Valstybės kontrolierė Rasa Budbergytė pabrėžia, kad būtina aiškiai apibrėžti vartotojų teisių apsaugą vykdančių institucijų kompetencijos ribas ir atsakomybę, nes šiuo metu vartotojai ginami neveiksmingai.
"Vartotojų teisių apsaugos įstatyme nustatyta sudėtinga ir brangiai kainuojanti tvarka, auditorių nuomone, neužtikrina veiksmingo vartotojų gynimo. Be to, maždaug pusė tokių rekomendacinių sprendimų nevykdomi, todėl vartotojams belieka kreiptis į teismą", - teigiama antradienį išplatintame Valstybės kontrolės (VK) pranešime.
Pasak VK, tik ketvirtadalis Lietuvos vartotojų jaučiasi pakankamai apsaugoti nuo nekokybiškų prekių ir paslaugų, nors vartotojų teisių apsauga šalyje rūpinasi 18 valstybės ir 60 savivaldybės institucijų, viešoji įstaiga Europos vartotojų centras, 20 vartotojų asociacijų. Jų veiklą pavesta koordinuoti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai. Atsižvelgusi į tokią situaciją VK atliko vartotojų teisių apsaugos valdymo ir koordinavimo sistemos auditą.
Antradienį VK išplatintame pranešime R.Budbergytė atkreipia dėmesį, kad vartotojai dažnai nežino kam skųstis dėl pažeistų teisių, nes atsakingų institucijų kompetencija nėra pakankamai aiški, institucijos dubliuoja viena kitos veiklą. Todėl neretai vartotojų skundai ilgai siuntinėjami iš vienos institucijos į kitą, tačiau aiškaus atsakymo vartotojai negauna, o nekokybiškų prekių pardavėjams ir paslaugų teikėjams ne visuomet taikomos poveikio priemonės.
Auditorių nuomone, funkcijos tarp Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos paskirstytos neracionaliai. Pastaroji institucija nagrinėja skundus ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimus kaip antros pakopos instancija, nors analogiškus sprendimus jau būna priėmusi pirmos pakopos instancija.
Auditoriai atkreipė dėmesį, kad iki šiol nėra teisės akto, reglamentuojančio kolektyvinės žalos atlyginimą. Todėl tokiu atveju, kaip, pavyzdžiui, "Fly LAL" veiklos sustabdymas, kai žala padaryta dideliam vartotojų skaičiui, vartotojų teisių gynimas yra apsunkintas. Audito ataskaitoje pažymima, kad Vartotojų teisių apsaugos tarnyba pastaraisiais metais nė karto nesikreipė į teismus dėl viešojo intereso gynimo, nepakankamai kontroliavo, ar viešojo vartojimo sutarčių standartinės sąlygos yra teisingos ir sąžiningos.
Valstybės kontrolierė teigia, kad "būtina panaikinti perteklines ir viena kitą dubliuojančias institucijų funkcijas, supaprastinti vartotojų gynimo ne teisme tvarką, numatant priemones, kurios užtikrintų rezultatyvų priimtų sprendimų dėl vartotojų ir ūkio subjektų ginčų įgyvendinimą".