Prieš mokesčių didinimą nukreipto judėjimo „Netylėk“ atstovai vakar protestavo dėl Vyriausybės planų apmokestinti visus lengvuosius automobilius. Nors Vilniuje, prie Seimo ratus suko tik apie dvidešimt automobilių, organizatoriai džiaugėsi kitų miestų vairuotojų aktyvumu.
Judėjimo nariams jau besiruošiant akcijai, premjeras Andrius Kubilius paskelbė, kad Vyriausybė nori apmokestinti visas lengvąsias mašinas vienoda suma. Ir gyventojų, ir bendrovių automobiliai būtų apmokestinti po 15-20 Lt per mėnesį, nors iš pradžių buvo kalbama, kad verslininkai už automobilius mokės po 150 Lt per mėnesį.
Ne paskutinė akcija
Judėjimo „Netylėk“ steigėjas ir iniciatorius Tomas Sarnačinskas teigė, kad akciją galima vadinti pasisekusia. „Manau, akcija pavyko, – sakė judėjimo vadovas. – Akcija tikrai pasisekė Kaune ir Šiauliuose. Žmonės nepatingėjo, išvažiavo į gatves, pareiškė savo nuomonę. Seimui ir Susisiekimo ministerijai įteiksime peticiją, kurią pasirašė 15 tūkst. žmonių“.
T. Sarnačinskas nesikrimto, kad Vilniuje protesto akcija atrodė vangokai. Šiauliečio manymu, reikia džiaugtis, kad dar tik besikurianti asociacija „Netylėk“ sugebėjo išjudinti didžiausius Lietuvos miestus.
„Kol kas neturime atstovų visuose miestuose, dėl to Vilniuje nepavyko suorganizuoti masiškesnės automobilių spūsties. Tikimės, kad ateityje viskas bus geriau, planuojame ir daugiau akcijų“, – sakė pašnekovas.
Judėjimo iniciatorius paneigė gandus, kad Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ taip pat ruošėsi prisidėti prie akcijos. „Jie man asmeniškai nepareiškė, kad prisidės. Kol kas tai tik gandai, – kalbėjo T. Sarnačinskas. – Prisidėti žadėjo mikroautobusų ir taksi automobilių parkai, bet Šiauliuose jie neprisidėjo“.
Nėra už ką
T. Sarnačinskas „Respublikai“ tvirtino, kad tokios akcijos yra reikalingos tam, kad valstybė pirmiausia atsižvelgtų į paprastų žmonių norus ir lūkesčius, o tik tada pradėtų svarstyti, ką ir kaip apmokestinti. „A. Kubilius deklaruoja, kad mokestis yra normalus Europos Sąjungos masteliu, – kalbėjo T. Sarnačinskas. – Sutinku, kad ir pas mus jis būtų normalus, jei surastumėte bent vieną ES valstybę, kurioje žmogus tegauna 50 eurų bedarbio pašalpą“.
„Netylėk“ judėjimo lyderį piktino Vyriausybės noras automobilius apmokestinti pagal senumą. Jo teigimu, daugelį Lietuvos žmonių įskaudino A. Kubiliaus ir susisiekimo ministro E. Masiulio pasakymas, kuris nuskambėjo tarytum priekaištas, kad lietuviai negali nusipirkti naujo automobilio. „Žinoma, negalime“, – nukirto T. Sarnačinskas.
„Reikia nepamiršti žmonių, kurie automobilį įsigyja už paskutinius pinigus, kad galėtų nuvežti anūkę į mokyklą ar vieną kartą per metus išvažiuoti į sodą, – ironizavo T. Sarnačinskas. – Ne pensininko ir ne paprasto žmogaus kišenei nusipirkti automobilį už 200 tūkst. litų“.
Kolektyvinė mintis apmokestinti
T. Sarnačinskas pripažino, kad tikėjosi kiek daugiau dalyvių. Gausiausiai vairuotojų susirinko Šiauliuose ir Kaune. Šiaulių miesto savivaldybę supo 70 automobilių, o Kaune automobilių spūstis organizavo apie 200 įvairia atributika papuoštų automobilių.
Kaune už akcijos įgyvendinimą buvęs atsakingas Paulius džiaugėsi, kad puikiai sekėsi bendrauti su Kauno miesto pareigūnais. „Jie tikrai labai tolerantiški, buvome prie savivaldybės, gražiai susitarėme, nurodė vietą, kur kitur galėtume save išreikšti“, – kalbėjo asociacijos „Netylėk“ narys.
Vairuotojų iniciatyva džiaugėsi ir susisiekimo ministras E. Masiulis. Jo manymu, gerai, kad žmonės reaguoja ir reiškia savo nuomonę. Ministras teigė, kad tokios akcijos gali turėti įtakos galutiniam Vyriausybės sprendimui. „Ministerijoje esu pavedęs iki sausio 19 dienos svarstyti tokio mokesčio teisingumą ir reikalingumą, – „Respublikai“ kalbėjo E. Masiulis. – Manau, valstybėje galima surasti kitų resursų“.
Susisiekimo ministro teigimu, kai kainos auga, o žmonių pajamos ne, toks mokestis būtų visiškai netikslingas. „Siūlysime Vyriausybei pagalvoti apie kitus biudžeto finansavimo šaltinius. Lietuvos vairuotojai ir taip sumoka gana didelę pinigų sumą pirkdami kurą ir mokėdami didelį akcizo mokestį,“ – tvirtino ministras.
E. Masiulis neprisiminė, kieno toks mokestis buvo inicijuotas. „Tai kilo koalicijos debatuose, kai buvo rengiamas antikrizinių priemonių planas. Sunku pasakyti, kas pradėjo kalbą apie tai, bet manau, jog tai buvo kolektyviai gimusi mintis“, – prisiminti bandė susisiekimo ministras.
Akcijomis neišgąsdino
Tuo tarpu A. Kubilius „Netylėk“ akcijos neišsigando ir visuotinio automobilių apmokestinimo idėjos neatsisako bei tikina, kad jo vadovaujama Vyriausybė ketina apsvarstyti visus siūlymus bei diskutuoti, ar tikrai Europoje dauguma Vyriausybių elgiasi neišmi ntingai, taikydamos mokesčius pagal tam tikrus automobilių taršos parametrus.
Iki balandžio mėnesio bus taikomas Prezidento veto juridinių asmenų automobilių apmokestinimui, o toliau galvojama, kaip pritaikyti Lietuvoje europinę praktiką dėl visuotinio automobilių apmokestinimo.
Vyriausybė iki kovo 1 d. turi parengti Transporto priemonių valdytojų mokesčio įstatymo projektą, pagal kurį nuo liepos būtų panaikintas laikinasis įstatymas bei automobilio mokestis numatytas ir gyventojams.
Mantas Stankevičius