Kelmės „Ąžuoliuko“ darželio–mokyklos auklėtinių tėvai savo parašais patvirtino, jog atsisako Danijos darželiuose naudojamos lygių galimybių ugdymo patirties pristatymo, nes nenori traumuoti savo vaikų. Tėvų manymu, yra daug svarbesnių ir Lietuvos vaikams aktualesnių dalykų.
Programa gali sukelti lyties tapatumo sutrikimą
Rugsėjo pirmąją Lietuvos lopšeliuose–darželiuose turėjo būti pradėta diegti programa „Danijos darželiuose naudojamos lygių galimybių ugdymo patirties pristatymas“.
Programą finansuoja Šiaurės Ministrų Taryba. Remia Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Lietuvoje ją įgyvendina Moterų informacijos centras.
Įgyvendinant šią programą lygios galimybės ugdomos berniukams leidžiant rengtis mergaitėmis, mergaitėms – berniukais.
Po to jų klausiama, ar berniukas norėtų būti mergaite, o mergaitė – berniuku.
Mergaitės skatinamos žaisti su mašinėlėmis, berniukai – su lėlėmis. Esą taip ugdomas supratimas, jog ir mergaitės gali rinktis vairuotojos, statybininkės ir kitas vyriškomis laikomas profesijas, o berniukai būti virėjais, auginti vaikus, tvarkyti namus ir atlikti kitus moterims įprastus darbus.
Tačiau tėvai nusprendė, jog mažiems vaikams visiškai neįdomus lytiškumas. Ugdymo programose yra žymiai svarbesnių dalykų. O kai kurie medikai tvirtina, jog ši programa gali sukelti psichikos ligą – lyties tapatumo sutrikimą.
Vaikai gali pasimesti ir nebesuprasti, kas jie yra iš tikrųjų – berniukai ar mergaitės.
Kad nebūtų įgyvendinama ši programa, pasirašė dauguma „Ąžuoliuko“ darželio–mokyklos ugdytinių tėvų.
Gali įtikėti, kad yra berniukas
Viena iš mamų – Kelmės psichologinės pedagoginės tarnybos direktorė Laura Šumskienė – prieš programos įgyvendinimą pasirašė, nes mano, kad ji gali būti kenksminga jos trejų metukų dukrytei.
„Koks tikslas dar visai mažus vaikus perrenginėti priešingos lyties atstovais?Jeigu mergaitei bus teigiama, jog ji – berniukas, gali ir įtikėti, kad yra berniukas,“ – sakė jauna mama.
Kitų mamų teigimu, maži vaikai labai patiklūs, daugelis linkę fantazuoti. Kasdien vaiką perrenginėjant ir maišant jam protą gali sutrikti jo lytinė orientacija. Paūgėję jie gali sumanyti net keisti lytį. O jeigu patiks persirenginėti, gali tai daryti ir vėliau ir tapti bendraamžių patyčių objektu.
Pasak Lauros Šumskienės, nuodėmė švaistyti didžiules lėšas tokioms programoms.
Pedagogės manymu, nedarbo ir kitų socialinių bėdų kamuojamame Kelmės rajone daugiau lėšų reikėtų skirti vaiko socialinių įgūdžių ugdymui. Socialinės rizikos šeimų vaikams reikėtų psichologo pagalbos.
Vyrai – vyriški, moterys – moteriškos
„Man atrodo, jog moterys turi būti moteriškos, o vyrai – vyriški, – redakcijai sakė prieš programos įgyvendinimą pasirašęs keturmečio sūnaus tėvas Kęstutis Kelpša. – Esu matęs ir „furas“ vairuojančių moterų, ir kostiumuotų, lengvus darbelius dirbančių vyrų. Bet mano akiai gražesnė sijonuota moteris, o ne skaldanti malkas. Kaip Dievas sukūrė, taip tegu lieka. Nieko tobulesnio nesugalvosim.“
Pasak K.Kelpšos, ugdymo procese yra begalės daug reikšmingesnių dalykų ir reikalingesnių ugdymo bei švietimo programų. Daugelis darželinukų tėvų – labai jauni. Jiems 22 – 23 metai. Geriau tėvams būtų teikiama pedagogų pagalba, kaip auklėti vaiką, ką daryti, kad jis klausytų tėvų, pedagogų ir tinkamai elgtųsi.
Apie projektą diskutuos akademinė bendruomenė
Kaip pranešė asociacijos Moterų informacijos centras direktorė Jūratė Šeduikienė, diskusija apie projektą „Moterų ir vyrų lygių galimybių pedagogikos pavyzdys iš Danijos ikimokyklinio ugdymo įstaigų“ bus keliama į akademinę bendruomenę.
Diskusija bus išplėsta aukštosiose mokyklose, rengiančiose ikimokyklinio ugdymo specialistus.
Kultūriniai skirtumai tarp Lietuvos ir Danijos yra pernelyg dideli, kad Skandinavijos praktikos pavyzdys galėtų būti taikomas tiesiogiai. Todėl tikimasi, kad Lietuvos akademinė bendruomenė, susipažinusi su šio projekto medžiaga, pateiks rekomendacijas, kaip sukurti ir parengti medžiagą, kuri atitiktų Lietuvos kontekstą.
Regina MUSNECKIENĖ