Ketvirtadienį prasidėjusi prekyba socialinio tinklo „Twitter“ akcijomis nustebino ne vieną ekspertą – vienos akcijos vertė siekė 45 JAV dolerius (115 litų), nors pirminio viešojo platinimo metu priskiriama vertė buvo net 73 proc. mažesnė ir siekė 26 dolerius (66 litus), rašo qz.com.
Tačiau JAV verslo naujienų portalas pastebi, kad prekyba „Twitter“ akcijomis didžiausią naudą atneš ne Silicio slėniui, o Volstritui. Milžiniškas susidomėjimas kompanijos akcijomis reiškia, kad akcijų vertė, nustatyta vykdant pirminį viešąjį pirkimą (IPO), buvo per maža. Socialinis tinklas prarado progą uždirbti daugiau.
Nuvertintas siūlymas suteikė galimybę Volstrito brokeriams, kurie pirmieji galėjo paskirstyti akcijas savo nuožiūra, parduoti šias kaip panorėjus.
Negana to, didelė dalis tų pačių akcijų sugrįžta į pirminį platinimą kuruojančias institucijas, rašo qz.com.
Kodėl tai pralaimėjimas technologijų pasauliui
Kadaise technologijų milžinai IPO naudodavo kaip galimybę naujai įsukti inovacijų variklį. Nuo pat 8 dešimtmečio technologijų kompanijos rinkdavosi akcijas platinti savo sąlygomis. Qz.com pastebi, kad tokio tipo kompanijos akcijų prekybai dažniausiai rinkdavosi elektroninį akcijų prekiavimo formatą siūlančią „Nasdaq“ biržą vietoj kur kas griežtesnius reikalavimus pateikiančios NYSE.
Pavyzdžiui „Google“, vykdžiusi savąjį IPO 2004 metais, neleido akcijų vertės nustatyti bankams ir rinkosi aukciono tipo metodiką, taip išvengdama bankinių mokesčių dėl kurių šie ilgai varvino seilę.
Tokią tradiciją tęsė ir „Facebook“, kurio savininkams, deja, teko nusivilti kiek menkesniu susidomėjimu akcijomis, nei buvo tikėtasi. Vis dėlto, pastebi qz.com, didžiausias socialinis tinklas Volstritui sumokėjo vos 1,1 proc. akcijų vertės mokestį, kuomet „Twitter“ bankininkams atriekė net 3,25 proc.
Ir nors ilgainiui banguota prekyba „Facebook“ akcijomis įsibėgėjo, „Twitter“ pasirinko naudotis NYSE paslaugomis, kurioje iki šių dienų akcijų prekyboje dalyvauja žmonės. Viena vertus, socialinis tinklas sulaukė didelio susidomėjimo ir pateikė vieną iš 10 geriausių visų laikų IPO.
Palyginimui, 1990-2009 metų periodu didžiausias augimas fiksuotas kuomet prekybą akcijomis pradėjo kompanija „Motley Fool“ – šios akcijų vertė išaugo 22 proc.
Ir vis dėlto „Twitter“ pateikė savo likimą į specialistų rankas, atsisakydama galimybės žaisti pagal savo sąlygas. Industrijai, kuri nuolatos pabrėžia savo sugebėjimą elgtis inovatyviai ir savarankiškai tai nėra pats būdingiausias elgesys, todėl sunku visą šią situaciją vertinti kitaip, nei tam tikrą pralaimėjimą, rašo qz.com