Seimūnai nesutiko taikyti dviejų parlamentarų siūlymo nedrausmingus vairuotojus bausti visam gyvenimui - atimti vairuotojo pažymėjimą ir uždrausti vairuoti transporto priemonę iki gyvos galvos.
Antradienį Seimo nariai svarstė socialdemokrato Vytauto Čepo ir liberalo Gintaro Šileikio parengtas Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) pataisas, kuriomis, be kita ko, buvo numatytas ir taikomas visam laikui draudimas vairuoti.
Tokią griežtą atsakomybę norėta įtvirtinti už pakartotinį vairavimą esant neblaiviam, taip pat kai tris kartus per apibrėžtą laikotarpį surenkamas nustatytas baudos balų skaičius arba transporto priemonė vairuojama po to, kai tokia teisė jau buvo atimta.
Tačiau pagrindiniu paskirtas Ekonomikos komitetas (EK) atmetė tokį siūlymą, komiteto poziciją palaikė ir kiti parlamentarai. Seimūnai taip pat palaikė poziciją, jog negalima atsisakyti sankcijų ribų, arba vadinamųjų "žirklių", panaikinimo, nes, pasak EK pirmininkės socialdemokratės Birutės Vėsaitės, sankcijos turi būti taikomos individualiai - atsižvelgus tiek į sunkinančias, tiek į lengvinančias aplinkybes.
Vienas iš įstatymo rengėjų G.Šileikis posėdžių salėje pareiškė, kad po komiteto "apkarpymų" įstatymas tapo "chaotiškas ir bedantis".
Seimo nariai taip pat nusprendė, kad dviejų parlamentarų pateiktas pataisas reikėtų sujungti su Vyriausybės siūlomu pataisų projektu, nes abu projektai reglamentuoja tą patį - sankcijas už eismo taisyklių pažeidimus.
Parlamentarų pataisose norima švelninti atsakomybę už nežymius pažeidimus. Pavyzdžiui, neužsisegus saugos diržo dabar yra skiriama bauda nuo 25 iki 50 litų, o V.Čepas ir G.Šileikis siūlė apsiriboti tik 25 litų nuobauda, nes, pasak jų, didelės baudos už nežymius pažeidimus nėra efektyvios, jų atsisakymas palengvintų pareigūnų darbą bei sumažintų vairuotojų norą papirkinėti policininkus.
Tuo metu Ekonomikos komitetas pritarė sugriežtintam baudų variantui nemėgstantiems segtis saugos diržų ar galvą saugoti specialiais šalmais. Už tokį pažeidimą komitetas pasiūlė skirti baudą nuo 100 iki 200 litų, o jei asmuo jau yra baustas - nuo 200 iki 300 litų arba teisės vairuoti atėmimą vienam mėnesiui.
Bausmės, parlamentarų pateiktame variante, taip pat turėtų būti griežtinamos ir už vairavimą neturint vairuotojo pažymėjimo, apsvaigus, viršijus greitį, didinama atsakomybė už pabėgimą iš įvykio vietos.
V.Čepas bei G.Šileikis buvę siūlę sugrįžti prie vadinamosios balų sistemos, kai už pažeidimus renkami baudos balai - surinkus tam tikrą nustatytą balų skaičių pažeidėjui skiriama sankcija. Tačiau komitetas nusprendė, kad ši sistema yra "atgyvenusi", todėl ji iš kodekso bus "išgyvendinta".
Vyriausybės siūlomame variante, kuris bus imamas už pagrindą jungiant abu pataisų projektus, daugiausia dėmesio skiriama piniginių baudų didinimui už vairavimą apsvaigus ar viršijus greitį.
Pagrindinė Vyriausybės pataisų esmė - alternatyvių bausmių skyrimas, tai yra galimybė skirti arba baudą, arba tam tikram laikui atimti vairuotojo teises.
Sankcijos griežtėja, kai kelių eismo taisyklėms nusižengiama neįgijus dvejų metų stažo ar neturint vairuotojo pažymėjimo.
Neblaiviems vairuotojams, anot Vyriausybės siūlymo, bausmės nedidėja labai smarkiai, tačiau atsiranda papildomų sąlygų, kurioms esant jos yra didesnės. Jei iki šiol sankcijos įvairuoja priklausomai nuo girtumo laipsnio, tai dabar baudų diferenciacija atiranda ir atsižvelgus į papildomas sąlygas - tokias, kaip teisės vairuoti neturėjimas, pažeidimo padarymas neturint dvejų metų vairavimo stažo ir kitas.
Bausmės už nusižengimus taip pat didėja, jei padaromas nežymus sveikatos sutrikdymas - tokiu atveju girtumas kaip sunkinanti aplinkybė užtraukia baudą su teisės vairuoti atėmimu tam tikram laikui arba administracinį areštą kartu uždraudžiant kiek nors laiko sėsti už vairo.
Sankcijos dar sunkėja, jei asmuo eismo įvykio metu sukėlė nežymius sveikatos sutrikdymus neturėdamas teisės vairuoti - tuomet šalia piniginės baudos arba arešto jis baudžiamas ir transporto priemonės konfiskavimu.
Transporto priemonės konfiskavimas Vyriausybės siūlomose pataisose numatomas ir tokiais atvejais, kai apgirtęs už vairo sučiumpamas pakartotinai.
V.Čepo ir G.Šileikio pataisose transporto priemonės konfiskavimas nenumatomas.