Čia viskas yra blogai. Nemuno žiedas nėra ta trasa, kurioje galima patirti „saugius incidentus". Tiesą sakant, šioje trasoje net negalima klysti, nes jei suklysti lėkdamas smarkiai, tai ir pasekmės bus smarkios. Nedaug yra ten vietų, kuriose turi šansų nepatirti smarkių pasekmių. Atkreipkit dėmesį į tekstą pasvirusiu šriftu. Nedaug yra tokių vietų, kuriose ne pasekmių neįvyks - kuriose tik galbūt nebus sunkių pasekmių. Visur kitur jos tikrai bus. Todėl šioje trasoje juokauti negalima ir reikia važiuoti labai atsakingai. O tam, kad tvarka būtų, ją reikia aprašyti, išmokti ir ja vadovautis. Kadangi nesu skaitęs lietuviškų Track Day taisyklių, manau, kad autosporto bendruomenė galėtų jas kolektyviai sudaryti, tik tam reikia, kad kas nors padarytų pradžią - šitą padaryti ir pamėginsiu.
Skaitytojų prašau - jei turite pastebėjimų, klausimų, tai rašykite juos komentaruose, o aš pasistengsiu pakalbinti žinovus bei taisykles papildyti.
Taigi, kiekvienas Track Day susidaro iš šių dalykų:
- Pasiruošimas.
- Važiavimai.
- Analizė bei išvados.
Pirmi du punktai yra akivaizdūs daugumai su retomis išimtimis, kurios daugiau nieko nedaro, net negalvoja, tik važiuoja. Trečiasis punktas akivaizdus jau mažesnei dalyvių daliai, bet jis yra ne mažiau svarbus.
Taigi, pakalbėkime apie kiekvieną jų.
Pasiruošimas
Automobilių sportas yra veikla, kurioje rizikos laipsnis - ne šiaip padidintas, kaip kad vairuojant viešajame eisme, bet didelis, tikrai didelis. Čia ir menkos smulkmenos gali būti lemiamos. Todėl tinkamai pasiruošti Track Day yra ne tik gero tono ženklas, bet ir atsakomybė prieš save bei kitus dalyvius. Track Day organizatoriai, mano galva, turėtų užtikrinti, jog į trasą niekuomet neišvažiuos ne iki galo techniškai tvarkingas automobilis.
Technika. Jūsų automobilis privalo būti tvarkingas. Ne šiaip tvarkingas, kaip prieš techninę apžiūrą, o iš tikrųjų tvarkingas. Amortizatoriai turi veikti nepriekaištingai, padangos privalo būti nenudilusios daugiau, nei leistina, jų raštas vienoje ašyje turi būti vienodas, skirtingose ašyse privalo būti bent jau labai panašių parametrų (treadwear) sudėties guma. Stabdžių sistema privalo veikti nepriekaištingai. Apšvietimo sistema (priekiniai žibintai, posūkių bei stabdžio signalai) - irgi. Pasitikrinkite skysčių kiekius prieš kiekvieną sesiją trasoje, ne tik ryte. Girdėkite variklio darbą, nerizikuokite skyle bloke, jei išgirdote bent menkiausią "genį" - niekas nenori nutraukti Track Day dėl jūsų išpilto tepalo. Užtikrinkite, kad akumuliatorius yra pritvirtintas nejudamai. Valytuvai privalo veikti, rekomenduotinas ir bent šioks toks kiekis langų ploviklio - kartais atsitinka taip, kad priekinis stiklas užsiteršia. Ar visos ratų veržlės vietoje? Ar jos tinkamai priveržtos? Ar salone nėra nepritvirtintų, nereikalingų daiktų? Ar stabdžių kaladėlių likutis pakankamas? Ar padangose slėgis toks, koks turi būti? Ar nepastebite tepalo išsiliejimo ant karštų detalių variklio skyriuje? Tiek priekyje, tiek gale turėkite iš anksto įsuktas tempimo kilpas, jei jos yra nuimamos. Sąrašą galima būtų tęsti, bet čia - esminiai dalykai.
![Trackday by P.R.O.P.E (41)](/Uploads/automanas/212174-track-day-kas-kur-ir-kaip-reiketu-elgtis-track-day-renginiuose_1.jpg)
(nuotr.
P.R.O.P.E.R)
Trasos konfigūracija. Visada būna pirmas kartas - trasoje irgi. Jei atvažiuosite į trasą pirmą kartą, tai pasižiūrėkite vaizdo įrašus, kuriuose užfiksuoti gerai važiuojančiųjų ta trasa veiksmai, matytųsi trasos konfigūracija. Bent jau mokėkite posūkius, žinokite teorines trajektorijas - to prireiks nusprendžiant, kur pasitraukti praleidžiant greitesnius dalyvius.
Trasos rinkinys. Pasiimkite automobilio skysčių - bent jau tepalo, aušinimo ir stabdžių skysčio. Turėkite ir įrankius bei kokį nors keltuvą - nutinka visko, kartais reikia ir kokią nors nedidelę bėdą išspręsti. Pravers ir kūdikių servetėlės (baby wipes), popieriniai rankšluosčiai.
