• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Dėl eilių pas medikus netrumpėjimo ne vienus metus pabarami ir patys pacientai. Skaičiuojama, kad kai kur net kone 20–30 proc. pacientų neatvyksta į vizitą pas gydytoją apie tai iš anksto neįspėję. Tačiau dabar aiškėja, kad neretai taip nutinka ne dėl piktos valios – pasirodo, atšaukti vizitą pas gydytoją gali tapti ne mažesne užduotimi, nei pas jį užsiregistruoti.

Dėl eilių pas medikus netrumpėjimo ne vienus metus pabarami ir patys pacientai. Skaičiuojama, kad kai kur net kone 20–30 proc. pacientų neatvyksta į vizitą pas gydytoją apie tai iš anksto neįspėję. Tačiau dabar aiškėja, kad neretai taip nutinka ne dėl piktos valios – pasirodo, atšaukti vizitą pas gydytoją gali tapti ne mažesne užduotimi, nei pas jį užsiregistruoti.

REKLAMA

Užsiregistruoti pas gydytojus galima keliais būdais – skambinti į registratūrą, atvykti į įstaigą gyvai arba jungtis prie e.sveikatos portalo. Primindamos apie vizitus dalis įstaigų siunčia pranešimus elektroniniu paštu ar SMS žinutėmis.

Kartu čia primenama ir apie paciento pareigą pranešti, jei vis tik atvykti negalės – mat taip bus atlaisvinta vieta kitam paslaugos laukiančiam pacientui. Vis tik tą padaryti ne visada paprasta, ypač jei pacientas nėra taip įgudęs naudotis technologijomis. Pažymima, kad sunku ir prisiskambinti į registratūrą, juo labiau ir pati sistema neveikia tobulai.

REKLAMA
REKLAMA

„Tai – mažų mažiausiai žema“

Apie šią problemą šviežiai prabilta ir Seimo Sveikatos reikalų komitete (SRK). Politikai, ministerija ir gydytojai metė akmenį į pacientų daržą, kad šie ne visada elgiasi atsakingi ir nepasivargina atšaukti vizito. Vis tik priežasčių reikia ieškoti giliau.

REKLAMA

„Pamenat, kiek metų mes jau įvedėme tą reikalavimą, kad turi pranešti. Nepraneša – kažkaip ieškokime išeities, gal duokime žinią žmonėms ar visa kita. Gal elektroninę sistemą tvarkykime, kad prisiregistravai vieną kartą, antrą kartą jau neužsiregistruosi“, – kalbėjo SRK komiteto pirmininkas.

Pagalbos onkologiniams pacientams asociacijos (POLA) direktorė N. Čiakienė gi teigė, kad dabar pacientai laikomi piktavaliais, nors pati valstybė nepasistengė, kad būtų kitaip.

REKLAMA
REKLAMA

„Ar buvo padaryta analizė ir tyrimas, kodėl pacientai nepraneša apie neatvykimą į gydymo įstaigas? Mano žiniomis nebuvo, nebuvo ir diskusijos, o dalis priežasčių yra būtent dėl to, kad žmonės registruojasi prieš pusę metų iki tam tikro vizito, tą daro keliose gydymo įstaigose.

Po to dažnu atveju negauna pranešimo, kad patvirtinkite, jog atvyksite. O jei nori patys pranešti, prisiskambinti neįmanoma. Kai pati valstybė neinvestuoja ir po to kalba apie pacientų, kurie yra silpnesnioji pusė, baudimą, tai – mažų mažiausiai žema“, – pabrėžė ji.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Gali registruotis į kelias įstaigas

Lietuvos medikų sąjūdžio valdybos narė, Kauno klinikų kardiologė Reda Radikė sutiko, kad nors pacientų neatvykimo problema kartais būna piktybinė, kartais tai nutinka dėl to, kad labai sunku atšaukti vizitą per išankstinę pacientų registracijos (IPR) sistemą.

