Specialistai mano, kad didelę įtaką padidėjusiam nuotoliniam bendravimui daro per karantiną susiformavę įpročiai, o taip pat ir tai, kad nemažai įmonių Lietuvoje darbuotojams vis dar leidžia bent dalį laiko dirbti nuotoliniu būdu.
Pavyzdžiui, „Bitė“ nurodo, kad nors po karantino skambučių kiekis šiame tinkle kiek žemesnis nei pandemijos metu, tačiau į prieškarantininį lygį negrįžo ir šiuo metu yra beveik 15 proc. didesnis nei karantino pradžioje.
„Verslui atsigaunant ir darbo apimtims grįžtant į prieškarantininį lygį, tiesioginio bendravimo poreikis išlieka, todėl natūralu, kad skambučių kiekis yra aukštesnis nei įprastai. Tiesa, ši kreivė po truputį leidžiasi žemyn – spėjame, kad žmonėms sugrįžus į biurus ilgainiui balso paslaugų vartojimas taip pat sugrįš į įprastą lygį“, – sako Gintas Butėnas, „Bitė Lietuva“ technologijų vadovas.
Per karantiną „Bitės“ tinkle skambučių skaičius išaugo beveik 40 proc. Taip pat pastebėta, kad augo ne tik skambučių, bet ir kitų bendravimo platformų – „Viber“, „Zoom“, „Whatsapp“, „Messenger“ – naudojimas.
„Tele2“ korporacinės komunikacijos direktorius Baltijos šalims Andrius Baranauskas taip pat pastebi, kad skambučių skaičius per karantiną išaugo, tačiau po truputį stabilizuojasi.
„Iškalbėtų minučių skaičius rodo, kad ekonominiai procesai šalyje stabilizuojasi ir pradeda grįžti į ankstesnįjį lygį.
Pirmąją saviizoliacijos savaitę tinkle prakalbėtų minučių kiekis buvo 32 proc. didesnis. Pradėjus švelninti karantino sąlygas, atsiradus daugiau gyvo bendravimo su draugais ir artimaisiais bei augančio žmonių, grįžtančių dirbti į biurus, skaičiaus, augimas siekia 13 proc.“, – sako A. Baranauskas.
Bendrovės „Telia“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis tikina – karantinas iš tiesų turėjo didelės įtakos žmonių įpročiams, susijusiems su darbu, bendravimu ir pramogomis ir juokauja, kad vasara dėl karantino prasidėjo kovą.
„Tai raiškia, kad vasaros sezono metu įprastai išauga mobiliųjų duomenų suvartojimas ir prakalbamų minučių tiek Lietuvoje, tiek užsienyje kiekis. Lyginant su pernai, duomenų vartojimas šį pavasarį išaugo trimis ketvirtadaliais (71 proc.), prakalbamų minučių skaičiaus – beveik trečdaliu (28 proc.), o tarptautinių skambučių – šeštadaliu (15 proc.).
Tiesa, jau dabar matome, kad palaipsniui mažėja vietinių pokalbių mastas, kuris per karantiną buvo taip pat neįprastai išaugęs. Tačiau, kaip ir minėjau, karantino išaugintų duomenų estafetę perimą vasara“, – situaciją komentuoja A. Stasiulaitis.
Keitėsi ir naršymo įpročiai
Kaip pastebėjo „Telia“ atstovas spaudai A. Stasiulaitis, duomenų vartojimas itin išaugo. Tą teigia ir kiti ryšio tiekėjai. Karantino metu mobiliųjų duomenų vartojimas „Bitės“ tinkle išaugo beveik 10 proc. Specialistai teigia, kad jis, skirtingai nei skambučių kiekis, stabiliai auga nuolatos ir į prieškarantininį lygį jau vargu ar besugrįš.
„Mobiliųjų duomenų suvartojimas įprastai nuolat ir stabiliai auga – panašu, kad šiemet ši tendencija taip pat išliks ir metų pabaigoje skaičiuosime 35 proc. didesnį mobiliųjų duomenų augimą nei pernai. Šiuo metu, karantinui pasibaigus, jis maždaug 6 proc. didesnis nei karantino pradžioje“, – pasakoja „Bitė Lietuva“ technologijų vadovas G. Butėnas.
Eksperto teigimu, karantino metu vartotojai buvo priversti ieškoti naujų bendravimo ir pramogų formų internete, tad ir pandemijai baigiantis aktyviai jas vartoja – susiformavo nauji įpročiai.
A. Baranauskas nurodo, kad pirmąją karantino savaitę naršymas „Tele2“ tinkle augo 62 proc., o pradėjus jį švelninti vis tiek išliko net 30 proc. didesnis nei prieš karantiną. Tiesa, keitėsi ne tik naudojamų duomenų kiekis, bet ir dienotvarkė.
„Tele2“ vartojimo statistika rodo, kad karantinas pakeitė žmonių kasdienius įpročius. Prieš karantiną aktyviausiai buvo naršoma apie 20 val. vakaro. Įprastai tokiu metu žmonės internetą naudoja pramogoms ir laisvalaikiui – filmams žiūrėti, muzikai klausyti ar bendrauti su draugais bei artimaisiais.
Prasidėjus karantinui užfiksuoti du naršymo pikai – 12-13 val. dienos ir 21 val. vakaro. Tai rodo, kad karantinas pakoregavo lietuvių rutiną: laisvalaikis prasideda vėliau nei įprastai, o dienos metu mobilusis internetas daugiau nei anksčiau naudojamas darbui ir pamokoms“, – sako „Tele2“ korporacinės komunikacijos direktorius Baltijos šalims.
Daugiau dėmesio pramogoms
„Telia“ atstovas spaudai A. Stasiulaitis tikina, kad per tris pastaruosius mėnesius taip pat buvo pastebimas ženklus augimas bemaž visose paslaugų kategorijose, o tarp jų ir laisvalaikio įrangos, pavyzdžiui, kompiuterinių žaidimų konsolių, pardavimų srityje. Žmonės taip pat dažniau rinkosi nuomotis bei žiūrėti filmus įvairiose platformose.
„Pokyčiai per karantiną įvyko ir pramogų srityje – išaugo „Telia TV“ žiūrovų, klientai dažniau nuomojo filmus ar rinkosi HBO repertuarą. Metų sandūroje „Telia“ pasiūlyta galimybė žiūrėti televiziją bet kada ir bet kur mažuosiuose ekranuose – išmaniuosiuose telefonuose, planšetėse – buvo pačiu laiku“, – sako A. Stasiulaitis.
Jis taip pat pastebi, kad per karantiną susiformavo dar vienas gyventojų įprotis – jie įprato klausimus, susijusius su paslaugomis, tvarkyti nuotoliniu būdu: telefonu, internetu. Manoma, kad tokia tendencija laikysis ir toliau.