pagal šį žodį verta.
Bendras „Google AdWords“ įspūdis tikrai geras. Net jei nesiruošiate reklamai šioje sistemoje išleisti šimtų tūkstančių litų, verta užsiregistruoti ir išbandyti įvairias reklamines kampanijas, kurios padės sužinoti apie iš paieškos svetainės ateinančius lankytojus, o nemokami įrankiai padės optimizuoti ir patobulinti svetainę. „AdWords“ nėra būdas žaibiškai „paleisti reklamą į eterį“ ir tuojau pat sulaukti rezultato. Tai veikiau ilgalaikės reklamos strategijos planavimo ir įgyvendinimo priemonių rinkinys, kuriam išstudijuoti ir visoms galimybėms išnaudoti prireiks laiko.
„AdWords“ Lietuvos verslininkų akimis?
UAB „Neosymmetria“ direktorius Arūnas Kumpis „Google AdWords“ naudoja trejus metus. „Ar reklama buvo sėkminga, ar ne, paprastai parodo pardavimo rezultatai. Man daugiausiai tenka reklamuoti gana specifines paslaugas, pavyzdžiui, kainų palyginimo sistemą www.prex.lt. Kai pardavimo rezultatų tenka laukti gana ilgai, apie reklamos sėkmingumą sprendžiu pagal tai, kiek lankytojų pavyksta išlaikyti pasibaigus reklaminiam periodui. Pavyzdžiui, jei reklaminiu laikotarpiu „Google“ į mano reklamuojamą svetainę nukreipia po 500 lankytojų per dieną, o pasibaigus reklaminei kampanijai iš jų atgal sugrįžta tik keli, vadinasi, reklama buvo nesėkminga. Tačiau jei grįžta bent 10 procentų, reklaminę akciją laikau pavykusia. Sugrįžtančių lankytojų skaičius, be abejo, priklauso ir nuo įdėtų pastangų jiems išlaikyti“, – sako jis. A. Kumpio teigimu, reklama „Google“ paieškos sistemoje gali turėti ilgalaikį poveikį, nes augant svetainės populiarumui, kartu didėja ir jos vertinimas, dėl to vartotojams pagal tam tikrus raktinius žodžius ieškant informacijos, svetainės nuoroda pasirodo kaskart vis aukštesnėje pozicijoje.
F-1.lt projekto vadovas Andrius Baranauskas pasakojo, kad 2005-ųjų pradžioje pabandę „AdWords“, po metų ją pradėjo naudoti nuolat.
„Reklama išties sėkminga – itin maža kaina pasiekiame auditoriją, kuri ieško mūsų siūlomos informacijos. Pasitelkę „AdWords“, pritraukiame naujų svetainės lankytojų, kurie vėliau į www.f-1.lt užsuka ir dažniau. Reklama „Google“ mums pritraukia 1-2 % auditorijos“, – sako jis.
Vartotojo sąsaja, kuri, A. Baranausko teigimu, iš pradžių atrodė paini, sukūrus reklamos kampaniją tapo patogi.
„Naudingos informacijos suteikia ir „Google Analytics“ įrankis. Svarbiausia – stebėti tik reikšmingus skaičius ir neužsižaisti su statistiniais duomenimis, kurių tikrai apstu“, – teigia pašnekovas.
Tuo tarpu elektroninių parduotuvių www.level.lt ir www.paveikslai.lt atstovas Marius Virbickas įvardijo keletą „AdWords“ trūkumų: „Ataskaitos neteikiamos realiuoju laiku, galėtų būti įdiegta galimybė pinigus už reklamą mokėti įvykus pirkimui (Pay Per Action – PPA) – elektroninėms parduotuvėms toks modelis būtų priimtinesnis.“
Gerą įspūdį M. Virbickui paliko patogi sistemos sąsaja, galimybė panašius raktinius žodžius įtraukti automatiškai bei išsamios ataskaitos, tačiau, jo manymu, galima rasti ir pigesnių reklamos būdų.
„Reklama sukėlė susidomėjimą, motyvuotų lankytojų srautas padidėjo, bet pamatėme, kad tai kainuoja labai daug“, – pasakoja M. Virbickas.
Gytis Repečka