Portalo tv3.lt skaitytojas Darius pasakojo, kad prieš dešimtmetį gavo baudą, nes važiavo troleibusu be bilieto.
„Baudai buvo paskirtas laikotarpis, per kurį turėjau susimokėti kelias dešimtis, tuo metu, dar litų. Sumokėjau paskutinę dieną, tačiau vis tiek buvau perduotas antstoliams, mano sąskaita buvo užblokuota.
Teko aiškintis, kad baudą sumokėjau, tačiau tą padariau paskutinę dieną, kai tai turėjau padaryti. Todėl ir buvau perduotas antstoliams. Vis tik pavyko apsiginti, todėl antstoliai nieko nepešė, teko jiems atblokuoti mano sąskaitą“, – pasakojo vyras.
Dabar jis ketina prašyti banko paskolos būstui.
„Tačiau draugai ir pažįstami gąsdina, kad jeigu esu turėjęs reikalų su antstoliais, paskolos negausiu. Tačiau juk tuomet įvyko nesusipratimas, patys antstoliai pripažino klaidą. Negi tas įvykis sugadino mano kredito istoriją“, – retoriškai klausė vyras.
Tuo metu vilnietė Emilija irgi nori skolintis iš banko būstui, tačiau baiminasi dėl savo kredito istorijos.
„Kažkada pavėlavau susimokėti už telekomunikacijų paslaugas, gavau nemalonų laišką iš įmonės, kurioje buvau užsisakiusi telefono ir interneto planus. Iš karto susimokėjau.
Tačiau dabar baiminuosi, kad bankas gali rasti šią informaciją ir dėl to neduoti man paskolos. Ar tikrai bankai viską nuodugniai tikrina, ar net ir nedidelė skola ar mokėjimo vėlavimas gali sugadinti kredito istoriją“, – klausė mergina.
Situacijas vertina individualiai
„Swedbank“ Lietuvoje atstovė ryšiams su visuomene Daiva Taučkėlaitė sakė, kad kredito istorija yra itin svarbi planuojantiems imti paskolas gyventojams, kadangi tai yra vienas iš faktorių, vertinamų prieš suteikiant paskolą.
„Bankas gali įvertinti ir prieš 5 ar 10 metų kredito istorijoje esančius įrašus. Tačiau esant tokiems įrašams svarbiausia, kaip situacija pasikeitusi šiuo metu, kokius veiksmus gyventojas atlieka, siekdamas turėti ir išlaikyti gerą kredito istoriją ir išvengti pradelsimų ateityje.
Paprastai kredito istorijoje turint vienkartinių smulkių įrašų bankas paskolą suteiks, tačiau tai gali lemti kitokias paskolos sąlygas. Kiekvienas atvejis vertinamas individualiai“, – komentavo banko atstovė.
„Luminor“ banko privačių klientų kredito produktų skyriaus vadovė Alina Navickė irgi sakė, kad kiekvieno kliento situacija vertinama individualiai.
„Priimdami sprendimą dėl būsto paskolos tikriname kliento pajamas ir išlaidas, turimus finansinius įsipareigojimus ir jų vykdymą bei kredito istoriją. Taip pat remiamės Atsakingo skolinimo nuostatais – t.y. visiems finansiniams įsipareigojimams padengti galima skirti ne daugiau nei 40 proc. asmens (šeimos) pajamų. Atsižvelgęs į konkretaus kliento mokėjimo istoriją bankas gali atsisakyti suteikti paskolą arba ją suteikti kitomis sąlygomis – pavyzdžiui, klientui reikėtų turėti didesnę nuosavų lėšų dalį“, – įspėjo banko atstovė.
Bankai žiūri, ar laiku apmokamos komunalinių išlaidų sąskaitos
SEB banko Privačių klientų Finansavimo departamento vadovas Modestas Kieras komentavo, kad kiekvieno žmogaus kredito istoriją sudaro tiek finansinių įsipareigojimų, pavyzdžiui, būsto, vartojimo paskolų, lizingo mokėjimo drausmingumas, tiek įsiskolinimų įvairiems paslaugų teikėjams ar įstaigoms apžvalga – tarkime, už elektrą, šildymą, telekomunikacijų paslaugas, šiukšlių išvežimą. Laiku nemokamos ar anksčiau nesumokėtos įmokos turi neigiamą įtaką asmens kredito istorijai.
