Užsiregistruoti pas gydytojus galima keliais būdais – skambinti į registratūrą, atvykti į įstaigą gyvai arba jungtis prie e.sveikatos portalo. Primindamos apie vizitus dalis įstaigų siunčia pranešimus elektroniniu paštu ar SMS žinutėmis.
Kartu čia primenama ir apie paciento pareigą pranešti, jei vis tik atvykti negalės – mat taip bus atlaisvinta vieta kitam paslaugos laukiančiam pacientui. Vis tik tą padaryti ne visada paprasta, ypač jei pacientas nėra taip įgudęs naudotis technologijomis. Pažymima, kad sunku ir prisiskambinti į registratūrą, juo labiau ir pati sistema neveikia tobulai.
„Tai – mažų mažiausiai žema“
Apie šią problemą šviežiai prabilta ir Seimo Sveikatos reikalų komitete (SRK). Politikai, ministerija ir gydytojai metė akmenį į pacientų daržą, kad šie ne visada elgiasi atsakingi ir nepasivargina atšaukti vizito. Vis tik priežasčių reikia ieškoti giliau.
„Pamenat, kiek metų mes jau įvedėme tą reikalavimą, kad turi pranešti. Nepraneša – kažkaip ieškokime išeities, gal duokime žinią žmonėms ar visa kita. Gal elektroninę sistemą tvarkykime, kad prisiregistravai vieną kartą, antrą kartą jau neužsiregistruosi“, – kalbėjo SRK komiteto pirmininkas.
Pagalbos onkologiniams pacientams asociacijos (POLA) direktorė N. Čiakienė gi teigė, kad dabar pacientai laikomi piktavaliais, nors pati valstybė nepasistengė, kad būtų kitaip.
„Ar buvo padaryta analizė ir tyrimas, kodėl pacientai nepraneša apie neatvykimą į gydymo įstaigas? Mano žiniomis nebuvo, nebuvo ir diskusijos, o dalis priežasčių yra būtent dėl to, kad žmonės registruojasi prieš pusę metų iki tam tikro vizito, tą daro keliose gydymo įstaigose.
Po to dažnu atveju negauna pranešimo, kad patvirtinkite, jog atvyksite. O jei nori patys pranešti, prisiskambinti neįmanoma. Kai pati valstybė neinvestuoja ir po to kalba apie pacientų, kurie yra silpnesnioji pusė, baudimą, tai – mažų mažiausiai žema“, – pabrėžė ji.
Gali registruotis į kelias įstaigas
Lietuvos medikų sąjūdžio valdybos narė, Kauno klinikų kardiologė Reda Radikė sutiko, kad nors pacientų neatvykimo problema kartais būna piktybinė, kartais tai nutinka dėl to, kad labai sunku atšaukti vizitą per išankstinę pacientų registracijos (IPR) sistemą.
„Žmonės to nesugeba padaryti ir galbūt jie nėra kalti. Toliau būna klaidinga registracija – kartais žmogus registruojasi, būna šeimos gydytojas nepakankamai detaliai išaiškina, kur reikia registruotis ir žmogus registruojasi visai ne pagal diagnozę ir ne pas tos specialybės gydytoją. Pikta, kad galima registruotis į kelias įstaigas, tai labai išdidina eiles“, – pastebėjo ji.
„Kai pati valstybė neinvestuoja ir po to kalba apie pacientų, kurie yra silpnesnioji pusė, baudimą, tai mažų mažiausiai žema“, – sakė N. Čiakienė.
Pasak Jaunųjų gydytojų asociacijos (JGA) atstovo Lauryno Maciulevičiaus, vizito atšaukimas turėtų būti kažkaip palengvintas.
„Galima kad ir elementariai atsiunčiant žinutes pacientui, į kurias galėtų atsakyti „taip“ arba „ne“, gal tai tikrai tiks ne visoms amžiaus grupėms, bet tai galėtų būti viena iš „minkštųjų“ priemonių“, – kalbėjo jis.
Reikėtų mokesčio ar baudos?
Jau ne vienus metus svarstoma ir apie rimtesnes sankcijas – ar nereikėtų tokių pacientų, kurie neatvyksta, bauduoti? Nors tokių diskusijų nestinga tiek tarp politikų, tiek medikų, vis tik kol kas griežčiausių priemonių imtis nesiryžtama.
Tačiau sveikatos apsaugos viceministras Edgaras Diržius sutiko, kad mokestis ar bauda neatvykus į vizitą visada yra kaip vienas svarstomų variantų, tačiau jis laikomas kraštutiniu.
