Siūloma dalį atsakomybės už eismo nelaimes Lietuvos keliuose prisiimti ir kai kurioms vairavimo mokykloms - tos, kurių auklėtiniai dažnai prastai pasirodo egzaminuose, turėtų atsisveikinti su licencija. Tiesa, toks scenarijus dar tik svarstomas, tačiau gali tapti realybe jau kitąmet.
Oficiali statistika skelbia, kad "žali", t. y. mažą patirtį turintys vairuotojai sukelia daugiausiai avarijų, kuriose nukenčia žmonės.
Pavyzdžių toli ieškoti nereikia. Praėjusią savaitę Herkaus Manto gatvėje vaikinas, vairuotojo pažymėjimą gavęs vos prieš keturis mėnesius, sukėlė avariją, kurios metu sužaloti 7 žmonės, tarp jų - du vaikai, iš kurių vienas vėliau mirė.
Keisčiausia, kad jaunuolis žaliu lapu pažymėto BMW nesuvaldė kone tiesiame kelio ruože.
Ir kas gi dėl to kaltas? Vairuotojas, jį paruošusi mokykla, aplinka?
Nemažą dalį atsakomybės siūloma prisiimti vairavimo mokykloms, tačiau šios naująją tvarką vertina nepalankiai.
Neparuoši - nemokyk
Susisiekimo ministerijoje neseniai patvirtinta Būsimųjų vairuotojų rengimo ir tobulinimo koncepcija, kurios didžiausia naujovė - licencijos panaikinimas vairavimo mokyklai, kurios 30 proc. mokinių du kartus neišlaikys teorijos ar praktinio egzamino "Regitroje".
"Licencija negaliotų mažiausiai metus. Tokia būtų mokyklų atsakomybė už vairuotojų rengimą", - sakė Susisiekimo ministerijos Kelių ir civilinės aviacijos departamento Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.
Taip pat dažniau būtų organizuojami tarpiniai mokyklų atsiskaitymai - ši priemonė bus taikoma siekiant griežčiau tikrinti, ar iš tikrųjų vykdomas mokymas, ar neišduodami kursų baigimo liudijimai asmenims, kurie neva mokėsi.
Reikėtų specialios įrangos
Nuo kitų metų birželio vairavimo mokyklos licencija negaliotų ir tuo atveju, jeigu įstaigos automobiliuose nebūtų sumontuota speciali įranga, fiksuosianti ir saugosianti mokomojo automobilio vairavimo duomenis.
"Viena dažniausių nekokybiško vairuotojo parengimo priežasčių - nenuvažiuotas privalomas kilometrų skaičius. Ši įranga neleis suklastoti duomenų, mat instruktorius ir mokinys privalės pasižymėti specialią kortelę", - pasakoja V. Pumputis.
Koncepcijoje siūloma, kad mokinys parengimo metu ne mažiau kaip 4 valandas vairuotų specialioje aikštelėje, 10 val. - gatvėje ir 2 val. - užmiestyje. Pasak V. Pumpučio, naujoji įranga leistų fiksuoti, ar šie reikalavimai bus įvykdyti.
Iki tūkstančio litų kainuosiančia įranga turės pasirūpinti pačios vairavimo mokyklos.
Beje, nuo birželio B kategorijos vairuotojų rengimui naudojamos mokomosios transporto priemonės negalės būti senesnės kaip 10 metų.
Keisis informacija
Taigi, būsimųjų vairuotojų praktinį pasirengimą netolimoje ateityje bus galima sekti gana patogiai, tačiau teorinių žinių mokymo kontrolei jokia įranga ir kortelės nepadės. O iš antro karto mokinių neišlaikytas teorinis egzaminas mokyklai taip pat reikštų atsisveikinimą su licencija.
"Žmonės skirtingai imlūs informacijai, su vienais reikia dirbti daugiau, su kitais - mažiau. Kai grės veiklos sustabdymas, mokyklų mokytojai galbūt atidžiau dalins leidimus laikyti egzaminą", - teigia V. Pumputis.
