Ukrainos vyriausybė pakeitė anksčiau priimtą sprendimą ir pareiškė, kad nauju naftotiekiu į Europą netransportuos rusiškos naftos.
Ukrainos ministrų tarybos pranešime sakoma, kad Odesos-Brodų vamzdynas, kuris jungia Juodosios jūros tanklaivių terminalą su Europos naftotiekių sistema, kaip ir planuota, į Vakarų rinkas transportuos Kaspijos jūros naftą. Rusijos naftos milžinės, įskaitant "LUKoil" ir TNK, siūlė naftotiekiu į Europą tiekti rusišką naftą.
Ukrainos kuro ir energetikos ministras Sergejus Jermilovas žurnalistams Kijeve sakė, kad iki šių metų pabaigos naftotiekis transportuos 4-5 mln. tonų Kaspijos jūros naftos.
Ministras atsisakė komentuoti susitarimo smulkmenas, tačiau jo pareiškimas nuskambėjo tepraėjus vienai dienai po to, kai Ukrainos vyriausybė dėl naftos tiekimo susitarė su JAV bendrove "Chevron". Ši Kalifornijoje įsikūrusi įmonė yra Kaspijos jūros telkinių eksploatavimo lyderė.
Ukrainos prezidentas Leonidas Kučma dar pernai lapkritį teigė, jog ukrainiečiai rinksis ne Kaspijos jūros, o rusišką naftą, nes Kaspijos jūros tiekėjai nepajėgia užtikrinti pakankamo tiekimo Ukrainos terminalui.
Ukraina 250 mln. JAV dolerių vertės naftotiekio statybą užbaigė 2002 metais. Nors vamzdynas tiestas daugiau kaip dešimt metų, jį užbaigus paaiškėjo, kad Vakarų bendrovės juo nesidomi.
Tuo tarpu TNK praėjusiais metais pasiūlė išnaudoti visą naftotiekio pajėgumą ir papildomai investuoti 100 mln. JAV dolerių. Šiai minčiai priešinosi Vakarų šalių vyriausybės, teigusios, jog taip naudojant naftotiekį padidėtų Ukrainos priklausomybė nuo Rusijos energijos šaltinių, o Kaspijos jūros nafta turėtų mažiau galimybių patekti į Europos rinkas.
Sieringą naftą, kurią "Chevron" išgauna Kaspijos jūros telkiniuose, reikės tanklaiviais plukdyti į Baku, vėliau transportuoti per Azerbaidžaną ir Gruziją vedančiu naftotiekiu, pakrauti į tanklaivius Gruzijos uoste Potyje ir Juodąja jūra pristatyti į Odesos terminalą.
Vienas Ukrainos pareigūnas leidiniui "Kievskie Vedemosti" sakė, kad "Chevron" šį maršrutą ištyrė prieš dvejus metus, tačiau atsisakė jį įgyvendinti dėl pernelyg didelių transportavimo sąnaudų.
Teigiama, kad Odesos-Brodų naftotiekiu kasmet galima transportuoti 15 mln. tonų naftos. Po dvejų metų vamzdyno pajėgumas turėtų būti padidintas iki 45 mln. tonų.
dpa-ELTA