Bet atsiranda tokių, kurie iki šiol siūlo piginti alkoholį mažinant jam taikomą akcizą. Taip elgiasi tam, kad šalies vidaus rinka klestėtų. Tam tikrų su alkoholiu susijusių draudimų iniciatorius Seimo narys Antanas Matulas leidiniui „Balsas.lt savaitė“ papasakojo apie tolesnes perspektyvas blaivinant tautą.
Trys keliai
„Programose tikslai yra suformuluoti, tačiau aiškiai įvardytos priemonės taikomos ne visada. Pirma – kainos didinimas. Sakoma, kad jeigu padidinsi alkoholio kainą 10 proc., tai vartojimas sumažės – 4 proc.
Antra – alkoholio prieinamumo mažinimas. Lietuva turi tai pasiekti, nes dabar yra itin lengva į vartojimo ratą įtraukti jaunąją kartą. Visa alkoholio reklama nukreipta į tokius žmones. Jei jaunas žmogus nuolat ragaus alkoholį trejus metus, tai jis taip elgsis ir visą likusį gyvenimą. Todėl alkoholis turi būti parduodamas tik specializuotose parduotuvėse. Prekybos centruose alkoholio skyriai yra įrengiami prie pat įėjimo, kad būtinai pamatytum. Taip neturėtų būti.
Trečia – alkoholio reklamos draudimas. Sėkmės formulė yra akivaizdi – nėra reklamos, didelė kaina ir mažas prieinamumas, tada priemonės pradeda veikti efektyviai“, - paprastus sprendimus vardijo A. Matulas.
Didelis spaudimas
Tačiau sunku įsivaizduoti, kad prekybininkai sutiktų taip lengvai atsisakyti iš alkoholio uždirbamo pelno. Būna, kad dėl patiriamo spaudimo pritrūksta politinės valios. „Aš asmeniškai ir kyšių siūlymų, ir grasinimų esu sulaukęs. Todėl mane mažai jaudina, kas kokį pelną turės ar praras. Svarbiausia žinau, kokia kaina tas pelnas gaunamas“, - kategoriškai nukerta A. Matulas.
Anot jo, jeigu būtų priimtas sprendimas dėl specializuotų parduotuvių, tai tie patys prekybos centrai tikrai neturėtų atsisakyti pačios prekybos alkoholiu: „Tiesiog jiems reikėtų įrengti atskirą alkoholio skyrių, su atskiru įėjimu, o ta vieta būtų nuolat filmuojama vaizdo kameromis. Tada niekas negalės alkoholio parduoti nepilnamečiams.
JAV kažkada buvo nuspręsta alkoholį parduoti supakuojant jį į itin ryškius maišelius. Tada gatvėje visi suprasdavo, ką tu nešiesi.“
Dėl reklamos, anot Seimo nario, padidinus alkoholio ir tabako akcizą apie 2 proc., surinktą sumą (apie 60 mln. per metus) būtų galima skirti sveikos gyvensenos, ligų prevencijos, alkoholio ir tabako žalos aiškinimui.
„Tos sumos būtų panašios arba net didesnės nei dabar skiriamos alkoholio ir cigarečių reklamai. Tačiau žiniasklaida gaudama tuos pačius pinigus, jau skleistų naudingą informaciją.
Kelias yra visiškai aiškus. Per 2-3 metus, ėmusis griežtų priemonių, būtų galima sumažinti alkoholio vartojimą 20-25 proc“, - įsitikinęs A. Matulas.