Pričiupti Kelių eismo taisyklių pažeidėjai bando išsisukti visokiausiais būdais. Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos biuro Patrulių būrio vadas Nerijus Rudaitis juos įvardina kelių spektaklių aktoriais.
Nuo cirko – iki dramos
– Jūs pats dažnai patruliuojate apskrities magistraliniuose keliuose. Kokie eismo dalyviai pareigūnų akimis?
– Dauguma eismo dalyvių yra geri. Mano vyrai ir aš pastebime, kad vairavimo kultūra, nors ir mažais žingsniais, tačiau kyla. Nors greitis, alkoholis prie vairo, chuliganiškas manevravimas vairuotojams tebėra nesvetimi, drįstu sakyti, kad bendras vaizdas kelyje giedrėja.
O kelių chuliganų buvo, yra, ir bus – buvo ir su žiguliukais, yra ir dabar, kai važiuojama galingomis mašinomis. Chuliganų yra ir su dviračiais.
Nesvarbu, ar žmogus dviračiu važiuoja, ar BMW, ar vežimu – kultūra kelyje priklauso nuo konkretaus žmogaus.
Ar gatvėse mažai chuliganiškai besielgiančių pėsčiųjų? Vieni eina, kur papuolė, o kiti, kad ir per perėjas, tačiau ne mažiau chuliganiškai: pasikalbėdami, apsistumdydami, pastovėdami kelio viduryje. Valdovais kai kurie pėstieji jaučiasi.
– Tačiau pažeidėjų drąsa, pričiupus policininkams, išgaruoja?
– Ne visuomet. Kartais toks susitikimas tampa išbandymu ne pažeidėjui, o policininkams. Jei dėl kiekvieno grasinimo arba pareigūnų įžeidimo būtų iškelta baudžiamoji byla, didelė dalis Lietuvos vairuotojų, neabejoju, būtų teisti.
Šimtus atvejų galima suskaičiuoti, kai, rašant protokolą, pažeidėjas pareigūną koneveikia, negražių ir labai negražių žodžių pasako. Ir iš darbo „atleidžia“, „nukalti“, nušauti, pakasti žada. Rėkia, jog neturim, ką veikti, todėl jį sustabdėme. O dar nežinome, kokius žmones jis pažįsta!
Tiesa, apie pažintis. Kartą sustabdžiau girtą vairuotoją, o jis man ir sako: „Būk vyras, tu mane paleisk. Žinok, aš Rudaitį pažįstu.“ Sakau jam: „Eik tu, ar tikrai pažįsti?“ Ir jis užtikrina, kad pažįsta – ne kartą abu „baliavojo“.
Kai surašiau protokolą, paprašiau vairuotoją perskaityti ir įsidėmėti, kas aš toks. Prisimelavęs vairuotojas net atšoko.
– Drąsa greičiausiai pasižymi neblaivūs vairuotojai?
– Drąsuolių pasitaiko visur, ne išimtis ir girti. Tokiems pirmiausia kalta policija, nes pagavo ir suėdė gyvenimą.
Kad vairavo girti, kaltos būna ir žmonos, su kuriomis susipykę išgėrė.
Kartais patruliai, saugodamiesi smūgių, su vairuotojais kalbasi tik uždėję jiems antrankius. Vienas piktas kelmiškis ir antrankius nutraukė. Išsiblaivęs buvo bailus kaip zuikis, vis stebėjosi, iš kur tiek jėgos savyje surado.
Būna, kad įsiutę vairuotojai ir policijos automobilių langų stiklus kojomis išspiria ir automobilius apgadina.
Ne visi būna agresyvūs, kiti geranoriškai ašaroja, atgailauja. Kartą girtutėlį vairuotoją klausiu, kiek išgėrė. Ironiškai pasiteiravau, gal gėrė, kaip vairuotojai mėgsta teisintis, „tik šimtą gramų degtinės ir stiklinę alaus“? O to vyro sąžiningo būta, išpūtė akis ir išlemeno tik tris litrus vyno išgėręs.
Neblaivios moterys kartais bando naudoti savo kerus: ir akimis blizgina, ir sijoną lyg netyčia pakelia. Pamačiusios, kad vis tiek rašomas protokolas, pasako viską, ką galvoja.
Vairuotojai originalūs
– Kokius pažeidėjų pasiaiškinimus atmintinai žinote?
– Girti vairuotojai mėgsta įtikinėti, kad neblaivūs jie vairuoja geriau nei būdami blaivūs. Bando išaiškinti, kaip netoli reikėjo nuvažiuoti, tik šimtą metrų.
Greičio viršytojai teisinasi skubėję pas gydytojus, į laidotuves, į darbą.
Prisimenu neįgalųjį, skriejusį 180-ies kilometrų per valandą greičiu. Sulaikytas kelyje Šiauliai–Kelmė, kur galima važiuoti tik 90-ies kilometrų per valandą greičiu, aiškino skubantis iš Rygos į Kauną, nes jam neva reikalinga skubi medikų pagalba. Jei reikalinga skubi pagalba, kodėl nevažiuoja į ligoninę Šiauliuose?