Trasoje taip pat pravers manometras - važiuojant dideliu tempu padangų temperatūra, o kartu ir slėgis jose labai kyla. Dėl šios priežasties keletą kartų verta sustoti, atlikus kelis greitus ratus, ir pasimatuoti oro padangose slėgį - tokiu būdu ne tik pagerinsite automobilio valdymo savybes, bet ir sutaupysite nemažai padangų! Dažnai tai yra tos padangos, kuriomis po Track Day norėsite grįžti namo - važiuodami tai turėkite omenyje.
Ir, be menkiausių abejonių, turėkite šalmą!
Važiavimas
Veidrodėliai. Stebėkite veidrodėlius, rimtai. Dažniau, nei važiuodami į Rimi, dažniau, nei važiuodami priešais policijos ekipažą. Veidrodžius trasoje privalote stebėti nuolatos, kad laiku pastebėtumėte, iš kurios pusės, kaip, kokiu greičiu ir kad iš viso prie jūsų priartėjo greitesnis kolega. Taip taip, jei prie jūsų kažkas priartėjo, tai jis tuo metu yra greitesnis - vadinasi, turite jį praleisti.
Lenkimai. Niekada posūkyje nedarykite staigių judesių, jokiomis aplinkybėmis nesiblaškykite. Nesukinėkite vairo, nestabdykite. Net ir tiesiojoje, pasitraukdami, signalizuokite posūkio signalu į tą pusę, į kurią traukiatės, ir kuo minimaliau sumažindami greitį, kad ir vien kilstelėję dešinę koją, praleiskite greitesnį. Nežinote, kiek jis laiko už jūsų yra, ar nedaro dabar "hot lap", ar nebandys apsilenkti ištaikęs momentą. Jei jus pasivijo posūkyje, tai nieko nedarykite, ir "atsileiskite", bet kuo švelniau - greitesnis apsilenks. Iš galo važiuojančiam situacija matosi geriau.
Akcentas čia toks - jokių staigių judesių daryti negalima. 1) galite prarasti kontrolę, juk žiede važiuojam daug arčiau ribos, nei gatvėje, 2) kartais būna labai sunku atspėti, ką kitas darys - iš galo važiuojant geriau matosi, tai jam ir duokite nuspręst, kaip jis atsidurs priekyje tavęs.
Analogiškai, jei pasivijote greitesnį, nesistenkite jo aplenkti posūkyje, kad ir kaip patogu tai pasirodytų. Jūs nežinote, ar jis jus mato, todėl visada laikykite, kad esate jam nematomas. Jūs nežinote, ir ar nesugalvos jis staiga pasitraukti, užvažiuodamas tiesiai ant jūsų. Tik tada, kai kitas dalyvis aiškiai traukiasi iš trajektorijos ir leidžia apie savo ketinimus žinotu jums, galite jį lenkti.
Vaizdo įraše matome, kaip teisingai pasitraukti iš trajektorijos. Deja, posūkį praleidžiantis kolega rodo ne į tą pusę, bet vis tiek įvyko "susikalbėjimas" trasoje :)
Atsargumas. Turėkite omenyje, kad Track Day metu niekas jums nepamojuos geltona arba raudona vėliava, signalizuodamas apie trasoje atsiradusias kliūtis, išneštą žvyrą, išpiltus tepalus. Jei pastebėjote incidentą, vienas geriausių sprendimų - ne mėginti pačiam staiga sustoti, o pranešti organizatoriams apie įvykį.
Analizė bei išvados
Jei turėjote galimybę atlikti savo važiavimų vaizdo įrašus - puiku! Pasidalinkite jais su kuo nors, kas toje trasoje yra greitas - gausite patarimų, leisiančių ir pagreitėti, ir tapti saugesniais. Taip pat šie įrašai leis patiems surasti, kuo galite patobulinti savo vairavimą. Gal pastebėsite, kad stabdote per anksti arba per vėlai, galbūt trajektorijos yra ne visai tos, kurių norite.
Pažiūrėkite, kaip sekasi jūsų padangoms - kaip jos dyla, ar daug buvo asfalto paliesti jų šonai. Pamatysite, kokio slėgio iš tiesų reikia siekti.
Įvertinkite, kiek pakito automobilių skysčio lygiai - kitą kartą žinosite, kiek maždaug jo reikia paimti. Taip pat numatysite kuro poreikį.
Jei trasoje įvyko įsimintinų dalykų - atidžiai juos peržiūrėkit. Suraskite jų priežastis, sugalvokite, kaip reikėjo išvengti pasekmių, jei jų buvo. Kitaip tariant, išmokite pamoką.
Pabaigai
Saugumas yra svarbiausia - čia kompromisų daryti negalima. Nėra tokio greito rato, kuris būtų vertas kažkieno sveikatos ar net gyvybės.
Manau, kad tos mintys, kurios buvo užrašytos šiame straipsnyje, galėtų būti papildytos, sutrumpintos ir paverstos formaliu Track Day taisyklių rinkiniu, kurį galėtų naudoti tiek Nemuno žiedas, tiek įvairūs Track Day organizatoriai.
Straipsnio autorius - Justas Gudavičius a.k.a Daily Miata