• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Gyventojų noras atsinaujinti transporto priemonę tapo sunkiau pasiekiamas ne tik dėl automobilių stygiaus, bet ir jų kainų šuolio. Rinkos ekspertai pasakoja, kaip šiemet gali keistis transporto priemonių kainos ir ar surasti savo norimą egzempliorių toliau bus  taip sudėtinga.

Gyventojų noras atsinaujinti transporto priemonę tapo sunkiau pasiekiamas ne tik dėl automobilių stygiaus, bet ir jų kainų šuolio. Rinkos ekspertai pasakoja, kaip šiemet gali keistis transporto priemonių kainos ir ar surasti savo norimą egzempliorių toliau bus  taip sudėtinga.

REKLAMA

Automobilių rinkoje 2022 m. įsivyravę kainų šuoliai sukėlė nemenką sumaištį tarp vairuotojų, kurie svarstė atsinaujinti savo transporto priemonę.

Tačiau „Longo“ automobilių pardavimo ekspertas Paulius Valiukėnas, vertindamas dabartinę situaciją rinkoje, sako, kad pastaruoju metu kainos nustojo didėti, o prie to prisidėjo ir lapkričio mėnesį prasidėjęs rinkos stagnavimas. 

„Visgi tai nėra staigmena, nes taip vyksta kiekvienais metais – žiemos sezonu prekyba susitraukia, o vėliau – nuo kovo mėnesio – rinka vėl pradeda atsigauti.

REKLAMA
REKLAMA

Nepasakyčiau, kad šiuo metu yra jaučiamas taupymo efektas, nes tie klientai, kurie automobilius perka ilgesniam laikui, jie gerai viską įsivertina ir neretai išleidžia šiek tiek daugiau, bet turi tokį automobilį, apie kurį svajojo“, – kalbėjo P. Valiukėnas. 

REKLAMA

Skelbimų portalo „Autobilis.lt“ projektų vadovas Modestas Minkevičius taip pat antrina ir sako rinkoje pastebintis tam tikrą sulėtėjimą.

„Kaip ir kiekvienais metais, jaučiame, kad prieš ir po švenčių rinka kiek aprimsta, tad šiuo laikotarpiu yra jaučiamas taupymo efektas“, – pastebėjo M. Minkevičius. 

Tuo metu automobilių skelbimų portalo „Autoplius.lt“ atstovas spaudai Gintenis Dauparas pateikė naujausius duomenis, kurie parodo, kad nors pardavimų kiekis susitraukė, tačiau apyvarta ir toliau didėjo.

REKLAMA
REKLAMA

„Visų Lietuvoje atliktų transporto priemonių sandorių kiekis per paskutinius 12 mėnesių sumažėjo 7 proc. Tačiau tai nesutrukdė išaugti bendrai rinkos apyvartai. <...> Du trečdalius apyvartos sudaro naudotų automobilių sandoriai.

Stebint šių metų rinkos apyvartą, statistika akivaizdžiai parodo išaugusias transporto priemonių kainas. Jeigu sandorių kiekis 2022 metais, lyginant su 2021, krito 7 proc., tai bendra transporto rinkos apyvarta ūgtelėjo 9 proc.“, – kalbėjo G. Dauparas. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Automobilių laukia ir ilgiau nei metus

Transporto priemonių rinkos ekspertai sako, kad jeigu vairuotojai šiais metais pasiryš įsigyti naują automobilį, kai kurių modelių gali tekti palaukti, mat gamybos apimtys dar nebus tokios sparčios, kaip norėtų gyventojai. Tiesa, prognozuojama, kad dėl to rinka didelių sukrėtimų nepatirs.

„Vis dar ilgi naujų automobilių gamybos terminai leidžia daryti išvadą, kad puslaidininkių trūkumas 2023 m. dar jausis. Tiesa, Vakarų Europos rinkose paskutinį 2022 m. ketvirtį buvo pastebimas naujų automobilių registracijų kiekio padidėjimas. Lapkričio mėnesį – net 17,4 proc. Šie skaičiai patvirtina lėtą, tačiau nuoseklią naujų automobilių rinkos atsigavimo pradžią.

REKLAMA

Visgi drastiškų pokyčių tikėtis nereikia – užsakymų kiekį gali sumažinti infliacija ir augančios energetikos, maisto ir kitų produktų kainos“, – kalbėjo G. Dauparas. 

