LNK generalinė direktorė Zita Sarakienė mano, kad komercinės televizijos Lietuvoje dirba žiaurios konkurencijos sąlygomis, todėl yra priverstos balansuoti tarp reitingus užtikrinančios paklausos ir kokybės.
Reitingai ir geras skonis
– Kalbama, kad Lietuvos televizijos kanalai labiau orientuojasi į popsą. Kita pusė atsako, kad orientuojasi į paklausą. Ką daro televizija: formuoja paklausą ar jai pataikauja?
– Tai nuolatinis balansavimas. Viena vertus, norime pasiūlyti ką nors inovatyvesnio, kokybiškesnio, bet turime atsižvelgti į reitingus, žiūrovus. Komercinė televizija iš esmės turi būti populiari, taigi, jūsų žodžiais tariant, ir popsinė. Išsilaikome parduodami reklamos laiką, t. y. auditoriją, todėl galutinį sprendimą priima žiūrovas. Turime išskirtinių serialų, filmų rubrikų, pavyzdžiui, „Snobo kinas“, bet jos neišvengiamai geriausią laiką turi užleisti „žiūroviškesnėms“ programoms. Negali sau leisti prabangos rodyti nežiūrimas, bet širdžiai mielas laidas. Nors būna ir malonių išimčių – pirmadienį TV1 pradeda rodyti naują Ryčio Zemkausko kultūros laidą „Alchemija“. Geriausia, kai pavyksta balansuoti ir tarp kokybiško produkto, ir tarp „žiūroviškumo“. Pavyzdžiui, „Žvaigždžių duetai“ arba naujas muzikinis šou „Lietuvos daina“. Puikūs reitingai, be to, niekas negali prikišti, kad tai prasto skonio ar žemos produkcijos lygio programa.
– Ar nacionalinis transliuotojas pagal dabartinę veiklą nustato kokybės kartelę komerciniams konkurentams? Jeigu ne, ar turėtų tai daryti?
– Nacionalinis transliuotojas turi savo misiją – būti informacine ir šviečiamąja televizija, orientuota į pačius įvairiausius visuomenės sluoksnius, skirta įvairių tautybių ir įvairių įsitikinimų žmonėms. Tai nėra komercinių televizijų tikslas ar uždavinys, todėl nemanau, kad turime konkuruoti. Atvirkščiai, su nacionaline televizija palaikome labai kolegiškus santykius. O dėl produkcijos kokybės... Komercinės televizijos kol kas gali pasiūlyti brangesnių, grandioziškesnių, žiūrimesnių projektų nei nacionalinis transliuotojas.
Konkurencija milžiniška
– Kaip suderinama visuomeninė žiniasklaidos atsakomybė su siekiu išlaikyti aukštus reitingus?
– Be abejo, turi būti atsakingas už tai, ką rodai, informacinės, publicistinės ar žurnalistinių tyrimų laidos turi būti objektyvios, paisančios įstatymuose numatytų normų. Žiniasklaidos atsakomybė tiesiogiai susijusi su pasitikėjimu, o pasitikėjimas – su žiūrėjimu, paprastai tariant, reitingais. Negali pjauti šakos, ant kurios sėdi. Žmonės nepasitikės – ir nejungs. Žinoma, komercinėje televizijoje daugiau pramogos nei informacijos, todėl čia specifika kitokia.
– Ar Lietuvos televizijos rinkos tendencijos panašios į kitų šalių?
– Lietuvoje konkurencija yra milžiniška – trys milijonai žiūrovų ir penki nacionaliniai tinklai. Būtent todėl žiūrovai gali matyti naujausius filmus, serialus, geriausiu laiku rodomos vietinių autorių laidos, vien tik lietuviškų serialų sukama kone dešimt. Žiūrovai Lietuvoje labai reiklūs ir, sakyčiau, gerokai mūsų, televizijų, išlepinti. Didelė konkurencija kelia programų kokybę. Lietuviams labai patinka vietinių autorių laidos, jos laimi konkurencinėje kovoje su užsienio serialais, netgi filmais. Estijoje atvirkščiai – geri užsienio serialai rodomi žiūrimiausiu laiku, o pas mus – vėlai vakare.
Laikrodis tiksi
– Kokių didžiausių problemų kyla pereinant prie skaitmeninio transliavimo? Ar Vyriausybė tvarkydama šią sritį turėtų ką nors keisti?
– Tai tikrai opi problema, nes 2012 metai artėja, o didelių žingsnių iš valstybės pusės nepadaryta. Daugybė žmonių lauks iki paskutinės minutės ir nespės tam pasiruošti. Labiausiai pagalbos reikia socialiai neapsaugotiems, vienišiems, pagyvenusiems žmonėms, skurstantiems, kurie neturės papildomų lėšų įsigyti specialios įrangos. Juolab kad perėjimas prie skaitmeninės televizijos sutampa su ekonomikos krize ir didėjančiu nedarbu. Todėl aktyvią kampaniją reikia vykdyti jau dabar.
– Kuo naujas sezonas bus ypatingas visoms televizijoms ir konkrečiai LNK?
– Laukia dar vienas iššūkis – stipri konkurencija krizės sąlygomis, kova už būvį. Mus įkvepia geri praėjusių metų rezultatai po laiku atliktos optimizacijos. Lietuvos radijo ir televizijos komisijos duomenimis, reklamos šįmet dar mažės, bet tikimės, kad blogiausia jau praeityje ir optimistiškai žvelgiame į kitus metus. Atšventėme 15 metų jubiliejų, su milijonine žiūrovų auditorija pradėjome naująjį sezoną. Įsitikinome, kad turime ištikimą ir didelį būtį tikrų gerbėjų, kurie užaugo kartu su LNK. Esame lietuviško kapitalo įmonė, neturime turtingų savininkų užsienyje, neturime tinklo, todėl galime pasikliauti tik savimi. Dirbame Lietuvos žmonėms.