„Ir mes buvome netoli bankroto, dabar jau atsigauname. Reklama, reklama, reklama – tai mums padėjo“, – taip situaciją Panevėžio vairavimo mokyklų rinkoje apibūdino Daliaus vairavimo centro direktorė Regina Kundelienė. Bendrovės vadovė pasakojo, kad atėjus sunkmečiui mieste smarkiai sumažėjo norinčiųjų įsigyti vairuotojo pažymėjimą, todėl teko gerokai pasireklamuoti. Esą toks planas atsipirko, nors teko papildomai investuoti.
„Negalime kainų kelti, nes vairavimo mokyklų mieste yra nemažai, o konkurencija – žiaurus dalykas. Norint ką nors gauti, būtina kažkam duoti. Norint, kad mus pamatytų, reikia reklamuotis, reikia investuoti, o paskui pinigai sugrįžta“, – apie priemones, kurios padeda išlikti sunkmečiu, pasakojo R.Kundelienė. Skaičiuojama, kad Panevėžyje šiuo metu veikia daugiau nei dešimt vairavimo mokyklų. Didžiausios eilės norinčiųjų įgyti vairuotojo pažymėjimą nutįso 2008-ųjų liepą, prieš įvedant laikinąsias teises. Bumą paskatino tais metais įsigaliojusi nauja tvarka, kai pradėti išduoti laikinieji pažymėjimai, galiojantys dvejus metus. Dabar nuo rugsėjo pirmosios įsigaliojo nauji reikalavimai, laikantiesiems vairavimo egzaminus padaugėjo privalomų vairavimo valandų.
Nauja tvarka
Dabartine situacija R.Kundelienė nesiskundžia. Palankių vėjų įnešė ir naujoji vairuotojų rengimo programa, galiojanti nuo rugsėjo pirmosios. Dabar norintieji įgyti vairuotojo pažymėjimą vairavimo meno turi mokytis ne 20 valandų, kaip buvo iki rudens, o 30. Bendrovės vadovė teigia, kad tokie pakeitimai į naudą ne tik vairavimo mokykloms, bet ir patiems besimokantiesiems. „20 valandų daugumai vairuoti besimokančiųjų nepakakdavo.
Kainos daugeliui nesikeičia, nes anksčiau neužtekdavo 20 valandų, tad jie mokėdavo už papildomas. Automatiškai prisidėjo 5 važiavimai. Mokykloms tai į naudą“, – paaiškino R.Kundelienė. Padėties nepablogino ir įsigaliojęs leidimas būsimuosius vairuotojus mokyti vairuoti šeimos nariams, nes tai gali daryti tiek tie, kurie baigė privalomų vairavimo kursus. „Tie žmonės, kurie nori mokyti vairuoti, pirma turi pabaigti vairavimo mokyklą ir tik tada jiems leidžiama važiuoti su šeimos nariais“, – komentavo R.Kundelienė. Vairavimo mokykloms nuo šių metų leidžiama mokyti būsimuosius vairuotojus nuo 17 metų. Pabaigę kursus jie gali papildomai tobulinti vairavimo įgūdžius su šeimos nariais, o sulaukę pilnametystės turi teisę laikyti vairavimo egzaminus „Regitroje“ .
Atbaidė klientus
Ne taip optimistiškai dėl ateities nusiteikęs „Pavaros“ direktorius Henrikas Rusteika. Jo vadovaujamai mokyklai dveji pastarieji metai buvo neramūs, kaip ir daugeliui Lietuvoje veikiančių bendrovių. H.Rusteika teigia, kad vairavimo mokyklai įtakos turėjo ir padidintos privalomos vairavimo valandos. Skirtingai nei R.Kundelienė, „Pavaros“ vadovas mano, kad didesnis valandų skaičius vairavimo kursus pabrangino vidutiniškai 300 litų, o tai atbaidė dalį klientų. „300 litų – nemaži pinigai. Dalis žmonių vien dėl pabrangimo vėlesniam laikui atidėjo kursus. Atėjo ruduo, gyventojai turi daugiau mokėti už šildymą, be to, nuo rugsėjo pirmosios pasikeitė vairuotojų rengimo programa“, – tvirtino H.Rusteika.
Didžiausia pastarųjų metų vairavimo mokyklų problema vadovas vadina demografinį sprogimą. Pradėjęs mažėti gimstamumas, pastaraisiais metais atsiliepia ne tik mokykloms, bet ir verslui. „Priežastis – demografinė situacija. Prieš 18 metų gimstamumas buvo kur kas mažesnis, ir dabar turime daug mažiau mokinių“, – teigė H.Rusteika.
Mažėja mokinių
Pašnekovai pripažino, kad demografinė padėtis pastaraisiais metais Lietuvoje privertė aršiai konkuruoti Panevėžio vairavimo mokyklas, tačiau vieni konkurenciją mato kaip bandymą laimėti klientų, o kiti teigia, kad yra ribos, iki kada galima mažinti kainas. „Lankstumas turi būti protingas. Galima labai pigiai organizuoti kursus, bet vėliau žmonės turi papildomų išlaidų, o išmokti vis tiek reikia. Tų, kurie bando pigiai daryti, reikia manyti, kad kursai yra prasti“, – įsitikinęs „Pavaros“ vadovas.
H.Rusteika teigė, kad jo bendrovė turi aikštelę, kurioje nemokamai gali mokytis vairuoti bendrovės klientai, bet dėl to kursų kaina yra didesnė nei kitų mokyklų. Esą kitos įstaigos savo klientus moko vienoje didelėje aikštelėje, tačiau už ją moksleiviams tenka papildomai pakloti pinigų. „Kitos bendrovės deklaruoja mažesnes kainas, bet už aikšteles reikia primokėti. Prieš dvejus trejus metus norinčiųjų vairuoti į mūsų mokyklą susirinkdavo dvigubai daugiau nei dabar“, – tikino H.Rusteika.
Pagerėjimo nesimato?
Visai kitos nuomonės yra R.Kundelienė. Daliaus vairavimo centras klientus bando vilioti įvairiomis nuolaidomis ir akcijomis. Vadovė tvirtino, kad tokia taktika pasiteisino. „Šiais laikais viskas labai brangu, todėl atsižvelgiame į kiekvieno žmogaus situaciją ir su kiekvienu individualiai kalbame. Už vairavimo kursus galima atsiskaityti iš karto arba dalimis, o galima ir išsimokėtinai – su vienu banku neseniai sudarėme sutartį“, – teigė R.Kundelienė.
Kiek kainuoja vairavimo kursai Panevėžyje? Vairavimo mokyklų atstovai tvirtino, kad tai priklauso nuo mokinių parengimo lygio. Išmokti vairuoti Panevėžyje vidutiniškai kainuoja apie 1200 litų, tačiau teigiama, kad ir tokia suma nėra didelė, palyginti su kitais miestais. „Net mažesniuose miestuose vairavimo kursai yra brangesni. Pavyzdžiui, Pasvalyje, Kupiškyje vairavimo kursai kainuoja iki 1500 litų. Kai kuriems žmonėms apsimoka atvykti mokytis vairuoti į Panevėžį“, – aiškino R.Kundelienė.
Nors vairavimo instruktoriams padidėjo darbo krūvis, H.Rusteika vairavimo mokyklų rinkoje nemato atsigavimo. „Kalbos apie atsigavimą daugiau teorinės, o praktiškai situacija yra blogesnė nei pernai. Pagal žmonių perkamumą jaučiasi, kad prasčiau gyvenama. Anksčiau vairuoti mokydavo du instruktoriai, dabar tai daro trys. Tam pačiam skaičiui mokinių padaugėjo instruktorių, tačiau klientų nedaugėja“, – pesimistiškai ateitį vertino vairavimo mokyklos vadovas.