Nors atostogų metu autistiški vaikai ir jų tėvai džiaugiasi galėdami skirti daugiau laiko poilsiui ir mėgstamoms veikloms, tačiau taip pat jie nerimauja dėl netikėtumų, laukiančių kelionėse, ir naujos rutinos. Nepaisant visų sunkumų, vasaros atostogų tikrai nereikia bijoti. Svarbu – tinkamai pasiruošti. Tada be rūpesčių galėsite mėgautis tuo, ką gali pasiūlyti saulėtas sezonas.
Sukurkite vizualų vasaros kalendorių ar paveikslėlių tvarkaraštį
Vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimą, ypač tiems, kurie jautriai reaguoja į netikėtumus ir pokyčius, dažnai kyla sunkumų dėl rutinos. Vasaros atostogas palengvins sudarytas dienos, savaitės ar net mėnesio tvarkaraštis. Kiekvienos savaitės pabaigoje kartu su visa šeima aptarkite ateinančios savaitės planus ir visus įmanomus tvarkaraščio pokyčius – juos vertėtų išskirti vizualiai. Labai svarbu į veiklų planavimą ir tvarkaraščio sudarymą įtraukti autistišką asmenį, tai leis jam pasirengti netikėtumams. Jei neįmanoma numatyti visos dienos veiklų, sutelkite dėmesį į ryto ir vakaro rutinas, kurios vienos svarbiausių dienos eigoje. Vizualinė ir rašytinė struktūra suteiks vaikui saugumo tiek namuose, tiek naujose vietose.
Praneškite vaikui apie atostogų planus
Kaip galima anksčiau numatykite ir praneškite vaikui apie būsimus vasaros tvarkaraščio pokyčius. Jei planuojate kelionę, būtinai papasakokite vaikui apie ją kaip įmanoma plačiau. Išsami informacija apie tai, kur planuojate vykti, kokie aplinkos pokyčiai laukia ir kokios veiklos numatytos, padės vaikui įvertinti galimas situacijas ir jaustis saugiau. Jei įmanoma, parodykite vaikui nuotraukų ar vaizdo įrašų tų vietų, kurias planuojate aplankyti. Nepamirškite aptarti, ką vaikas galės daryti, jei kelionės metu jaus stresą ar nuovargį.
Norėdami autistiškam asmeniui papasakoti apie laukiančias veiklas, galite pasitelkti socialinių istorijų metodą – trumpus, konkrečius, vizualiai iliustruojamus pasakojimus apie kasdienybę. Socialinės istorijos tinka ne tik įvairioms situacijoms ar problemoms apibūdinti, bet ir padėti suprasti socialines normas bei išmokti į stresines situacijas reaguoti socialiai priimtinais būdais. Svarbu socialines istorijas pasakoti pozityviai, kantriai ir tik tada, kai vaikas yra geros nuotaikos. Panaudojus socialinių istorijų metodą, probleminės situacijos tampa labiau nuspėjamos, o vaiko reakcija į jas – socialiai priimtinesnė.
Susidėkite vaiką raminančių daiktų krepšelį
Jei nuspręsite, kad norite aplankyti naujas vietas ar renginius, kuriuose vaikas gali patirti nerimo, su savimi turėkite vaiką raminančių daiktų krepšelį. Jei autistišką vaiką ramina valgymas – su savimi turėkite vaiko mėgstamų užkandžių, kuriuos būtų patogu valgyti rankomis. Esant dideliam akustiniam sensoriniam jautrumui, nepamirškite pasiimti garsą slopinančių ausinių ar ausinukų su vaiko mėgstama muzika ar audio knygomis. Patyrus nerimą padėti nusiraminti gali įvairios sensorinės priemonės, tokios kaip: minkymo masė, popit‘ai, veiklos kubeliai, streso kamuoliukai, kompresinė ar pasunkinta liemenė. Labai svarbu nepamiršti pagirti vaiką už taisyklių laikymąsi ar į stresines situacijas sureagavus socialiai priimtinais būdais.
Ribokite laiką prie ekranų
Dėl stimuliuojančio ekranų poveikio stenkitės kuo daugiau laiko praleisti lauke. Tokie užsiėmimai kaip: važinėjimas dviračiu, vaikščiojimas, žaidimai vaikų aikštelėse, supimasis padeda vaikui emociškai pailsėti, sensoriškai nusiraminti, fiziškai išsikrauti, todėl yra svarbūs tiek fizinei, tiek emocinei sveikatai. Į vaiko tvarkaraštį veiklas lauke įtraukite prieš leidžiamą laiką prie ekranų. Jei autistišką vaiką sunku atitraukti nuo ekranų, galite naudoti „pirma – vėliau“ taktiką (pvz., pirma pasivaikščiojimas, vėliau filmukas).
Autizmo spektro sutrikimą turintys vaikai nusipelnė įsimintinos ir teigiamų emocijų kupinos vasaros. Tad nors naujos rutinos kūrimas ir pasiruošimas išvykoms gali pareikalauti nemažai pastangų, tačiau, taikydami šias išankstinio planavimo ir pasirengimo strategijas, džiaugsitės gerokai kokybiškesniu poilsiu ir ramesnėmis, lengvesnėmis ir ne ką mažiau įsimintinomis vasaros atostogomis.
Autizmo spektro sutrikimai yra viena plačiausiai tyrinėjamų vaikų psichiatrijos sričių, tačiau Lietuvoje su autizmo spektro sutrikimų turinčiais vaikais dirbantiems specialistams bei jų šeimoms labai trūksta bendrosios informacijos apie šių sutrikimų ypatumus, kuri galėtų padėti tiksliau parinkti ir taikyti reikiamą gydymo metodiką.
Todėl Altamedica vykdo projektą „SCERTS modelio pritaikymas Lietuvoje“. Projektas finansuojamas Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo lėšomis. Projekto partneriai – Norvegijos Psichoanalizės institutas (https://www.psykoanalyse.no/). Šio projekto tikslas – sveikatos paslaugų netolygumų mažinimas, adaptuojant Lietuvoje nenaudotą metodiką darbui su autizmo spektro sutrikimų turinčiais vaikais, apmokant specialistus bei išplėstinės šeimos narius.
Straipsnį parengė Altamedica klinikos logoterapeutė Edita Akstinavičienė.