Autobilis.lt“ atstovas M. Minkevičius atkreipia dėmesį, kad užsakymo terminai, kuomet norima užsisakyti naują transporto priemonę, kai kuriais atvejais gali užsitęsti. Pašnekovo pastebėjimu, šiuo metu daugiau lankstumo galima įžvelgti naudotų automobilių rinkoje. 

REKLAMA

„Naujų automobilių stygius vis dar yra išlikęs, tikėtina, kad taip bus ir toliau dėl tam tikrų komponentų trūkumo. Kai kurių automobilių tenka laukti metus, o kartais ir ilgiau. 

Naudotų transporto priemonių rinka yra kiek aktyvesnė, čia daugiau ir pasirinkimo. Žinoma, dėl minėto naujų automobilių stygiaus, pastebima, kad žmonės renkasi apynaujus, kelių metų senumo automobilius, nes naujos transporto priemonės įsigijimo terminas jų netenkina. Tad tokie automobiliai dabar gali būti parduodami žymiai greičiau“, – paaiškino M. Minkevičius. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tuo metu P. Valiukėnas antrina ir sako, kad vairuotojams, norintiems žūtbūt įsigyti transporto priemonę, gali tekti susitaikyti, kad automobilio komplektacija bus prastesnė. 

„Naujų automobilių stygius vis dar pastebimas ir automobilių tenka laukti ilgai arba susitaikyti su prastesne komplektacija. Prognozuojama, kad šiais metais naujų automobilių rinkoje situacija išliks labai panaši kaip pernai“, – teigė pašnekovas. 

REKLAMA

Kainų didėjimo neišvengsime? 

G. Dauparas, vertindamas transporto priemonių rinkos kainas, sako, kad gyventojai, norintys įsigyti norimą transporto priemonę, gali kiek lengviau atsikvėpti, mat kainų kilimo tempai keičiasi. 

„Kainos ir toliau auga visose transporto priemonių amžiaus grupėse. Tiesa, nebe taip drastiškai, kaip tai darė trečiąjį šių metų ketvirtį. Didžiausias augimas pastebėtas 11–15 ir 16–20 metų amžiaus automobilių grupėse. Palyginti paskutinį šių metų ketvirtį su tuo pačiu 2021 metų laikotarpiu, augimas – po 25 proc.

REKLAMA

Mažiausiai – 11 proc. kainos pakilo vyriausių, daugiau nei 21 metų amžiaus sulaukusių automobilių grupėje. Panašu, kad vyresnio amžiaus transporto priemonės yra mažiau patrauklios pirkėjams dėl aukštų taršos mokesčio kainų, kurios dažnai sudaro kone ketvirtį automobilio kainos“, – pastebėjo skelbimų portalo atstovas. 

Pasak G. Dauparo, išanalizuoti duomenys leidžia daryti išvadą, kad naudotų automobilių rinkoje vis dar jausime jų trūkumą, tad kainos išliks aukštame lygyje ar netgi kai kuriais atvejais padidės, pavyzdžiui, pablogėjus ekonominei situacijai ar kritus paklausai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Autoplius.lt duomenimis, palyginti 2020 metų ketvirtą ketvirtį su tuo pačiu 2021 metų ketvirčiu, naujo automobilio vidutinė kaina ūgtelėjo 11,3 proc., tai per paskutinius metus kainos kilimas siekia kiek mažiau – 7 proc. Šiuo metu naujas automobilis mūsų šalyje kainuoja vidutiniškai 34,2 tūkst. eurų. 

Tuo metu naudotų transporto priemonių vidutinė kaina paskutinius porą metų kyla panašiu tempu – palyginti paskutinį 2020 metų ketvirtį su ketvirtuoju 2021 metų ketvirčiu, naudoto automobilio kaina pakilo 16,7 proc. Per paskutinius 12 mėnesių kainos augimas panašus ir siekia 17,2 proc. Šiuo metu vidutinė Lietuvoje eksploatuojamo naudoto automobilio vertė siekia 8,7 tūkst. eurų.

REKLAMA

Pašnekovas M. Minkevičius automobilių kainų pokyčių prognozes pateikia atsargiai, tačiau mano, kad kainų tendencija šiais metais išliks panaši.

