JAV Virdžinijos universiteto chemikai tobulina „revoliucinį“ metodą, kaip augalų cukrų paversti vandeniliu, tinkančiu aplinkos neteršiantiems pigiems ir efektyviems degalams gaminti.
Laboratorijoje mokslininkai suplakė kokteilį iš 13 skirtingų, gerai žinomų enzimų (biomolekulės, kurios pagreitina chemines reakcijas) ir sumaišė jį su vandeniu bei krakmolu. Specialiame reaktoriuje maždaug 30 laipsnių temperatūroje mišinys išskiria vandenilį ir anglies dvideginį be jokių kitų medžiagų, kurios terštų aplinką. Mokslininkų teigimu, tai pats efektyviausias vandenilio gamybos metodas pasaulyje.
Technologija padeda spręsti tris pačias didžiausias problemas, kurios kol kas neleidžia vandenilio gaminti pramoniniu būdu: niekas nežino, kaip vandenilį gaminti pakankamai pigiai, kaip jį saugoti ir kaip sukurti efektyvią jo paskirstymo sistemą.
Todėl dabar mokslininkai stengiasi metodą pagreitinti ir išspausti iš jo daugiau vandenilio. Vienas būdas – surasti enzimų, kurie veiktų aukštesnėje temperatūroje, greitinančioje chemines reakcijas. Taip pat tikimasi vandenilį gaminti iš celiuliozės, kurios cheminė formulė panaši į krakmolo, pakeičiant kelis enzimus mišinyje.
Kompanijos BMW prieš porą metų sukurtas 12 cilindrų variklis gali deginti tiek benziną, tiek skystą vandenilį. Jis sukuria 230 arklio galių trauką.
„Tai revoliucinis darbas“, - sako vyriausiasis tyrėjas dr. Y.-H. Percivalis Zhangas, universiteto biochemijos inžinierius. „Jis atveria visai naują vandenilio tyrimų kryptį. Patobulinus technologiją, cukrumi varomi automobiliai galiausiai taptų realybe“.
Mokslininkas įsivaizduoja ateitį, kai žmonės šalia namų esančios parduotuvės daržovių skyriuje pirks kieto krakmolo arba celiuliozės pakuotes, prikraus jų į savo automobilio dujų baką ir važiuos – pigiau, švariau ir efektyviau naudodami kurą nei su bet kuriuo benzininiu varikliu. Beje, tokių automobilių išmetimo sistemos neskleis jokių dusinančių kvapų ir bus saugesnės, nes išgaunamas vandenilis iškart sunaudojamas.
Kiek turėsime to laukti? Dar aštuonerius, galbūt dešimt metų, kol technologija taps pakankamai efektyvi transporto reikmėms.