Nors žuvusiųjų avarijose skaičius Lietuvoje per metus išaugo 9 proc., Seimas vis nesugeba pasirūpinti griežtesniais įstatymais nekaltus žmones keliuose žudantiems girtiems vairuotojams. O jų sukeliamos avarijos tampa vis kraupesnės, rašo „Vakarų ekspresas“.
Užvakar netoli Klaipėdos neblaiviam vairuotojui įsirėžus į priekyje važiavusią mašiną žuvo dvi šeimos.
Po avarijos mašinoje sudegus žmonėms, jų kūnų likučius traukusiems pareigūnams liko tik piktintis demokratiškais įstatymais.
"Mūsų šalyje klesti girtuoklių teisės, o kur likusiųjų? Kas apgins žmogaus teisę saugiai važiuoti ir grįžti namo? Juk mašina - ne dviratis, kodėl taip maža atsakomybės ją valdančiam?" - stebėjosi jie.
Šie klausimai jau seniai tapo neįveikiamu barjeru šalies Seimo nariams. Net pasigirdo kalbų, kad pažeidinėti Kelių eismo taisykles mėgstantiems seimūnams minėtos atsakomybės sugriežtinimas būtų lyg apynasris prie laisvės įpratusiems gyvūnams.
Užvakar, apie 21.50 val., magistralėje Vilnius-Klaipėda, Saulažolių kaime, 18 kilometrų iki uostamiesčio, užfiksuota net visko mačiusius specialiųjų tarnybų darbuotojus sukrėtusi avarija.
Vietoje, kur vyko magistralės remonto darbai ir eismas nukreipiamas viena jos puse, į Klaipėdon važiavusio minivene "Renault Espace" galą rėžėsi iš paskos atlėkęs "Opel Calibra".
Reno išlėkė į priešingos krypties juostą ir į jį trenkėsi nuo Klaipėdos pusės važiavęs vilkikas "Volvo FH12" su puspriekabe. Nuo smūgio minivenas vertėsi ir užsidegė, o vilkikas nuvažiavo nuo kelio ir apsivertė.
"Renault Espace" važiavo šeši įvairaus amžiaus uostamiesčio gyventojai. Pirminiais duomenimis, dviejų šeimų nariai važiavo namo po pramogų kaimo turizmo sodyboje.
Užgesinus "Renault Espace" aptikti 5 sudegę kūnai.
Penki žmonės (du vaikai, dvi moterys ir vyras) iki neatpažinimo sudegė sumaitotoje mašinoje, priklausančioje Kopų gatvės gyventojai 55 metų Danguolei Gutarenko. Dar gyva ketverių metukų mergaitė rasta iškritusi, tačiau jos gyvybė užgeso pakeliui į ligoninę greitosios pagalbos automobilyje.
Gargždų priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos viršininkas Stanislovas Petrikas sakė per 27 savo darbo metus nematęs tokio kraupaus įvykio.
"Mašina degė atvira liepsna. Užgesinome per dvi minutes, o tarp nuodėgulių ėmė ryškėti du sudegę kūnai, vėliau - daugiau... Galiausiai suskaičiavome penkis", - liūdnai konstatavo S. Petrikas.
Ugniagesiai gelbėtojai spėjo, kad vienatūryje "Renault Espace" galėjo būti įrengta dujų įranga. Esą tik taip galima paaiškinti, kodėl mašina su žmonėmis taip greitai sudegė.
"Opel Calibra" vairavęs 26 metų Budelkiemio gatvės gyventojas Artūras Klumbys su dviem keleiviais beveik nesusižalojo. Įvykio vietoje jis į alkotesterį įpūtė 0,8 promiles alkoholio, o ligoninėje paėmus kraują jam nustatytas lengvas girtumo laipsnis - 1,33 promilės.
"Opel Calibra" vairavęs A. Klumbys ir jo draugai po avarijos rūpinosi, kad ir mašinos nedingtų magnetola
A. Klumbys teisinosi, kad neva naktį nemiegojęs bei išgėręs vos vieną butelį alaus. Pirminiais duomenimis, vaikinas tądien Kretingos rajone pas čia gyvenančius du brolius remontavo savo mašiną, po to linksminosi, o vėliau lėkė pramogauti į Klaipėdą.
Opelio keleivis, 20-metis Kretingos rajono Daktarų kaimo gyventojas Kęstutis Bartkus nesunkius sužalojimus gydosi namuose. Namo po apklausos policijoje paleistas ir A. Klumbys. Už skaudžią avariją jam gresia nuo 3 iki 10 metų nelaisvės - mažiau, nei dažnai skiriama vieno žmogaus nužudymą.