Įsigaliojus naujajai tvarkai mokyklų atstovai bendroje su "Regitra" duomenų bazėje galės matyti, kaip egzaminų metu sekėsi jų auklėtiniams, o vairavimo instruktorius galės dalyvauti savo mokinio egzamine ir matyti, kaip jį paruošė.
Pasak "Regitros" Klaipėdos filialo vadovo Gintauto Nagelės, su auklėtinių egzaminų rezultatais mokyklų atstovai gali susipažinti ir dabar - tereikia tik noro.
Jis palankiai įvertino Susisiekimo ministerijos siūlymus.
"Perlenkta lazda"
Klaipėdos technikos mokyklos direktorės Gražina Kaminskienės teigimu, kolektyve aptarus siūlomas naujoves jos įvertintos neigiamai.
"Šiaip ne su viskuo sutinkame. Apie atsakomybę už avarijas galėčiau pasakyti, kad "žalio" mokinio į egzaminą tikrai neišleidžiame, profesionalūs dėstytojai išdėsto privalomą kursą, jeigu reikia, mokome ir papildomai. Domimės, kaip mūsų mokiniams sekasi egzaminuose, galiu pasakyti, kad neblogai. Dėl naujos įrangos automobiliuose: tai mokykloms atsilieptų finansiškai, tačiau blogiau gal ir nebūtų. Gal ne visi instruktoriai yra sąžiningi", - sakė vadovė.
"Tokiu būdu rinkoje gal išryškėtų silpnai vairuotojus ruošiančios mokyklos, kita vertus, yra tokių žmonių, kuriuos gali mokyti pusmetį ar metus, bet jie vis tiek vairuos neprotingai", - kalbėdamas apie siūlymą atimti licencijas iš mokyklų sakė Klaipėdos vairavimo mokyklos direktorius Vytautas Malakauskas.
Dėl specialiosios įrangos jis taip pat turi savo nuomonę.
"Pirmiausia - tai ne mokyklos, o pačio instruktoriaus atsakomybė. Jeigu jis turės žmoniškumo, įvykdys savo pareigą ir mokinį mokys tiek, už kiek šis sumokėjo", - sakė jis.
Eismo įvykių, kuriuose nukentėjo žmonės, skaičius pagal kaltininkų vairavimo patirtį (2009-01-01 - 2009-10-27 duomenys).
Anonimu panoręs likti vienos uostamiesčio vairavimo mokyklos atstovas sakė domėjęsis naujaisiais pasiūlymais ir pasipiktinęs kalbėjo, kad valdžia ir vėl perlenkė lazdą.
"Akmuo tikrai neturėtų kristi tik į mokyklų daržą. Lietuvoje - kaip visada, siekiama iš naujo išrasti dviratį užuot pasinaudojus sėkmingu kitų valstybių pavyzdžiu. Be to, bus reikalaujama naujų išlaidų tuo metu, kai pinigų nėra", - sakė jis.
Mokyklose gausu pažeidimų
Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai per devynis šių metų mėnesius patikrinę 123 šalies vairavimo mokyklas nustatė galybę pažeidimų, darančių tiesioginę įtaką vairuotojų rengimo kokybei ir eismo saugumui.
Pavyzdžiui, vairavimo kurso nebaigusiems mokiniams išduodami tai patvirtinantys liudijimai, teorijos siekiama išmokyti per kuo trumpesnį laiką - viršijamas mokymo valandų skaičius per dieną, žinios netikrinamos, bet, nepaisant to, mokiniai jau leidžiami į gatves.
Kai kuriose mokyklose trūksta įvairių mokymo priemonių, aikštelės bei mokomieji automobiliai neatitinka nustatytų reikalavimų, pasitaikė vairavimo neteisėtai mokančių instruktorių.
Valdas PRYŠMANTAS