„Prognozė automobilių rinkoje šiuo metu yra sunkiai nuspėjama, o tam įtaką daro daugybė skirtingų veiksnių, pavyzdžiui, komponentų trūkumas ar šalia tebevykstanti Rusijos agresija prieš Ukrainą.

Nuo spalio mėnesio buvo pastebimas nežymus kainų kritimas, kaip bus šiais metais – nežinia. Tačiau tikėtina, kad bendra tendencija išliks ir kainos išliks panašios, kokios yra dabar“, – vertino „Autobilis.lt“ skelbimų portalo atstovas.

REKLAMA

P. Valiukėno manymu, automobilių kainoms įtaką gali daryti ir papildomi mokestiniai iššūkiai, su kuriais susiduria gyventojai, pavyzdžiui, būsto paskolų brangimas. 

„Kainų pokyčius lems situacija rinkoje – kiek viskas brangs, kiek teks sumokėti mokesčių, kaip keisis euribor rodikliai. Jeigu situacija bus sudėtingesnė, pirkimai sumažės, tikėtina, kad tokiu atveju automobilių kainos taip pat sumažės. Tačiau jeigu pavasarį, kaip ir buvo anksčiau, naudotų automobilių pardavimai atsigaus, kainos gali išsilaikyti panašiame lygyje“, – kalbėjo pašnekovas.

REKLAMA
REKLAMA

Be to, automobilių pardavimo ekspertas atkreipia dėmesį ir į tai, kad gali atsirasti ne vienas vairuotojas, kuris nuspręs pirkti naudotą, bet ne naują transporto priemonę.

„Į naudotų automobilių rinką žiūrime optimistiškai, tereikia pragyventi žiemą ir tuomet prekyba atsigaus. Naudotų transporto priemonių žmonės visada reikėjo, o naujų automobilių rinkoje situacijai esant sudėtingai, gali atsirasti vairuotojų, kurie nesutiks laukti naujo automobilio ir atsisuks į mažai naudotą transporto priemonę“, – mano P. Valiukėnas. 

Į Lietuvą įvežami naujesni automobiliai

Automobilių skelbimų portalo atstovas G. Dauparas taip pat pastebi, kad nors pastaruoju laikotarpiu Lietuvą pasiekia naujesni automobiliai nei anksčiau, senam autoparkui tai didelės įtakos nedaro. 

„Didėjanti apynaujų automobilių paklausai teigiamai prisideda prie jau ketvirtus metus iš eilės mažėjančio į mūsų šalį įvežamų transporto priemonių amžiaus. Jei prieš metus į Lietuvą įvežamo automobilio vidutinis amžius siekė 11 metų ir 5 mėnesius, tai dabar įvežamos transporto priemonės amžiaus vidurkis – 11 metų ir 1 mėnuo.

Į mūsų rinką iš Vakarų įvežami vis naujesni automobiliai. Vidutinis amžius sumažėjo 4 mėnesiais. Tačiau automobilių įvežamas kiekis vis dar išlieka per mažas, kad atnaujintų senstantį šalies parką. Vidutiniškai Lietuvoje važinėjantis automobilis per metus paseno 106 dienomis“, – kalbėjo pašnekovas.

REKLAMA

Portalo „Autoplius.lt“ duomenimis, palyginti paskutinį 2021 metų ketvirtį su paskutiniais trimis 2022 metų mėnesiais – 15,4 proc. sumažėjo bendras į Lietuvą įvežamų automobilių kiekis. Jeigu per paskutinius tris 2021 metų mėnesius į mūsų šalį buvo įvežti 22,5 tūkst. automobilių, tau tuo pačiu 2022 metų laikotarpiu – 19,1 tūkst.

Stipriausiai – 40 proc. krito įvežamų elektromobilių kiekis. Žinoma, šie automobiliai tiek paskutinį 2021 metų ketvirtį, tiek per paskutinius tris 2022 metų mėnesius sudarė mažiausią įvežamų transporto priemonių pyrago dalį. 1,4 proc. pernai ir 1 proc. šiemet.

Įvežamų į mūsų šalį dyzelinių automobilių kiekis sumažėjo 14 proc. per paskutinį ketvirtį. Prieš 3 mėnesius jie sudarė 72,6 proc. viso pyrago, dabar – 73,5 proc.

