Baudų už kartelinį susitarimą geranoriškai nesusimokėjusioms kelionių agentūroms gresia bankrotai, o dėl baudų išieškojimo kreiptasi į antstolius.
Konkurencijos taryba praėjusiais metais beveik 30 šalies turizmo paslaugų teikėjų už kartelinį susitarimą skyrė 5,4 mln. Lt baudų, tačiau jas susimokėjo tik 8 įmonės. Didžiausią baudą gavusios UAB „Megaturas“ vadovė apskritai teigia, kad jokių kartelinių susitarimų niekas nebuvo sudaręs.
Ribojo vartotojų pasirinkimą
Turizmo paslaugų sektoriuje iki šiol nenurimo precedento neturinti istorija. Konkurencijos taryba 2012 m. birželio 7 d. nutarimu net 29 turizmo paslaugų įmonėms skyrė 5,4 mln. Lt baudų. Konkurencijos sargai tada nustatė, kad įmonės per kelionių ir lėktuvų bilietų pardavimo sistemą „Eturas“ klientams taikė vienodas, iki 3 proc., nuolaidas. Taip esą įmonės susitarė ir dirbtinai apribojo vartotojų teisę pasirinkti. Kitaip tariant, toks susitarimas ribojo galimybes taikyti dar didesnes nuolaidas klientams. Baudų dydžiai įmonėms svyravo nuo 1,9 tūkst. iki 2,09 mln. Lt. Mažiausią baudą Konkurencijos taryba skyrė UAB „Grand Voyage“, o didžiausią – UAB „Megaturas“. Įspūdingų baudų sulaukė ir dar kelios įmonės. UAB „AAA Wrislit“ teko 358,8 tūkst. Lt konkurencinis kirtis, UAB „Kelionių akademija“ – 389,9 tūkst. Lt, o UAB „Guliverio kelionės“ – net 639,8 tūkst. Lt. „Eturas“ sistemą valdžiusiai įmonei, kuri laikyta kartelinio susitarimo iniciatore, teko 51,1 tūkst. Lt bauda. Konkurencijos tarybos sprendimą teismui apskundė 25 turizmo paslaugų teikėjai. Šių metų balandį Vilniaus apygardos administracinis teismas (VAAT) iš dalies patenkino jų skundus ir įmonėms baudas sumažino 20 proc. Tiesa, Konkurencijos tarybos sprendimas laikytas teisėtu.
Baudas susimokėjo tik 8 pažeidėjai
Įdomu tai, kad kartelinėje byloje vieną iš pažeidimą padariusių įmonių – UAB „700LT“ – Konkurencijos taryba atleido nuo baudos, nes ji pirmoji pateikė Konkurencijos tarybai visą informaciją apie draudžiamą susitarimą. „Ji atitiko visas teisės aktuose nustatytas draudžiamo susitarimo dalyvių atleidimo nuo baudos sąlygas“, – paaiškino Konkurencijos tarybos Komunikacijos skyriaus vedėja Viktorija Urbonavičiūtė. Tad UAB „700LT“ išvengė 160 tūkst. Lt baudos. Nors VAAT sprendimu įmonėms baudos buvo sumažintos ir iki šios dienos paskirtas baudas yra sumokėjusios 8 kelionių agentūros (iš viso 573,2 tūkst. Lt), Konkurencijos taryba teismo sprendimą apskundė Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui (LVAT). Į LVAT kreipėsi ir kelionių agentūros. Jos siekia, kad paskirtos baudos būtų panaikintos. „Taigi, teisminis ginčas šioje byloje dar nėra baigtas ir galutinis neskundžiamas sprendimas dėl baudų sumažinimo dar nėra priimtas“, – sakė V.Urbonavičiūtė. Teismo sprendimu baudų mokėjimas yra sustabdytas 15 kelionių agentūrų, įskaitant ir UAB „Megaturas“. Bendra šių baudų suma – 4,6 mln. Lt. Konkurencijos taryba kreipėsi į antstolius dėl baudų išieškojimo iš 7 agentūrų, kurios baudų iki šiol nesumokėjo, nors ir privalėjo tai padaryti. Vadinasi, toms įmonėms kyla bankroto grėsmė ir gali nukentėti niekuo dėti vartotojai.
