Ar naujoji Lietuvos Seimo dauguma bus įgali atlikti konstitucinę pareigą - sąžiningai vykdyti parlamentinę priežiūrą, kai Seimo narys ir ministras viename asmenyje??? Tai parodys Seimo darbo pirmas pusmetis.
Kaip parodė LR Seimo beveik 20-ties metų veiklos patirtis, pats save seimo narys – ministras negali kontroliuoti... Tikros opozicijos iki šiol irgi nebuvo ir greitai nebus...
Tai, kad nesitęstų dar 20 metų, kaip iki šiol, 2008 metais porinkiminė LR Seimo formuojama koalicinė dauguma privalėtų paminti „vadukų“ ambicijas, pradėti nuo savęs (užtikrinti seime, vyriausybėje atsakomybę, darbo drausmę), ir susitarti - įgyvendinti svarbiausias, neatidėliotinas užduotis, kurių įgyvendinimui neturėjo „valios“ nueinantis Seimas. Tai bus pagrindas, galimam bendram ilgalaikiam koalicijos darbui užtikrinti... Pirmoje eilėje Vyriausybės narius – ministrus skirti ne LR Seimo narius, o gerai vadybą išmanančius specialistus, kad galėtų jų atžvilgiu, Seimas nepriklausomai atlikti Konstitucinę pareigą –sąžiningai vykdyti Parlamentinę priežiūrą.
Kaip žinome, iki šiol nebuvo „valios“ koreguoti įstatymus (guli parengti Seimo komitetų stalčiuose), susijusius kovai su korupcija; taip pat – Valstybės, savivaldybių turto efektyvaus valdymo, panaudojimo apskaitos; teismų darbo, teisėjų atsakomybės reguliavimo; Partijų papirkinėjimo per rinkimines kompanijas ir po jų įstatymus. Koalicijoje, valstybiškai mąstant, sutarus pataisyti svarbiausius kelis įstatymus, bei kontroliuojant jų vykdymą, atsirastų kasmet 5.0 – 7.0 milijardai Litų biudžete studentų stipendijoms, mokytojų atlyginimams, tai užtikrintų pensininkams oresnį pragyvenimo lygį, sveikatą. Atsirastų galimybės remti smulkųjį ir vidutinį verslus jų pirmapradėse stadijose O svarbiausia tai - mobilizuojančios priemonės ( šie ir kiti Įstatymai) užtikrinantys visų kitų susitartų priemonių - programų vykdymą, siūloma:
1. (LR Specialių tyrimų tarnyba pateikė LR Seimui įstatymo pataisas (Visuotinis piliečių pajamų, išlaidų deklaravimas) Papildyti turto deklaravimo įstatymą pataisomis, kad būtų visuotinis gyventojų pajamų deklaravimas bei išlaidų, už kurias įsigyjamas stambesnis turtas (Pradžioje išplėsti deklaruojančiųjų skaičių – gimines ir kt., susietų su įgytu stambesniu turtu, pasirodžiusiu registruose, bankuose). Tai pasireikštų tikroji kova su korupcija: (pavyzd.- šiuo metu pareigūnas gauna mėnesinį atlyginimą 3.0 tūkst. Lt, o per du metus pastato namą (su sklypu) už du - tris milijonus Lt. ir uošvės tampa labai turtingomis) Būtų suvaldyta didžioji dalis pareigūnų, politikų, narkomanijos, prostitucijos, lošimų ir kita šešėline veikla įgyjamų lėšų, turto pasisavinimas. Pasireikštų kova su blogybes sukeliančiomis priežastimis. Tačiau Seimas kaip pagrindinį įrankį kovai su korupcija nenori priimtini, nes tai bus taikoma ir Seimo nariams. Dar teisinasi užimtumu, nors priiminėjo ne pirmo reikalingumo Įstatymus.
2. Įpareigoti LR Vyriausybę ir kontroliuoti ją, kad būtų vykdomas Lietuvos Respublikos Valstybės ir Savivaldybių Turto valdymo, naudojimo ir disponavimo pagal panaudą LR Seimo 2005 m. balandžio 21 d. priimtas Nutarimas Nr. X-168, įpareigojantis Vyriausybę vykdyti turto apskaitą, efektyviai naudoti. (Seimo nutarimas nevykdomas, kaip matome nieko nenuveikta per tris metus, Tautos turtas ir toliau grobstomas, tinkamai neapskaitomas ir tai tenkina parlamentinę priežiūrą privalantį vykdyti LR SEIMĄ ir LR VYRIAUSYBĘ. Tai atsitinka, kai seimo nariai – ministrai, kontroliuoja patys save. Šiandien nežinomas koks valdomas valstybės turtas. Tikslinga atskirti valdžias, vykdomąją nuo Įstatymų leidėjų).
