Jau gruodžio mėnesį „Toyota“ pradės pardavinėti pirmuosius automobilius su vandenilio kuro elementais. Kol kas jų bus pasiūlyti tik keli šimtai, ir jie nebus pigūs, bet „Toyota“ ketina pirmoji žengti į naują vandeniliu varomų transporto priemonių rinką.
Automobilį, pavadintą „Mirai“ (japoniškai – ateitis), „Toyota pasiūlys JAV rinkai jau nuo gruodžio 15 dienos, o Europoje – nuo 2015 metų vidurio.
„Tikime, kad ateis laikas, kuomet vandenilio kuro elementai taps pagrindiniu transporto priemonių energijos šaltiniu, todėl nutarėme žengti pirmą žingsnį. Mes norime būti lyderiais“, teigė Mitsuhisa Kato, „Toyota“ viceprezidentas, automobilio pristatymo metu.
Kuro elementus turinčios transporto priemonės naudoja suspaustas vandenilio dujas, kurios, reaguodamos su deguonimi, išskiria energiją. Šalutinis produktas – tik vanduo, jokių anglies dvideginio ar kitų dujų bei kietųjų dalelių nesusidaro. „Mirai“ turi dvi suspausto vandenilio talpas, sumontuotas po automobilio dugnu.
„Honda“ ir „Hyundai“ taip pat jau eksperimentuoja su šia technologija, ir, panašu, nedaug atsilieka nuo „Toyota“: „Honda“ šios savaitės pradžioje pademonstravo savo koncepcinį automobilį su kuro elementais.
Be nemažos kainos, pirkėjai susidurs ir su kita problema – kur įsigyti kuro. Kol kas visame pasaulyje veikia tik keliasdešimt suspausto vandenilio degalinių, nors Japonijoje jų statyba ir subsidijuojama. Japonijoje kol kas yra tik 30 vandenilio degalinių Tokijo, Osakos ir Nagojos miestuose, ir kelios veikia Kalifornijoje.
Todėl šios technologijos ateitis dar negarantuota, o ji priklausys nuo to, ar gamintojai sumažins tokių automobilių kainą ir kaip greitai bus vystoma infrastruktūra. „Toyota“ planai kol kas nėra dideli – numatoma, kad per 10-20 metų „Mirai“ pardavimai gali pasiekti kelias dešimtis tūkstančių per metus. Tačiau „Toyota“ rizikavo ir su kitu modeliu, hibridiniu benzinu ir elektra varomu „Prius“, pristatytu 1997 metais, ir rizika visiškai pasiteisino.
Tačiau šį kartą užduotis sudėtingesnė, nes „Toyota“ mėgins pradėti ir infrastruktūros plėtrą, ir automobilių su kuro elementais komercializavimą.
Futuristiškai atrodanti „Mirai“ su abiem vandenilio bakais gali nuvažiuoti iki 650-700 kilometrų. Kol kas vandenilis yra brangesnis nei dujos, tačiau, tikėtina, praėjus veikti masto ekonomikai, jis atpigs.
„Toyota“ jau turi apie 200 išankstinių užsakymų, daugiausia iš valstybinių įstaigų ir įmonių, kurios nori pademonstruoti savo „žalumą“. Japonijoje taip pat maždaug ketvirtadalis automobilio kainos bus subsidijuojamas vyriausybės.
Keturių durų „Mirai“ kainos prasidės nuo 57600 JAV dolerių. „Toyota“ tikisi per pirmus metus parduoti apie 400 automobilių Japonijoje ir 300 kitose pasaulio šalyse.
„Toyota“ taip pat akcentuoja, kad tokios transporto priemonės padės mažinti šalies priklausomybę nuo naftos importo.