„Žmonės to nesugeba padaryti ir galbūt jie nėra kalti. Toliau būna klaidinga registracija – kartais žmogus registruojasi, būna šeimos gydytojas nepakankamai detaliai išaiškina, kur reikia registruotis ir žmogus registruojasi visai ne pagal diagnozę ir ne pas tos specialybės gydytoją. Pikta, kad galima registruotis į kelias įstaigas, tai labai išdidina eiles“, – pastebėjo ji.

REKLAMA

„Kai pati valstybė neinvestuoja ir po to kalba apie pacientų, kurie yra silpnesnioji pusė, baudimą, tai mažų mažiausiai žema“, – sakė N. Čiakienė.

Pasak Jaunųjų gydytojų asociacijos (JGA) atstovo Lauryno Maciulevičiaus, vizito atšaukimas turėtų būti kažkaip palengvintas.

„Galima kad ir elementariai atsiunčiant žinutes pacientui, į kurias galėtų atsakyti „taip“ arba „ne“, gal tai tikrai tiks ne visoms amžiaus grupėms, bet tai galėtų būti viena iš „minkštųjų“ priemonių“, – kalbėjo jis.

REKLAMA

Reikėtų mokesčio ar baudos?

Jau ne vienus metus svarstoma ir apie rimtesnes sankcijas – ar nereikėtų tokių pacientų, kurie neatvyksta, bauduoti? Nors tokių diskusijų nestinga tiek tarp politikų, tiek medikų, vis tik kol kas griežčiausių priemonių imtis nesiryžtama.

Tačiau sveikatos apsaugos viceministras Edgaras Diržius sutiko, kad mokestis ar bauda neatvykus į vizitą visada yra kaip vienas svarstomų variantų, tačiau jis laikomas kraštutiniu.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Tas priminimas dieną prieš vizitą paskatina dalį žmonių pasižiūrėti, kad jie susiderino kelis įvykius ir negali dalyvauti kitą dieną. Kol kas mes tikimės daugiau iš minkštųjų priemonių, tačiau, žinoma, baudos variantas visą laiką sklando mūsų galvose kaip vienas iš tų variantų, kurį galima taikyti“, – sakė jis.

„Realybė tokia, ką pasakoja patys gydytojai, kad yra specialistų, kur eilė yra apie 6 mėnesiai, o neatvyksta 3–6 pacientai per dieną, kas tikrai yra daug“, – sakė JGA atstovas.

REKLAMA

Seimo narys Linas Slušnys gi ragino šią problemą spręsti savivaldos lygiu.

„Psichoterapijoje dažnai yra taikomas mokestis už sutartą, bet neįvykusį susitikimą, konsultaciją ir, ko gero, pas daugelį psichoterapeutų sumokėsite kainą tos konsultacijos, kurios negavote neatėjęs ir neinformavęs. (...)

Jei penktadalis pacientų neateina, tai yra dideli skaičiai. Gal galime leisti savivaldai sudaryti sąlygas tai įgyvendinti, jie tegul, nebūtinai ministerija. Pakeisti teisės aktus, kad savivalda turėtų kokių nors svertų, jeigu pacientai neatėjo, kad baudas susimokėtų už neatvykimą ar dar kas nors, ir labai greitai išsispręstų“, – kalbėjo parlamentaras.

REKLAMA

Neatvyksta penktadalis ir daugiau

Apmokestinimo neatvykus į konsultaciją kaip „kietosios“ priemonės visai neatmetė ir JGA atstovas.

„Kaip organizacija dažnai už tai nepasisakome, bet svarstytume, nes situacija yra rimta. Jei ne baudos, tai gal galėtų būti taikomos lengvesnės sankcijos, kurios jau buvo minėtos L. Slušnio.

Esame susipažinę su duomenimis, kad neatvyksta maždaug penktadalis pacientų, o realybė tokia, ką pasakoja patys gydytojai, kad yra specialistų, kur eilė yra apie 6 mėnesiai, o neatvyksta 3–6 pacientai per dieną, kas tikrai yra daug“, – situacijos rimtumą pabrėžė L. Maciulevičius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos privačių sveikatos įstaigų asociacijos prezidentas Laimutis Paškevičius pritarė, kad iš karto bausmių įvesti nereikėtų, tačiau pacientai turėtų būti sudrausminti.

