Pirmieji tachografai buvo naudojami traukiniuose. Jais buvo siekiama nustatyti jų judėjimo grafikus ir fiksuoti pasitaikančius tvarkaraščio neatitikimus. Pats prietaisas užpatentuotas ir pradėtas naudoti antrajame 20 a. dešimtmetyje. Jo išradėjas – Maksas Maria Weberis.
Kelių transporto priemonėse tachografai pradėti naudoti gerokai vėliau. Jų tikslas visiems aiškus – užtikrinti darbo ir poilsio rėžimo laikymąsi numatytą įstatymuose. Taip pat jie naudojami ir eismo incidentams tirti.
Pradžia
Pirmieji pasaulyje aprūpinti kelių transporto priemones tachografais privertė vokiečiai. Nuo 1953 m. juos buvo privaloma naudoti visose naujose transporto priemonėse sveriančiose daugiau nei 7,5 t.
Masiškai Europoje šis reikalavimas įsigaliojo 1986 m. Iki tol, jau ne tik Vokietijoje buvo reikalaujama šių prietaisų, bet po šių metų tai tapo visišku standartu tuometinėje Europos Sąjungoje.
Netiesioginis tachografų naudojimas
Įvairiose šalyse, o ypač Vokietijoje, tachografai naudojami tiriant eismo įvykius. Patikrinus juos galima bausti už greičio viršijimą, o taip pat įvykus eismo įvykiui su specialiais prietaisais galima pabandyti atkurti dalį situacijos aplinkybių.
Tachografams – „Ne“
Kai buvo pradėta reikalauti Europoje naudoti tachografus, atsirado daug tam prieštaraujančių pusių. Verslas akcentavo, kad šie prietaisai yra brangūs ir betiksliai, o jų naudojimas nepagerina transporto saugumo. Vietinės darbo poilsio taisyklės buvo pakeistos tarptautinėmis.
Vairuotojai ir jų profsąjungos irgi buvo prieš, nes bijojo, kad darbdaviai turėdami jų darbo laiko informaciją jiems gali sumažinti atlyginimus, nepaisant to, kad sustojimai buvo neišvengiami – poilsis, tualetas, automobilio patikra, techninių problemų sprendimas. Buvo manoma, kad tachografai gali priversti vairuotojus važiuoti greičiau, norint sutaupyti laiko skirto netikėtumams kelyje.
Tachografams – „Taip“
Šiandien tachografas – prietaisas mažinantis nesąžiningą konkurenciją ir būdas sutramdyti vairuotojus bei kompanijas, kurios nesilaiko darbo ir poilsio režimo ir važiuoja net ir būdami labai pavargę ir keldami grėsmę aplinkiniams.
Darbuotojas teisme naudodamas tachografo duomenis gali reikalauti neišmokėto atlyginimo už išdirbtas darbo valandas.
Ir nors dažnai kalbama apie tachografo duomenų klastojimą, šiuo metu reikalavimai šiems prietaisams yra griežtinami ir apgauti šį prietaisą nesąžiningiems vairuotojams darosi vis sunkiau.
Vežėjas analizuodamas tachografo duomenis gali gauti naudingos informacijos apie transporto priemonės panaudojimą, nustatyti vairuotojo efektyvumą, vidaus tvarkos laikymąsi ir t.t.
Vytautas Kleinauskas