Labiausiai opelio ekipažas buvo sunerimęs ne dėl avarijos, o rūpinosi magnetola - jie nerimavo, kad ši gali dingti iš mašinos.
Beje, didžiuliu greičiu - apie 150 km/h - skriejusį opelį magistralėje matė čia budėję policininkai. Tačiau tik susiruošę jį vytis, pareigūnai savo akimis pamatė, kaip įvyko avarija.
„Rudens sesijoje bus svarstomos Administracinių teisės pažeidimų kodekso ir Baudžiamojo kodekso pataisos. Tai užtruko, nes buvo siūlomi keli variantai: Seimo narių ir Vyriausybės. Skubos tvarka to padaryti nebuvo įmanoma, nes pasiūlymus reikėjo tobulinti, konkretinti", - vakar "Vakarų ekspresui" sakė Seimo pirmininkas Viktoras Muntianas.
Bandymas vis vėluojantį atsakomybės už eismo taisyklių pažeidimus sugriežtinimo atidėliojimą palyginti žaibo greitumu, kuriuo buvo nagrinėjamas rentų Seimo nariams klausimas, V. Muntianui pasirodė nekorektiškas.
"Lyginti šias pataisas gali lyginti tik neišmanėliai. Rentų įstatymas nepraėjo ir nebuvo svarstytas. Svarbiausia, kad vienas jų neturi jokios ateities, o kitas - viską", - susierzino Seimo vadovas.
Griežtesnę atsakomybę ne kartą Kelių eismo taisykles (KET) pažeidusiems vairuotojams bandantis įteisinti Seimo narys Vytautas Čepas vis nepraranda vilties.
"Pataisą užregistravau prieš metus, tačiau praėjusioje sesijoje ji reikiamo dėmesio nesulaukė. Išsiskyrė nuomonės. Ką daryti su tokiu, kuris antrą ar trečią kartą baudžiamas už tokį pat KET pažeidimą, lekia girtas? Aš manau, kad reikėtų atimti teisę vairuoti visam laikui, o Vyriausybėje pasigirsta siūlymai atimti mašiną. Bet mašinos dažniausiai šeimos nuosavybė, tad kuo kalta žmona, jei vyras geria? Žodžiu, užstrigome", - apgailestavo klaipėdietis politikas.
"Valdžios vyrams trūksta sąmoningumo, nes nelaimės nepalietė jų šeimų. Jei užvakar būtų žuvę jų artimieji, tikėtina, kad jie prašnektų kitaip", - svarstė V. Čepas.
Anot jo, Seimo narės Leokadijos Počikovskos sūnus žuvęs avarijoje, tad minėtus apribojimus ji visada palaikanti.
"Kiti kolegos šnekasi su Dievais ir sujunda sulaukę spaudos dėmesio. Kaip, tarkime, po 5 žmonių prie Klaipėdos ar kompozitoriaus Miko Vaitkevičiaus žūties. Tačiau tai būna laikinas sujudimas, vėliau jie savo "rūpestį" pamiršta. Kad jų kalbos tuščios, parodo tai, jog minėta mano pataisa nebuvo svarstyta skubos tvarka", - sakė Seimo narys.
Pasak VĮ "Regitra" generalinio direktoriaus Ramučio Olekos, saugu Lietuvoje bus tik tada, kai išmirs dabartinė karta.
"Tai juodas humoras, bet neskirdami dėmesio eismo saugumui patys tokius vairuotojus išsiauginome. Lengva pakalbėti (tai pas mus ir tevyksta), o sunku padaryti. Svarbiausia turėtų būti dėmesys prevencijai. Sovietmečiu tuo rūpintasi mažai, o dabar visiškai nesirūpinama.
Galiu pateikti pavyzdį - Seimo nariams birželį bandėme pristatyti Saugaus eismo projektą, t.y. papasakoti apie šiandieninę situaciją. Atėjo du - V. Čepas ir Seimo pirmininkas",- konstatavo jis.
R. Olekos teigimu, karą keliuose skatina nebaudžiamumas: "Po 15 kartų neblaivūs vairavę žmonės toliau sėkmingai žaidžia kitų žmonių likimais. Demokratijos lopšiu vadinamoje Amerikoje neblaivus sulaikytas asmuo policijoje praleidžia parą bei dažniausiai netenka teisės vairuoti. Tiesa, į darbą jis gali važiuoti, bet uždedamas elektroninis antkojis, parodantis buvimo vietą. Daugelyje šalių konfiskuojami įžūlių pažeidėjų automobiliai, Danijoje atimama teisė vairuoti visam gyvenimui."