Geri finansiniai įgūdžiai lemia sėkmę
2015 m. organizacijos „Child & Youth Finance International“ atlikto tyrimo duomenimis, finansiniai vaikų ir jaunuolių gebėjimai yra ne tik susiję su geresniu asmeninių finansų valdymu ateityje, bet ir veikia, atrodytų, su finansais nesusijusias sritis.
Tyrimo rezultatai rodo, jog vaikų finansinės žinios ir įgūdžiai turi įtakos jų psichologinei sveikatai, akademiniams pasiekimams. Tikėtina, kad turintys santaupų jaunuoliai studijuos universitete ir baigs aukštąjį mokslą – kuo didesnė vaiko santaupų suma, tuo daugiau kartų išauga sėkmingo aukštojo mokslo baigimo tikimybė. To paties tyrimo duomenimis, akivaizdu, kad didžiausia nauda gaunama, kai finansinės priemonės ir įrankiai eina koja kojon su finansiniu ir socialiniu švietimu ir tinkamais pavyzdžiais aplinkoje.
Vertinant mūsų šalies padėtį ‒ vaikų sąskaitas ir santaupas bankuose ‒ Lietuva nuo pažangiausių šioje srityje valstybių Norvegijos, Vokietijos, Olandijos, Australijos atsilieka tris kartus, nuo kaimyninės Lenkijos – dvigubai. Esame panašioje padėtyje kaip Indonezija ir Hondūras.
Tik žinoti nepakanka
Žinios apie finansinius instrumentus, taupymą, atsakingą skolinimąsi, savarankiško gyvenimo pradžią yra būtinos. Tačiau asmeninių finansų valdymas yra ypatingai daug praktinių įgūdžių reikalaujanti sritis. Geriausia, jei mokykloje įgytas žinias vaikas gali aptarti ir pritaikyti namuose. Be to, asmeniniai finansai ir jų valdymas yra kasdienis darbas ‒ nesvarbu, daug ar mažai pinigų namuose ar piniginėje yra.
Atsižvelgiant į vaiko amžių, jį reikėtų įtraukti į kasdieninius šeimos finansų planavimo procesus. Tai yra, kartu spręsti ir diskutuoti dėl pajamų paskirstymo, kelti finansinius tikslus, apgalvoti papildomų pajamų šaltinius, priimti sprendimą dėl taupymo įsigyti didesnį pirkinį ar atostogoms. Vaikams labai svarbu valdyti ne tik savo kišenpinigius, bet ir dalyvauti pilnavertiškame šeimos finansų gyvenime.
Kasmet į profesinės savanorystės iniciatyvos „Kam to reikia?!“ organizuojamus projektus įsitraukia vis daugiau šalies mokyklų ir mokytojų bei savo srities profesionalų. Šiais metais per Vaikų finansinio švietimo savaitę įsitraukė 3,5 karto daugiau mokytojų nei pernai – projekte dalyvavo 261 mokykla ir 288 mokytojai. Per 5 dienas gyvuose susitikimuose mokyklose ar elektroninėje pamokoje finansinių žinių įgijo beveik 12 tūkst. moksleivių.
Komentarą parengė – „Swedbank“ Finansų instituto vadovė Odeta Bložienė.