Prieš metus rašėme apie tai, jog du „Mesa Airlines“ lakūnai virš Ramiojo vandenyno skraidinę 40 keleivių, tuo pačiu metu užmigo dvidešimčiai minučių. Dėl snaudulio jie prašovė 48 kilometrus.
„Pilotai užmigo, nes miegojo mažiau negu reikia optimaliam budrumui išlaikyti. Miego stygius ir nuovargis akumuliavosi ir galiausiai pilotus palaužė“, - apie incidentą tuomet teigė transporto saugumo taryba.
„Kaitri Havajų saulė švitino į mūsų kabiną. Aš tik minutėlei užmerkiau akis ir „atsijungiau“, - savo ruožtu pasakojo 20 metų skraidymo patirtį turintis, lėktuve užmigęs pirmasis pilotas.
Ir nors mintis apie lakūnų miegą 9-ių kilometrų aukštyje skamba bauginančiai, pilotai visame pasaulyje „danguje“ snaudžia kasdien, taip darydami skrydžius saugesnius.
Įvairūs tyrimai parodė, jog pavargęs pilotas yra labiau linkęs kritiniais momentais pridaryti klaidų. Remiantis penkiasdešimties metų aviacijos statistika, dėl piloto nuovargio yra įvykę 320 oro incidentų, kurių metu žuvo 750 žmonių. Pasak ekspertų, jei nuovargį išmatuoti galėtume lygiai taip pat, kaip alkoholį ar narkotikus, šie statistiniai duomenys dar pablogėtų.
Klemsono universiteto mokslininko Skoto Šapelio teigimu, net ir dešimties minučių snaudulys gali padėti pilotui atgauti jėgas, būtinas orlaivio valdymui. Niekam ne paslaptis, jog nusnausti skrydžio metu nuo seno leidžiama kariuomenėje.
„Kariniuose vienpiločiuose lėktuvuose lakūnai kartkartėmis nusnaudžia. Šis snaudulys oficialiai yra vadinamas ORP (officer rest periods – pareigūnų ilsėjimosi periodais) ir trunka 10-20 minučių – tiek, kad pilotai nespėtų nugrimzti į gilųjį miegą. Juos iš letargo pažadina specialūs mechanizmai“, - tikino mokslininkas.
Pasak jo, 9-ių kilometrų aukštyje lėktuvas yra ne kas kita kaip autobusas. Nusnausti vienam iš pilotų ilguose arba transatlantiniuose skrydžiuose jau leidžia tokios oro linijos kaip britų „British Airways“ ar australų „Qantas“.
Jo teiginius patvirtina ir 1994-aisiais NASA atliktas miego lakūnų kabinoje bandymas. Tada buvo nustatyta, jog iki 40 minučių trunkantis lakūnų poilsis yra efektyvus ir saugus skrydžių, kurių trukmė viršija septynias valandas, metu, tačiau bent jau už aviacijos saugumą JAV atsakingos institucijos nusprendė neleisti šios praktikos vien jau todėl, kad įvykus pirmajai su lakūnų miegu kabinoje susijusiai avarijai, teismai būtų užversti ieškiniais.
„Leidžiama tai ar ne – lakūnai danguje vis tiek kasdien „atsijunginėja“. Tie, kurie sako, kad to niekada nedarė – meluoja“, - įsitikinęs kalbintas mokslininkas.