Tačiau, lyginant paskutinių trijų 2022 metų mėnesių naujų automobilių pardavimus su tuo pačiu 2021 metų laikotarpiu, sumažėjo tiek benzinu, tiek dyzeliu, tiek vien elektra varomų transporto priemonių kiekiai. O kadangi bendras pardavimų sutarčių skaičius išliko toks pat – galima daryti išvadą, kad visi pirkėjai, kurie anksčiau būtų rinkęsi vieną iš aukščiau išvardintų kuro rūšių, dabar pasirinko hibridą arba dujas. Tai vienintelis kuro tipas, kurio pardavimai išaugo. Teigiamas pokytis siekia 24 proc. Benzinu varomų automobilių kiekis sumenko 11 proc., o dyzeliu – 8 proc.

REKLAMA

Kokia situacija kitose Baltijos valstybėse?

Latvijoje 2022 metais parduota 19,114 tūkst. naujų lengvųjų automobilių – 13,3 proc. daugiau negu metais anksčiau, parodė Latvijos auto asociacijos surinkti duomenys.

Populiariausia naujų automobilių markė Latvijoje pernai buvo „Toyota“ – per metus šalyje parduota 3,453 tūkst. šios markės transporto priemonių (18,1 proc. visų parduotų naujų automobilių), 23,2 proc. daugiau negu metais anksčiau, rašo BNS.

Antroje vietoje buvo „Volkswagen“, užėmusi 13,1 proc. rinkos – 2022 metais Latvijoje buvo parduota 2,509 tūkst. naujų šios markės automobilių, 29,7 proc. daugiau negu 2021-aisiais.

Trečioje vietoje atsidūrė „Škoda“, kurios rinkos dalis sudarė 10,1 procento. Naujų šios markės automobilių pardavimai Latvijoje pernai paaugo 2,2 proc. iki 1,924 tūkst. vienetų.

Asociacijos surinkti duomenys taip pat rodo, kad populiariausi modeliai pernai buvo „Toyota Rav4“ (parduoti 965 automobiliai), „Toyota Corolla“ (653) ir „Dacia Duster“ (532).

Tuo metu Estijoje naujų lengvųjų automobilių pardavimai Estijoje pernai gruodį padidėjo, tačiau per visus 2022 metus jie sumažėjo 8,6 proc., pranešė Estijos įgaliotųjų prekybos automobiliais atstovų asociacija (AMTEL). 

Gruodį, palyginti su tuo pat 2021 metų mėnesiu, naujų automobilių pardavimai Estijoje padidėjo 11,9 proc. iki 1,145 tūkst. vienetų. 

REKLAMA

Per visus 2022 metus pirkėjams buvo pristatyta iš viso 20,426 tūkst. naujų lengvųjų automobilių.

Didžiausias rinkos dalis ir toliau užėmė vidutiniai bei mažesni visureigiai – šių tipų automobiliams atiteko atitinkamai 33,3 proc. ir 19,5 proc. rinkos. Trečioje vietoje buvo mažesni vidutinės klasės lengvieji automobiliai, užėmę 17,2 proc. rinkos dalį.

Hibridinių automobilių pardavimai 2022 metais padidėjo 9,3 proc., o elektromobilių pardavimai – 42 procentais.

Tačiau elektromobiliai sudarė vos 3,4 proc. visų naujų automobilių pardavimų. Benzininių automobilių dalis siekė 43,9 proc., o hibridinių automobilių – 35,1 procento. Dyzelinių automobilių dalis pernai sumažėjo iki 16,2 procento.

Populiariausios naujų automobilių markės Estijoje pernai buvo „Toyota“ (parduota 4,451 tūkst. vienetų), „Škoda“ (2,766 tūkst.) ir KIA (1,626 tūkst.), o populiariausi modeliai – „Toyota RAV4“ (1,524 tūkst.), „Toyota Corolla“ (966), „Škoda Octavia“ (888) ir „Škoda Kodiaq“ (689).

Naujų komercinių transporto priemonių pardavimai šalyje pernai, palyginti su 2021 metais, sumažėjo 4,4 proc. iki 4,953 tūkst. vienetų. Populiariausios markės buvo „Toyota“ (882 vienetai), „Renault“ (758) ir „Peugeot“ (554).

Populiariausios sunkvežimių markės buvo „Scania“ (307) ir „Volvo“ (277).

Šudo minkymas
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų