Nuo gruodžio smarkiai didėsiančios draudimo sumos kai kuriuos draudikus jau dabar verčia kelti vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo polisų kainas.
Draudimo bendrovės į avarijas nepatekusiems klientams draudžiantis civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu siūlo mažesnes kainas nei tiems, kurie avarijų jau yra patyrę. Kasmet po kelis kartus peržiūrintys polisų kainas draudikai šiais sunkiais metais jų mažinti neketina, o didinti kainų neatsisako.
Pašoks penkis kartus.
Rimvydas Pocius, draudimo bendrovės ERGO LIETUVA Civilinės atsakomybės, nelaimingų atsitikimų, transporto priemonių ir sveikatos draudimo skyriaus vadovas, LŽ sakė, kad nuolat peržiūrimos vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo kainos šiemet jau keletą kartų buvo ir didintos, ir mažintos.
"Birželio pradžioje kainos vėl buvo šiek tiek pakeltos. Tačiau pradėjome taikyti didesnę nuolaidą avarijų nepatyrusiems vairuotojams", - paaiškino R.Pocius.
Pagrindinė polisų kainų kilimą lėmusi priežastis - šių metų gruodį įsigaliosiantys įstatymo pakeitimai, pagal kuriuos 5 kartus padidės dengiamos draudimo sumos.
"Draudimo bendrovės vietoj 500 tūkst. eurų asmeniui ir 100 tūkst. eurų turtui nuo gruodžio turės dengti 2,5 mln. eurų žalą asmeniui ir 500 tūkst. eurų žalą turtui, - primena jis. - Be to, kainos padidėjo, nes pastaruoju metu gauname daugiau pretenzijų dėl žalų, padarytų užsienyje. Daugėja ir Lietuvoje padaromų žalų."
Pastaruoju metu vieniems šios bendrovės klientams polisai atpigo 10 proc., o kitiems tiek pat pabrango.
Peržiūrės įkainius
Aleksas Nečajevas, bendrovės "If draudimas" vyriausiasis transporto civilinės atsakomybės draudimo ekspertas, LŽ teigė, kad ši draudimo bendrovė artimiausiu metu planuoja peržiūrėti privalomojo draudimo įkainius. Tačiau pašnekovas teigė, jog tai nereiškia, kad jie didės visiems klientų segmentams. "Tarifus peržiūrėti norime dėl šių metų gruodį įsigaliosiančių naujų, penkis kartus didesnių privalomojo draudimo sumų", - teigė jis.
Draudikai tvirtina, kad privalomasis draudimas pastaruoju metu esą nebrango, tik pigo. "Per pastaruosius 9 mėnesius tarifai mažėjo vidutiniškai 10 proc., kai kuriems segmentams - net iki 20 proc., o drausdamiesi internetu klientai dar papildomai mokėjo iki 20 proc. mažiau", - sakė A.Nečajevas.
Tarifų mažėjimą, pasak pašnekovo, lėmė nebedidėjančios, o kai kur net mažėjančios automobilių remonto sąnaudos, mažesnis avaringumas ir, be abejo, didelė konkurencija.
"Pastarąjį kartą draudimo polisų kainos didėjo maždaug prieš 9 mėnesius - vidutiniškai apie 5 procentus. Tačiau ne visiems vienodai - vieniems klientų segmentams draudimas brango, kitiems, pavyzdžiui, drausmingiems vairuotojams - pigo", - aiškino jis.
Per metus - keliais procentais
Gegužės pabaigoje baigėsi tradicinis pavasarinis vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo "bumas", per kurį savo automobilius draudžia didžioji Lietuvos vairuotojų dalis. "Tuo metu "Lietuvos draudimas" taikė specialias kainas, skelbė vienokias ar kitokias akcijas.
Po tris mėnesius trukusio specialių pasiūlymų draudėjams laikotarpio draudikai visada peržiūri savo kainodarą ir, reaguodami į esamą situaciją rinkoje, koreguoja kainas. "Lietuvos draudimo" nuo birželio 1 dienos transporto priemonių valdytojų privalomojo civilinės atsakomybės draudimo kainos, palyginti su praėjusių metų birželio 1 diena, padidėjo 3-5 procentais", - sakė šios bendrovės Strategijos, klientų ir marketingo departamento direktorius Vaidotas Krencius.
Kainų kilimą, pašnekovo teigimu, lėmė kelios priežastys: nuo šių metų gegužės visi Lietuvos draudikai, kurie draudžia vairuotojus privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, nebeturi centralizuotos perdraudimo programos. Iki gegužės galiojo pereinamasis laikotarpis, kurio metu perdraudimo programa centralizuotai rūpinosi LR draudikų biuras, o dabar kiekvienas draudikas minėta programa turi rūpintis pats.
"Tai turėjo įtakos draudimo įmokai, nes derantis individualiai mažėja derybų galia, atsižvelgiama į kiekvieno draudiko žalos istoriją, tad kainų pokyčiai skirtingai paveiks atskirus draudikus. Iki šiol, kai žala būdavo patiriama užsienyje, Lietuvos draudikai mokėjo iki 200 tūkst. eurų, o perviršį padengdavo perdraudimai. Jau kurį laiką matome tendenciją, kai griežtėja perdraudikų reikalavimai: jie reaguoja į avaringumą ir didina sumas. Jau dabar perdraudikai reikalauja, kad mes atlygintume žalą iki 400 tūkst. eurų. Nuo gruodžio Lietuvoje dėl įstatymų pakeitimo didės vairuotojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo suma. Tuo pačiu įstatymu numatyta, kad nuo 2012 metų birželio 11 dienos žalų atlyginimo sumos dar padidės: 5 mln. eurų dėl žalos asmeniui (iš jų - 5 tūkst. eurų dėl neturtinės žalos) ir 1 mln. eurų dėl žalos turtui, - priežastis vardijo šios bendrovės atstovas. - Nors naujosios sumos galios visiems įvykiams, kurie įvyks po gruodžio 11 dienos, jau šiomis dienomis sudaryta metinė draudimo sutartis baigs galioti joje numačius didesnes draudimo sumas."
V.Krencius priduria, kad šie pakeitimai turės įtakos tik didelių žalų statistikai, tad didelio įmokų augimo neprognozuoja. "Vidutiniškai kainos gali kilti apie 2-3 proc., ir tokį jų pokytį daugiau lems neturtinės žalos didėjimas. Jau šiandien matome, kad įvykus eismo įvykiui tūkstančio eurų neturtinės žalos asmeniui atlyginimo suma yra gerokai per maža. Per pirmus penkis šių metų mėnesius, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, vidutinė žalos asmeniui atlyginimo suma išaugo nuo 1350 iki 4700 litų", - teigė jis.
Valdonė SAVULIONYTĖ