Rinką krėtė dar du skandalai
Valstybinis turizmo departamentas (VTD), prižiūrintis turizmo paslaugų sektorių, kol vyko teisminiai ginčai, vis vengdavo bet kokių komentarų apie kartelinio susitarimo istoriją. Tačiau ir šiandien aišku – Lietuvos turizmo sektorius nepagydomai serga. Iki šiol prisimenami visai švieži skandalai, į kuriuos buvo įsipainiojusios ir kelionių agentūra „Solex Group“, ir UAB „Star Holidays“. Pastaraisiais metais „Solex Group“ apgavo ne vieną klientą. Įtarta, kad ji jų vardu netgi ėmė greituosius kreditus, o įmonės vadovas su tūkstantinėmis skolomis dingo kaip į vandenį. Birželį bankroto procedūros buvo baigtos ir UAB „Star Holidays“. Ši bendrovė klientams skolinga 1,7 mln. Lt. Liko per tūkstantis vartotojų, kuriuos įmonė apsuko aplink pirštą. Dalis jų taip ir neišvyko į suplanuotas keliones į Turkiją, Ispaniją ir Graikiją. Nuostolių patyrę turistai sutartis su „Star Holidays“ buvo sudarę nuo 2010 m. vasario iki rugsėjo mėnesio. Po visų šių skandalų VTD ragina vartotojus būti atidesnius. „Departamentas nuolat atkreipia dėmesį, kad kiekvienas žmogus, ketinantis įsigyti organizuotą turistinę kelionę, turi būti atidus ir pasidomėti savo, kaip vartotojo, teisėmis“, – aiškino VTD atstovė Gerda Butkuvienė. 2012 m. į VTD suplaukė pusšimtis turistų skundų, arba 10 proc. daugiau nei 2011 m. Konkurencijos taryba per pastaruosius 4 metus atliko iš viso 3 tyrimus, susijusius su draudžiamais susitarimais turizmo sektoriuje, taip pat yra ištyrusi nemažai skundų dėl kelionių organizatorių skleidžiamos klaidinančios reklamos.
VTD – lyg verslo pamotė
VTD pozicija šiek tiek glumina. „Valstiečių laikraščio“ paklaustas, kodėl VTD nepavyko suvaldyti situacijos kartelinio susitarimo istorijoje, į kurią buvo įsipainiojusios kelios dešimtys bendrovių, VTD direktoriaus pavaduotojas Juozas Raguckas tikino, esą tai ne departamento reikalas. „Konkurencijos įstatymo priežiūrą pagal kompetenciją vykdo tik Konkurencijos tarnyba“, – kratėsi atsakomybės vienas ilgametis VTD vadovų J.Raguckas, lyg karteliai turizmo sektoriuje visiškai nedomintų departamento atstovų. Tiesa, J.Raguckas pripažino, kad panašios nemalonios istorijos daro įtaką vartotojų pasitikėjimui turizmo sektoriumi. „Pasitaikantys ūkio subjektų bankrotai ar Konkurencijos įstatymo pažeidimai menkina bendrą bet kurio sektoriaus įvaizdį, – teigė J.Raguckas. – Turizmo sektorius šiuo požiūriu yra netgi jautresnis – paslaugas visada galima įsigyti internetu iš kitos šalies paslaugų teikėjų, todėl turizmo sektoriaus įmonėms ypač svarbus atsakingo verslo įvaizdis.“ Pašnekovas nesutiko, kad turizmo paslaugų teikėjų konkurencija jau peržengė ribas. „Toks vertinimas perdėtas. Turizmo agentūrų konkurencija tikrai nėra kuo nors išskirtinė, palyginti su kitų sričių verslo subjektų konkuravimu“, – įsitikinęs J.Raguckas.
Pelningi metai
Labiausiai karteliniame skandale nubaustos UAB „Megaturas“ direktorė Daiva Morkūnienė nesutiko su „Valstiečių laikraščio“ replika, kad 2011–2013 m. nemalonios istorijos sudavė stiprų smūgį turizmo sektoriui. „Jokiais būdais nesutinku su metamu šešėliu mūsų sektoriui. Priešingai, šie metai šalies turizmo rinkai – vieni įspūdingiausių ir daug žadantys, – tikino „Megaturo“ direktorė D.Morkūnienė. – Nė vienas iš kelionių rinkos dalyvių, kalbu apie kelionių agentūras, niekada neturėjo nė menkiausio noro daryti kokius nors kartelinius susitarimus.“ Tiesa, čia pat „Megaturo“ vadovė prisiekė, kad prievolę valstybei bendrovė vis dėlto atliks, jei tik bus galutinai nustatytas baudos dydis. D.Morkūnienės nuomone, konkurencija tarp turizmo paslaugų teikėjų naudinga vartotojams. „Mano akimis rinka dar bręsta, todėl daromos klaidos ir skuboti, nepamatuoti sprendimai, – įsitikinusi D.Morkūnienė. – Rinkoje vyksta permainos, kurios bus naudingos klientams.“ Registrų centro duomenimis, 2012 m. „Megaturas“ patyrė beveik 155 tūkst. Lt nuostolių. 2011 m. įmonės nuostoliai siekė beveik 209 tūkst. Lt.
Gediminas Stanišauskas