Neseniai įsigaliojusią naująją kelių eismo taisyklių pažeidėjų drausminimo tvarką jau patyrė beveik 200 vairuotojų, kuriems buvo atimtos vairavimo teisės.
Piktybiniai kelių eismo taisyklių pažeidėjai teisę vairuoti gali atgauti tik baigę specialų, ne trumpesnį kaip 2 akademinių valandų teorinį mokymo kursą. Be to, tokiems vairuotojams tenka ne trumpiau kaip valandą su psichologu analizuoti savo padarytus pažeidimus ir aptarti asmeninės atsakomybės klausimus.
Prasižengėliai vairuotojai taip pat tobulina ir praktinius įgūdžius. Norėdami atgauti vairuotojo pažymėjimą, jie ne trumpiau kaip pusvalandį lavina transporto priemonės stabdymo įgūdžius, naudojant stabdymo pagreičio matuoklį. Tokių testų rezultatus vairuotojai aptaria mokymo grupėje.
Leidimus gauna nedaugelis
Leidimus rengti papildomų mokymų kursus Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos kol kas išdavė nedaugeliui įmonių.
Mat tokia įmonė privalo turėti specialią vairavimo trasą, vairuotojų reakcijos laiką fiksuojančius prietaisus, įrangą stabdymo pratimams atlikti. Taisyklingai stabdyti vairuotojai turi mokytis aptvertose, ne mažesnėse kaip 8 metrų pločio ir 50 metrų ilgio asfaltuotose ar betono danga padengtose aikštelėse. Siekiantys atgauti teisę vairuoti žmonės savo kailiu turi pajusti visus stabdymo ir slydimo ypatumus. Ypatingi reikalavimai keliami ir papildomo vairavimo mokytojams bei psichologams: turėti didelį darbo stažą ir aukštojo mokslo dilpomą.
Šiuo metu Lietuvoje veikia per 300 vairavimo mokyklų, tačiau, anot Susisiekimo ministerijos viceministro Rimvydo Vaštako, visas sąlygas papildomam vairuotojų mokymui turi tik kiek daugiau nei 40.
Kol kas vairuotojai savo įgūdžius tobulina tik 6 vairavimo mokyklose: Kauno UAB „Auto ABC“, VĮ Panevėžio darbo rinkos mokymo, VĮ Šiaulių darbo rinkos mokymo centruose, Vilniaus Gedimino technikos universitete, VĮ Klaipėdos darbo rinkos mokymo centre bei Šiaulių UAB „Romziga“. Prasižengusieji gali pasirinkti nebūtinai arčiausiai namų esančią papildomo mokymo įmonę. Artimiausiu metu leidimus papildomai mokyti vairuotojus gali gauti dar viena Šiaulių vairuotojų mokykla ir įmonė Ukmergėje.
Nors nauja tvarka dėl papildomo mokymo įsigaliojo tik nuo liepos 1 dienos, tačiau šiuos „išbandymus“ jau praėjo bemaž 200 nusižengusių vairuotojų. Dauguma jų – tie asmenys, kurie teisę vairuoti prarado vos mėnesiui ar dviem ir skuba vėl sugrįžti prie automobilio vairo. Toks „malonumas“ kiekvienam iš jų kainavo po 250 litų. Valstybinės kelių transporto inspekcijos Saugaus eismo skyriaus duomenimis, kol kas didžiausias „kursantų“ antplūdis Panevėžyje ir Kaune.
Praėjusiems papildomo mokymo kursą nereikia laikyti jokių žinių patikrinimo egzaminų ar įskaitų, tačiau jų baigimas yra būtina, nors ir ne vienintelė, sąlyga, norint susigrąžinti dėl kelių eismo taisyklių pažeidimo prarastą teisę vairuoti motorines transporto priemones. Visas papildomo mokymo procesas filmuojamas, o testų duomenys išsaugomi kompiuterio atmintyje ir prireikus gali būti perduodami atitinkamoms Susisiekimo ministerijos tarnyboms. Kursantai gauna rekomendacijas, kokius vairavimo elementus jiems dar būtina tobulinti.
Po avarijos – į pakartotinę apžiūrą
Saugaus eismo specialistai neabejoja, kad įvestos naujovės pakels vairuotojų meistriškumą ir psichologinį pasiruošimą. Dėl to avaringumas keliuose turėtų mažėti, o saugumas – didėti.
Dar labiau aukų skaičių keliuose ir gatvėse turėtų sumažinti ir kita įvesta naujovė – pakartotinė techninė apžiūra. Iki šiol vairuotojai patys spręsdavo, ar į avarijas pakliuvę jų automobiliai tinkamai suremontuoti, tad net ir į dideles avarijas pakliuvusiems ir gerokai apgadintiems automobiliams papildomos techninės apžiūros nereikėjo.