„Tas priminimas dieną prieš vizitą paskatina dalį žmonių pasižiūrėti, kad jie susiderino kelis įvykius ir negali dalyvauti kitą dieną. Kol kas mes tikimės daugiau iš minkštųjų priemonių, tačiau, žinoma, baudos variantas visą laiką sklando mūsų galvose kaip vienas iš tų variantų, kurį galima taikyti“, – sakė jis.
„Realybė tokia, ką pasakoja patys gydytojai, kad yra specialistų, kur eilė yra apie 6 mėnesiai, o neatvyksta 3–6 pacientai per dieną, kas tikrai yra daug“, – sakė JGA atstovas.
Seimo narys Linas Slušnys gi ragino šią problemą spręsti savivaldos lygiu.
„Psichoterapijoje dažnai yra taikomas mokestis už sutartą, bet neįvykusį susitikimą, konsultaciją ir, ko gero, pas daugelį psichoterapeutų sumokėsite kainą tos konsultacijos, kurios negavote neatėjęs ir neinformavęs. (...)
Jei penktadalis pacientų neateina, tai yra dideli skaičiai. Gal galime leisti savivaldai sudaryti sąlygas tai įgyvendinti, jie tegul, nebūtinai ministerija. Pakeisti teisės aktus, kad savivalda turėtų kokių nors svertų, jeigu pacientai neatėjo, kad baudas susimokėtų už neatvykimą ar dar kas nors, ir labai greitai išsispręstų“, – kalbėjo parlamentaras.
Neatvyksta penktadalis ir daugiau
Apmokestinimo neatvykus į konsultaciją kaip „kietosios“ priemonės visai neatmetė ir JGA atstovas.
„Kaip organizacija dažnai už tai nepasisakome, bet svarstytume, nes situacija yra rimta. Jei ne baudos, tai gal galėtų būti taikomos lengvesnės sankcijos, kurios jau buvo minėtos L. Slušnio.
Esame susipažinę su duomenimis, kad neatvyksta maždaug penktadalis pacientų, o realybė tokia, ką pasakoja patys gydytojai, kad yra specialistų, kur eilė yra apie 6 mėnesiai, o neatvyksta 3–6 pacientai per dieną, kas tikrai yra daug“, – situacijos rimtumą pabrėžė L. Maciulevičius.
Lietuvos privačių sveikatos įstaigų asociacijos prezidentas Laimutis Paškevičius pritarė, kad iš karto bausmių įvesti nereikėtų, tačiau pacientai turėtų būti sudrausminti.
„Žinutės su prierašu, kad jeigu nepatvirtinate savo atvykimo, jūsų registracija gali būti panaikinama. (...) Gauni tą žinutę dieną prieš arba tą pačią dieną ryte, tokiu atveju drausmė yra visai kitokia, ir jeigu ta sistema nesuveikia, įvesti depozito arba tam tikro apsilankymo mokestį. Tai aišku nepopuliaru, bet kitu atveju nukenčia pacientai, kurie negauna paslaugų“, – svarstė jis.
Pranešti ne vėliau kaip prieš 24 val.
Kaip portalui nurodė Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), ministro įsakymu nustatyta, kad pacientas turi teisę nenurodydamas priežasčių atšaukti registraciją arba pakeisti registracijos datą ir (ar) laiką, tačiau tą privalo padaryti kuo anksčiau, bet ne vėliau kaip prieš dvidešimt keturias valandas iki numatomo paslaugos gavimo laiko pradžios.
Tą galima padaryti tokiu pačiu būdu, kaip ir užsiregistruoti pas gydytoją arba atsakydamas į gautą SMS žinutę, siunčiamą priminti pacientui apie artėjantį vizitą, arba paspaudęs el. laiške gautą nuorodą, leidžiančią atšaukti registraciją.
Užsiregistravęs, tačiau neatvykęs ir apie neatvykimą nepranešęs pacientas įspėjamas apie neatsakingą pareigos vykdymą.
Ministerija priminė, kad pacientai, kurie naudojasi e.sveikata, gali nesudėtingai atšaukti vizitą, ir ne tik internetu atliktas registracijas, bet ir jeigu registravosi telefonu ar įstaigoje (tik tuo atveju, jeigu įtaiga įkėlė registraciją į IPR IS).
„Artimiausiu metu pasirodys mobilioji programėlė, kuri sudarys pacientams galimybę dar paprasčiau registruotis ar atšaukti vizitus“, – nurodė SAM atstovas Julijanas Gališanskis.
##UArticlesInsert_Video_getVideo_tv3Play/7194669/autoplay=0#