„Kai klientas kreipiasi dėl paskolos, vertiname jo finansines galimybes, pajamų tvarumą, kredito istoriją (ar klientas turi arba yra turėjęs skolų, kaip vykdo savo prisiimtus finansinius įsipareigojimus – pavyzdžiui, jei asmuo šiuo metu vėluoja vykdyti kitus savo prisiimtus įsipareigojimus, tai blogina kliento kredito istorijos įvertinimą), turimus kitus finansinius įsipareigojimus, taip pat atsižvelgiame į prašomo kredito sumą ir terminą, nuosavų lėšų dalį, kt. ir pagal tai sprendžiame, kokiomis sąlygomis ir kokio dydžio paskolą suteikti“, – vardijo banko atstovas.
Į vienkartines skolas žiūri atlaidžiau
A. Navickė irgi tikino, kad bankas vertina visus klientų finansinius įsipareigojimus ir jų nevykdymą bei daro išvadas – ar skolos kartojasi dėl kliento neatsakingo požiūrio į mokėjimus, ar jos nulemtos finansinių sunkumų, kiek tikėtina, kad tokios skolos kartosis ateityje.
„Jeigu klientas turi racionalų ir priimtiną paaiškinimą dėl buvusių skolų, bankas į tai visuomet atsižvelgia. Pavyzdžiui, klientas gali nežinoti apie nedidelės skolos susidarymą, nes nebuvo informuotas, kai buvo nutrauktos paslaugų sutartys ir pan.
Tiesa, skolos perdavimas antstoliams dažniausiai indikuoja reikšmingą ir ilgalaikį finansinių įsipareigojimų nevykdymą, o tai vertinama itin rimtai“, – įspėjo banko atstovė.
Tuo metu Šiaulių banko Komunikacijos grupės vadovė Monika Rožytė atkreipė dėmesį, kad kartais kredito istorijoje gali būti matomi vėlavimai, kurie susidarė ir ne dėl tiesioginės kliento kaltės (pvz., ginčai dėl mokėjimų skyrybų metu, laiku negauta informacija apie skolą ir pan.).
„Pavienės skolos, ypatingai tos, kurios atsirado ir buvo padengtos jau seniai, tikrai neturės didelio veiksnio sprendžiant dėl paskolos suteikimo, tačiau jei kliento skolos buvo fiksuotos dažnai ir/arba jų sumos buvo reikšmingos, bankas gali papildomai klausti kliento paaiškinti šių skolų atsiradimo priežastis ir kiekvieną atvejį vertinti individualiai“, – sakė banko atstovė.
Prieš prašant paskolos, būtina apmokėti skolas
Pasak A. Navickės, planuojant kreiptis į banką dėl būsto paskolos reikėtų kaip įmanoma anksčiau susipažinti su savo, o jeigu paskola imama su partneriu – abiejų asmenų kredito istorijomis.
„Jeigu turite tam tikrų įsiskolinimų ar vėluojančių mokėjimų, geriausia ką galite padaryti – kuo greičiau juos padengti. „Užgesinus gaisrus“, reikėtų išsiugdyti įprotį finansinės higienos laikytis nuolatos – priimti apgalvotus finansinius sprendimus, įvertinti savo galimybes prieš įsigyjant didesnius pirkinius ar finansiškai įsipareigojant, prisiminti laiku sumokėti įvairias ryšio, interneto, komunalinių paslaugų sąskaitas ir turimų paskolų įmokas“, – patarė banko atstovė.
M. Kieras irgi antrino, kad planuojant skolintis, svarbu žinoti, kad tvarios, pakankamos pajamos ir gera kredito istorija yra būtina sąlyga gauti finansavimą.
„Jei kliento kreditingumo įvertinimas žemas, aptariame su klientu, kas tam turėjo įtakos ir tai gali būti veiksnys nulemsiantis, ar paskola bus suteikta bei kokiomis sąlygomis. Paskolos kaina ir jos išdavimo rizika yra susiję dalykai – kuo mažiau rizikos finansų institucija prisiima, kai kliento kreditingumas aukštas, tuo geresnės bus paskolos sąlygos ir atvirkščiai.
Dėl neigiamos kredito istorijos ateityje būtų sunkiau ir tikėtina brangiau pasiskolinti iš Lietuvos bankų ir kitų įmonių kitoms reikmėms. Pavyzdžiui, po fizinio asmens bankroto naujo kredito suteikimą svarstome praėjus 10 metų“, – įspėjo banko atstovas.