Dabar gi, automobiliui patekus į avariją, po kurios transporto priemonė nebegali važiuoti, suremontuotą ją toliau bus galima eksploatuoti tik po pakartotinės techninės apžiūros. Tiesa, automobilis negali važiuoti ir netyčia pradūrus jo radiatorių ar trūkus aušinimo skysčio žarnai, tačiau dėl to tikrai nereikės papildomos techninės apžiūros.
Techninės apžiūros talonas anuliuojamas, jei nebegalinčiam važiuoti automobiliui deformuotas automobilio statramstis, lonžeronas ar rėmas. Vairuoti automobilį paprastai uždraudžia eismo įvykį fiksuojantys specialių eismo priežiūrą vykdančių policijos padalinių pareigūnai.
Ekspertizės brangesnės už apžiūras
Sunkūs laikai atėjo garažuose dirbantiems privatiems remontininkams, nes po rimto autoįvykio teks automobiliui atkurti visus techninius reikalavimus atitinkančią būklę, o namudinėmis sąlygomis tai atlikti labai sudėtinga. Be to, autoservisas privalo išduoti pažymą, kad automobilis vėl atitinka visus saugumo reikalavimus.
Jei tokios pažymos nebus, automobilio savininkas turės pasirūpinti suremontuotos mašinos technine ekspertize, kurią atlieka autorizuoti techninės ekspertizės centrai.
Tokių centrų šalyje vos tuzinas ir ekspertizių įkainiai nusistatyti jų pačių, todėl nesunku nuspėti, kad ekspertizės aktai gerokai patuštins automobilių savininkų kišenes.
Galutinį žodį, patikrinę automobilį, taria techninės apžiūros centrų specialistai. Jie išduoda naują techninės apžiūros taloną ir ant automobilio priekinio ir (arba) užpakalinio valstybinio registracijos numerio priklijuoja ženklą – lipduką. Papildoma apžiūra kainuoja tiek pat, kiek ir pirminė – 42 litus, o pakartotinės – nuo 6 iki 21 lito.
Tačiau nuo rugsėjo 15 dienos įsigalioja nauja tvarka – nebelieka techninės apžiūros talono. Vairuotojams vietoj jo, drauge su kitais privalomais dokumentais, teks vežiotis ir dabar techninių apžiūrų centruose išduodamus aktus, kuriuose surašyti automobilio apžiūros metu aptikti defektai.
Pagal naująją tvarką po autoįvykių techninė apžiūra buvo anuliuota 92 apdaužytiems automobiliams. Po remonto ir ekspertizės tinkamu toliau eksploatuoti pripažintas ir techninės apžiūros barjerą įveikė tik vienas iš jų.
Priminimas vairuotojams
Teisė vairuoti motorinę transporto priemonę atimama už šiuos Kelių eismo taisyklių pažeidimus:
Už automobilio be valstybinio numerio arba su uždengtu ar suklastotu, taip pat kito automobilio registracijos numeriu vairavimą (1–12 mėn.)
Kai vairuotojas leistiną greitį viršijo daugiau kaip 50 km/val. (1–3 mėn.)
Kai 2 metų stažo neturintis vairuotojas greitį viršijo daugiau nei 30 km/val.
(3–18 mėn.)
Už važiavimą per sankryžą degant draudžiamam šviesoforo signalui (1–6 mėn.)
Nepraleidus per perėją einančių pėsčiųjų (1–6 mėn.)
Sustojus tamsoje be įjungtų šviesų ar avarinio sustojimo ženklo (1–6 mėn.)
Apsisukus geležinkelio pervažose arba ten, kur prastas matomumas (1–3 mėn)
Už lenkimą sankryžoje ir pėsčiųjų perėjoje (1–3 mėn.)
Už stovėjimą geležinkelio pervažose ar prie jų ir už sustojimo bei stovėjimo taisyklių pažeidimus automagistralėse (1–3 mėn.)
Nepraleidus automobilių su įjungtais raudonos ar mėlynos spalvos švyturėliais (2–4 mėn.)
Sukėlus pavojingą situaciją kelyje (3–6 mėn.)
Už chuliganišką vairavimą (12–24 mėn.)
Pažeidus važiavimo per geležinkelio pervažą taisykles (2–4 mėn.)
Už vairavimą neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotinių medžiagų (14–48 mėn.)
Už kelių eismo taisyklių pažeidimus, dėl kurių įvyko avarija (3–24 mėn.)
Už tai, kad vairuodamas girtas sukėlė avariją (36–60 mėn.)
Nepaklusus policijos reikalavimui sustoti ir pasišalinus iš eismo įvykio vietos (36–60 mėn.)
Jei vairuotojas pakartotinai sustabdomas neprisisegęs saugos diržu ar už kalbėjimą mobiliuoju telefonu vairuojant (1 mėn.)
Tad jei norite išvengti privalomo papildomo mokymosi ir išlaidų, stenkitės nedaryti aukščiau išvardytų pažeidimų. Laimingos kelionės!
Remigijus RAINYS