3. Priimti Teismų įstatymą. Teismų vadovai atsakytų dėl netinkamai taikomų Įstatymų normų nagrinėjamose bylose. Sukurti visų lygių teismų teisėjų darbo vertinimo sistemą.
Įteisinti Lietuvos Teismų atskaitomybės nuostatas, periodiškumą, prieš ką vis dėlto privalėtų atsikaityti Teismai (negalėtų aiškinti, kad daromas spaudimas). Įteisinti (atstatyti) Teismų tarėjų statusą, įpareigoti, kad kiekvienas teismas teiktų visuomenei reguliarią informaciją apie motyvus, kuriais remiantis buvo priimtos teismų nutartys. (Neleistinai ilgai vilkinamas Teismų įstatymo parengimas ir priėmimas).
4. Pataisyti Partijų, kandidatų rinkimų finansavimo į LR Seimą, savivaldybių tarybas įstatymus, įteisinant, kad rinkiminės kompanijos ir partijų finansavimas tarp rinkimų būtų vykdomas tik iš valstybės biudžeto ir asmeninių partijos narių nario mokesčių rinkliavų. Nustatyti rinkiminių reklamų išlaidų normas. Vykdyti partijų pajamų, išlaidų griežtą kontrolę. Neteisėtus partijų rėmėjus traukti baudžiamojon atsakomybėn. Pasibaigtų varžytuvės, kandidatai aktyviau prisistatytų asmeniškai Bendruomenėms. Aktyvinti pilietinių bendruomenių steigimąsi, nesieti su partinių grupuočių interesų vykdymu, remti jas finansiškai kaip ir partijas.
5. Pataisyti LR Seimo statutą („Seimo darbo kodeksą“, prilyginti Darbo kodeksui). vadovaujantis LR Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. priimtu nutarimu, bei išaiškinimu dėl LR Seimo statuto (1998 12 22 redakcija).
Seimo posėdį laikyti galiojančiu, kai svarstant, priimant įstatymus dalyvauja ne mažiau (kvorumas) du trečdaliai Seimo narių. Seime pakaktų 71 nario spręsti valstybės reikalus ir būtų mažesnės išlaidos. (Šiuo metu Lietuvos mokinių, studentų turimos taisyklės mokymosi įstaigose aukštesnio lygio ir keliančios atsakomybę).
6. Rinkimų įstatymus papildyti punktu, kad visiems rinkėjams būtų privaloma pareiga dalyvauti išrenkant atstovus į Seimą, Savivaldybių tarybas bei renkant merus, seniūnus. Neatlikus rinkėjo - piliečio pareigos, numatyti demokratišką - simbolinę baudą, vesti apskaitą.
7. Įstatymais įteisinti tiesioginę atsakomybę visų lygių vykdomosios valdžios vadovams už pasekmes, perkeliant iš kolegialaus organo. Kolegialus organas laikytinas kaip patariamasis.
8. Įvesti Progresyvinių mokesčių sistemą, mažinančią socialinę gyventojų atskirtį.
9. Panaikinti LR Konstitucijoje ir LR Seimo statuto įstatymuose įteisintą galimybę tuo pačiu metu eiti pareigas Ministro, premjero ir Seimo nario, kas trukdo vykdyti nešališkai parlamentinę priežiūrą.
10. Priimti Lietuvos Respublikos Politikų etikos ir elgesio kodeksą, įteisinat realią politinę, moralinę atsakomybę už prasižengimus.
( Priimtas Politikų etikos ir elgesio kodeksas galėtų pasitarnauti ir būtų taikomas Vaikų darželiuose, o ne LR SEIMO NARIAMS ir kitur. Darželiuose vaikai neprikrečia aibių ir sunkių nusikaltimų).
11. Įteisinti įstatymo viršenybės principą visiems piliečiams nepriklausomai nuo jų užimamų pareigų (Lietuvos Teisėsaugos institucijų sprendimai būtų aukščiau nei LR Seimo, Vyriausybės, Savivaldybių tarybų sudarytų komisijų priimti politiniai nutarimai). (Tokie politikų pasižaidimai, svarstymai, tai partijų vidaus reikalas, o teisėsaugos Įstatymai turi būti taikomi visiems lygiai).
12. Įteisinti elektroninę rinkimų balsavimo sistemą (estų pavyzdžiu). Tai suaktyvintų Lietuvos piliečių dirbančių užsienyje ir jaunimo Lietuvoje dalyvavimą rinkiminėse kampanijose.
Vincentas Jasiulevičius yra valdymo sistemų specialistas