„Žinutės su prierašu, kad jeigu nepatvirtinate savo atvykimo, jūsų registracija gali būti panaikinama. (...) Gauni tą žinutę dieną prieš arba tą pačią dieną ryte, tokiu atveju drausmė yra visai kitokia, ir jeigu ta sistema nesuveikia, įvesti depozito arba tam tikro apsilankymo mokestį. Tai aišku nepopuliaru, bet kitu atveju nukenčia pacientai, kurie negauna paslaugų“, – svarstė jis.

REKLAMA

Pranešti ne vėliau kaip prieš 24 val.

Kaip portalui nurodė Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), ministro įsakymu nustatyta, kad pacientas turi teisę nenurodydamas priežasčių atšaukti registraciją arba pakeisti registracijos datą ir (ar) laiką, tačiau tą privalo padaryti kuo anksčiau, bet ne vėliau kaip prieš dvidešimt keturias valandas iki numatomo paslaugos gavimo laiko pradžios.

Tą galima padaryti tokiu pačiu būdu, kaip ir užsiregistruoti pas gydytoją arba atsakydamas į gautą SMS žinutę, siunčiamą priminti pacientui apie artėjantį vizitą, arba paspaudęs el. laiške gautą nuorodą, leidžiančią atšaukti registraciją.

REKLAMA

Užsiregistravęs, tačiau neatvykęs ir apie neatvykimą nepranešęs pacientas įspėjamas apie neatsakingą pareigos vykdymą.

Ministerija priminė, kad pacientai, kurie naudojasi e.sveikata, gali nesudėtingai atšaukti vizitą, ir ne tik internetu atliktas registracijas, bet ir jeigu registravosi telefonu ar įstaigoje (tik tuo atveju, jeigu įtaiga įkėlė registraciją į IPR IS).

„Artimiausiu metu pasirodys mobilioji programėlė, kuri sudarys pacientams galimybę dar paprasčiau registruotis ar atšaukti vizitus“, – nurodė SAM atstovas Julijanas Gališanskis.

##UArticlesInsert_Video_getVideo_tv3Play/7194669/autoplay=0#

Pagrindinė priežastis atšaukimo yra ta kad per kelias savaites ar mėnesius ligonis arba pasveiksta arba numiršta. Pagalba reikalinga skubi. Prieš 35 metus gyveno milijonu daugiau bet sveikatos pagalba buvo suteikiama iš karto ir nemokamai. O dabar gerovės valstybė, dėl to turime ką turime.
Jei tarybiniais laikais kas nors butu isdrises prasizioti,jog del eiliu reikia bausti pacientus,kai eiles susidare valdziai sunaikinus medicina,tai tokiam tada butu pasibaige labai liudnai,greiciausiai kalejimu.Nors tarybiniais laikais tokio marazmo,kuris vyksta dabar,niekas turbut net baisiausiame kosmare nesapnavo.
O ar žinote, kad reanimacijoje pacientai telefonų neturi? Ar kas nors pasidomėjo, kiek ligonių nesulaukę gydytojų pagalbos tapo kritinės būklės ir jau nepajėgė informuoti. Komos būklės ligonis irgi turėtų informuoti, kad neatvyks? O gal jau net mirė. Pasiekta cinizmo viršūnė. Šeimos gydytoja, kuri skyrė kraujo tyrimus, o šie parodė kritinę ligonio būklę net nepasivargina pasidomėti, kaip tas jaučiasi. Žmogus kankinasi ir laukia konsultacijos , o paskambinus gydytoja nustemba: ar jūsų greitoji į ligoninę dar nenuvežė? Gal gydytojai pirmiau tegu tampa bent minimaliai atsakingi už savo darbo kokybę.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų