Ar atsimenate savo vaikystę, kai pirmą kartą vairavote tėvų automobilį? Iš pradžių aikštelėje ar miške, o vėliau sunkiai tramdant jaudulį kur tuščiame kelyje, kai šeimos galva pirmą kartą „legaliai“ pasodina prie vairo. Bent jau daugumai bernaičių tai įvyksta gerokai anksčiau, nei jaunieji eismo dalyviai apsilanko vairavimo mokyklose. Taigi, be vairuotojo pažymėjimo važiavę esame praktiškai beveik visi.
Visiems tiems, kas piniginėse vežiojasi teisę vairuoti patvirtinantį dokumentą, gali pasirodyti nesuprantama, kad kelyje galima prasilenkti tikrai ne su vienu ar keliais vairuotojo pažymėjimo neturinčiais vairuotojais. Kaip teigia policijos pareigūnai, tokių „nuodėmingųjų“ sutikti jiems tenka gana dažnai ir šiuos pažeidėjus galima surūšiuoti į kelias tipines kategorijas. Nuo šio pažeidimo pobūdžio itin stipriai priklauso ir baudos dydis.
Nuo užuomaršų iki kelių chuliganų
Paprasčiausias būdas tapti tokiu vairuotoju – užmiršti teises namuose, kitame švarke, kitoje rankinėje. Taip nutikę yra bene kiekvienam vairuotojui. Kartais pasitaiko net taip, kad žmogus savo vairuotojo pažymėjimo pasigenda po ilgo laiko tarpo, kai jį sustabdo policijos pareigūnai.
Kita neturinčių vairuotojo pažymėjimo eismo dalyvių kategorija – nepiktybiniai, elgesio keliuose nuostatų piktybiškai nepažeidinėjantys vairuotojai. Paprastai tai jauni žmonės, kurie nors ir neturi reikalingo dokumento, jau važinėja bendrojo naudojimo keliais. Čia būna net ir unikalių atvejų – prieš kelis metus sostinės pareigūnams eilinį kartą įkliuvo 26 metų mergina, vairavusi be vairuotojo pažymėjimo.
Pasirodo, kelis kartus nesėkmingai vairavimo egzaminus laikiusi vilnietė rado elementarų sprendimą – paprasčiausiai 7 metus važinėja be vairuotojo pažymėjimo. Tiesa, kadangi be teisių ji įkliuvo jau 15 kartą, už tokį įžūlų pažeidimą teismas jai skyrė ir 15 parų arešto bausmę.
Na, o pati pavojingiausia vairuotojų be pažymėjimų kategorija – tai užkietėję pažeidėjai ir tipiniai „kelių ereliai“, kuriems teisė vairuoti yra atimta. Dažniausiai už žygdarbius prie vairo prisigėrus. Paprastai be teisių jie važinėja pažeidinėdami visas įmanomas KET nuostatas ir punktus. Tokių žmonių kelyje vertėtų saugotis labiau nei pačio velnio.
Socialinis važinėjančių be vairuotojo pažymėjimų spektras irgi labai platus. Provincijoje dažniausiai tai būna kaimo berniokai, kurie nuo ankstyvos paauglystės laksto po laukus su motociklais ar tėvų visureigiais. Tiesa, sulaukę pilnametystės, tokie vyrukai iškart pasitaiso. Didesnių „cirkininkų“ pasitaiko didmiesčiuose. Štai kokią istoriją privačiame pokalbyje mums papasakojo radijo laidų vedėjas Eidvydas Stankevičius.
„Prisimenu senus gerus laikus. Tuomet buvo nemažai pinigų ir labai nedaug laiko. Aš buvau puikiai žinomas vienos radijo stoties „reitinginės“ laidos vedėjas, automobilis man buvo tiesiog būtinas. Tačiau buvo viena bėda – aš neturėjau teisių. Ir žinot ką, aš tiesiog nusipirkau visai simpatišką „Honda“ ir apie metus važinėjau be to dokumento. Visai neskausmingai.
Gal laikai buvo tokie, gal matytas veidas padėdavo? Tačiau viskas baigėsi po metų, kai gerokai viršijau greitį ir mane sustabdė tikrai principingi pareigūnai. Na, o dabar aš esu tvarkingas vairuotojas, turiu vairuotojo pažymėjimą ir vairuoju tikrai atsakingai“, – atviravo renginių ir radijo laidų vedėjas Eidvydas Stankevičius.
Tai ne tik Lietuvos stebuklai
Automobilių eismo specialistai pastebi, kad ši problema būdinga ne tik Lietuvoje. Kadangi bendros europinės statistikos čia nėra, situaciją lyginti būtų sunku, tačiau egzistuoja bendros tendencijos – Lietuvoje važinėjančių be teisių yra daugiau, tačiau jų „karjera“ trunka trumpiau. O Vakarų Europos vairuotojai yra sąmoningesni, tačiau ten galima ilgai ir nuobodžiai važinėti be vairuotojo pažymėjimo. Tokių pavyzdžių netrūksta.
Štai vienas vokietis net 51 metus važinėjo be vairuotojo pažymėjimo. 79 metų pensininkas, mašina važiuodamas į Oberhauzeno parduotuvę, nusprendė sutrumpinti kelią, kirto ištisinę liniją ir įkliuvo policininkams. Netrukus paaiškėjo, jog senukas neteko vairuotojo pažymėjimo dar 1959 metais – už tai, kad neblaivus vairavo automobilį.
Bausmės skiriasi
Lietuvoje gana stipriai skiriasi baudos už vairavimą neturint vairuotojo pažymėjimo. Viskas priklauso nuo situacijos.
„Jei vairuotojas savo dokumentą tiesiog pamiršo, tuomet taikoma visai humaniška nuobauda. Kitas reikalas, jei žmogus važinėja neturėdamas teisės vairuoti – dar negavęs vairuotojo pažymėjimo ar tuomet, kai atimta teisė vairuoti“, – sakė mus konsultavęs teisininkas Mindaugas Svetaka.
Jeigu vairuotojas sustabdomas, bet tuo metu vairuotojo pažymėjimo su savimi neturi, pareigūnai gali visą reikiamą informaciją apie konkretų vairuotojo pažymėjimą rasti policijos duomenų bazėje. Jeigu dėl kokių nors priežasčių prie duomenų bazės patruliai negali prisijungti, jie gali susisiekti su budėtojais ir tada informaciją patikrins pastarieji. Jeigu vairuotojo pažymėjimas galiojantis, tačiau žmogus jo tiesiog nepasiėmė, jam gali būti skirtas įspėjimas arba bauda nuo 50 iki 100 Lt.
Jau blogiau, jei automobilį vairuojantis žmogus dar nėra įgijęs teisės vairuoti. Tuomet už vairavimą tam neturint teisės tektų pakloti jau nuo 1000 iki 1500 litų baudą. O jei teisė vairuoti atimta, bauda išauga iki 1500–2500 litų (jei vairuotojas neblaivus, tai iki 4000–5000 litų).
Pažeidimų istorija išlieka
Įkliuvę be vairuotojo pažymėjimo, vairuotojai kartais klaidingai mano, kad jei nėra teisių, tai nebus ir jo padarytų pažeidimų istorijos. Tačiau tokie pažeidimai vėliau matomi kiekvienam patruliui, kuris su tokiu vairuotoju susiduria vėliau.
„Kiekvienas padarytas pažeidimas palieka ženklą. Yra tokia VRM duomenų bazė, kur saugoma konkrečių žmonių nusižengimų istorija. Nereikia manyti, kad VRM duomenų bazėje fiksuojami tik „prasilenkimai“ su BK nuostatomis, čia renkama informacija ir apie administracinius nusižengimus. Tai gali matyti kiekvienas patrulis. Beje, į visą KET pažeidimų istoriją atsižvelgia ir teismai, tad galop viskas gali baigtis net administraciniu areštu, jei pražangos taptų sistema“, – patirtimi dalijosi teisininkas Mindaugas Svetaka