– Jei skubama, sustabdymas iš tiesų gali sunervinti.
– Be reikalo policija nestabdo. Jei yra pažeidimas, manau, viskas aišku.
Tačiau yra ne tik pažeidimai, bet ir prevencija. Kaip išaiškinti neblaivius vairuotojus, vogtus automobilius, narkotikų, kontrabandos vežėjus, jei netikrinti atsitiktine tvarka?
– Su kokiomis situacijomis dar susiduria keliuose dirbantys pareigūnai?
– Įvairių situacijų keliuose pasitaiko. Kartais būna taip juokinga, kad net nežinai, ką ir pasakyti.
Kartą sustabdžiau garbaus amžiaus vairuotoją dėl to, kad jis riedėjo antrąją eismo juosta ir trukdė kitiems eismo dalyviams. Užuot pripažinęs pažeidimą, vairuotojas užsipuolė, kad aiškinu jam, kaip reikia važiuoti, esą jis 40 metų vairuoja ir pats žino, kaip tai daryti.
Dar yra vadinamieji sodininkai. Vienareikšmiškai tvirtinti, kad jie – kelių siaubas, negalėčiau. Tačiau, kai į kelią išvažiuojama tik kartą per metus, pavyzdžiui, lapkričio 1-ąją, jaučiasi. Tokių reikia saugotis ir pareigūnams – stabdant, kad neužvažiuotų.
Į pagalbą
– Tačiau gali būti priežasčių, kai greitis pateisinamas.
– Visokių situacijų pasitaiko. Prieš gerą savaitę kelyje ties Bubiais (Šiaulių rajonas) sustabdėme didžiuliu greičiu skriejantį automobilį. Ant galinės automobilio sėdynės sėdėjo maždaug dvejų metukų berniuką apglėbusi moteris. Vaikas buvo nudegęs abi rankytes.
Apie kokią sankciją kalbėti, kai brangi kiekviena sekundė? Įjungtais policijos švyturėliais palydėjome tą automobilį iki Šiaulių, ties pirmuoju šviesoforu jau laukė per raciją iškviestas dar vienas policijos ekipažas. Nelaimės ištikta šeima palydėta iki Moters ir vaiko klinikos.
Po kelių dienų tie žmonės paskambino ir padėkojo už pagalbą. Malonu.
– Ar dažnai tenka teikti pagalbą eismo dalyviams?
– Patruliai, susiklosčius aplinkybėms, visada pasiteirauja, gal reikia pagalbos. Kiek padangų esame pakeitę! Teko ir rimčiau automobilius remontuoti.
Tačiau žmonės turėtų suvokti, kad pagalbininkas yra ir baudžiantis pareigūnas. Dabar pykstama, kad pričiuptas greitį viršijęs, girtas, pavojingai manevravęs vairuotojas. O gal taip jis apsaugotas nuo nelaimės. Ne kartą mačiau, kad girto tėvo vairuojamame automobilyje važiavo žmona ir vaikai. Gal sustabdydamas policininkas nuo nelaimės apsaugojo šeimą.
– Ne paslaptis, kad kelyje dirbančius pareigūnus išduoda vairuotojų solidarumo gestas – pamirksėjimas žibintais. Tokia kalba trukdo ar padeda?
– Yra minusų, tačiau yra ir pliusų. Gerai yra tai, kad, pastebėjęs sutartinį ženklą, vairuotojas sumažina greitį ir avaringiausiame kelio ruože (paprastai tokiose vietose ir patruliuojama) važiuoja saugiai.
Blogai, kad, pamirksėjus, neblaivus vairuotojas, važiuojantis vogtu automobiliu arba vežantis kažką draudžiamo, apsisuks, ir nusikaltimas nebus užkardytas. Vairuotojai turėtų pagalvoti, gal nusikaltėlį įspėja.
Bėgliai sugaunami
– Pakalbėkime apie vairuotojus, nepaklūstančius policijos reikalavimui sustoti.
– Kartą kelyje Šiauliai–Kelmė nestojo motociklas, liaudyje vadinama „britva“. Vijomės miško keliukais, laukais, ir pamiškėmis, kol tik Tauragės policininkai užblokavo kelią.
Metė tada motociklininkas savo „britvą“ ir nurūko pėsčias per mišką. O mes su mašina iš paskos „figūriniu vairavimu“. Paskui nustatyta, kad motociklas buvo vogtas Italijoje.
Kitą motociklininką nuo Kelmės vijomės iki pat Šilutės. Vairuotojas sugebėjo nusiimti šalmą ir paleisti, kad išdaužtų policijos automobilio lango stiklą.
Dar viena persekiota transporto priemonė įskriejo į tvenkinį. Ištraukėme. Ir kaip netraukti, jei, taip tariant, patys įvijome.
Ar neužtenka pavyzdžių, kad patikėtumėte, jog visi bėgliai yra pagaunami?
Šiaulių apskrities policijos Patrulių būrio vadas Nerijus Rudaitis (nuotr. „Šiaulių kraštas“/Giedriaus Baranausko)
Edita KARKLELIENĖ