Nuo 2013 m. kovo 1 d. įsigalioja nauji Techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai, kuriuos patvirtino Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos. Naujuose Techniniuose motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimuose prie kiekvienos tikrinamos pozicijos nurodomas tai pozicijai skirtas tikrinimo būdas.
Ypatingas dėmesys žibintams
Pasak bendrovės „Transporto studijos" vyriausiojo eksperto Ramūno Vėlavičiaus, nuo kovo 1-osios pagal papildytą techninės apžiūros atlikimo tvarką keičiasi ir patikros technologijos. Pavyzdžiui, papildomai bus tikrinamas šviesos srauto pokrypio reguliavimo mechanizmas, ko iki šiol nebuvo daroma. Jei artimųjų šviesų normų neatitikimai sudarė 18 proc. visų techninei apžiūrai teikiamų automobilių, tikėtina, kad po kovo 1-osios šių trūkumų skaičius gali padidėti. „Toks teiginys pagrįstas ne vienerių metų praktika", - sako R.Vėlavičius.
Po eismo įvykio žibintų neskubama keisti, bandoma juos atgaivinti ir prikelti antram gyvenimui. Ne visada žibintai pilnai atstatomi. Jie suremontuojami tik tiek, kad statiškai įtvirtinti tinkama kryptimi skleistų šviesos srautą, bet keisti jo padėties gamintojo skirtais įtaisais negalima. Nuo kovo 1-osios techninei apžiūrai nepakaks, kad statiškai įtvirtintas žibintas skleistų šviesą teisinga kryptimi. Jo srautas dar privalės reguliuotis įtaisais, įrengtais gamintojo.
Žibintai su kaitrinėmis lemputėmis lengvajame automobilyje įprastai turi reguliavimo įtaisus, įrengtus vairuotojui kairėje pusėje. Tai sukamas ratukas ar perstumiama svirtelė. Pakeitus jos padėtį šviesos srauto pokrypis keičiasi. Pakrovus automobilį privalu tinkamai sureguliuoti žibintus, kad nebūtų akinami priešpriešais atvažiuojantys kiti eismo dalyviai. Jeigu žibintų reguliavimo mechanizmas neveikia, susidėvėjęs ar sulūžęs, automobilio valdytojas privalės jį pakeisti. Nesant galimybės atskirai pakeisti reguliavimo mechanizmo teks keisti visą žibintą.
R. Vėlavičiaus teigimu, didesnį dėmesį numatoma kreipti įrengtiems žibintams, kurie nebuvo numatyti gamintojo konstrukcijoje. T.y papildomai įrengti įtaisai. Jeigu jų tipas nėra patvirtintas, tokių žibintų neturėtų būti. Tai aprėpia įvairius automobilio puošybos elementus, dugno apačios apšvietimą ir pan., naudojant LED žibintus. Jeigu žibintai neturi aiškios numatytos paskirties ir tipo patvirtinimo, jie bus traktuojami kaip neleistini.
Dėmesys bus kreipiamas ir energijos šaltinių neleistinam naudojimui. Jeigu iki šiol netoleruojamos buvo ksenono lemputės artimų ir tolimų šviesų žibintuose, tai dabar neleistinu bus traktuojamas jų naudojimas ir kituose žibintuose. Tai valstybinio numerio apšvietimas, kuriam pradėtas naudoti LED apšvietimas bei melsvi, rausvi ir kitų spalvų gabaritų žibintai.
Elektros instaliacija ir laidai turės būti tvarkingi
Nuo kovo 1 d. elektros instaliacija ir jos laidai išskiriami į atskirą savarankišką poziciją. Nustačius netinkamą laidų supynimą, susukimą, pritvirtinimą, nesaugų išdėstymas, tai bus vertinama dideliu trūkumu, o tokios transporto priemonės valdytojas teigiamos išvados negaus. Stabdžių patikroje daugiau pokyčių laukia krovininio transporto priemonių valdytojų. Gerokai išplečiama pneumatinės stabdžių sistemos patikra.
Didesnis dėmesys skiriamas valdymo įtaisams, pedalo, stovėjimo stabdžio svirties eigai, fiksavimui, ar nėra ribojamas jų grįžimas, laisvoji eiga, pagrindinio stabdžio cilindro įtvirtinimui. Kaip atskira tikrinimo pozicija numatyta signalinio stabdžių skysčio lygio patikra. Nuo kovo 1 d. išskiriama ne tik oro pagalvių, bet ir kitų pasyviojo saugumo priemonių, tarp jų ir saugos diržų įtempiklių, patikra. Bendras SRS sistemos įvertinimas aprėps ne tik signalinį įtaisą, regimą prietaisų skydelyje, bet ir tikrinant jos veikimą, nustatant, ar nėra klastojimo požymių, ar nepakeista signalinės sistemos schema.
Vairo sistemos tikrinimas keičiasi iš esmės
Papildomais reikalavimais iš esmės keičiasi vairo sistemos tikrinimas, neapsiribojant vien statiniu metodu. Numatoma tikrinti ne tik stovint ant tvirto pagrindo, bet ir esant pakeltiems nuo žemės ratams, sukant juos iki kraštinių padėčių į kairę ir į dešinę. Taip bus vertinamas visas veikimo diapazonas, nustatomos neleistinos įvaržos, įtrūkimai, deformacijos vairo mechanizme. Susukus ratus iki kraštinių padėčių bus stebima, ar vairo mechanizmo dalys neblokuoja viena kitos, ar nėra trinties su dalimis, su kuriomis jie neturėtų kontaktuoti.
Tikrinant pakeltus ir išsvertus ratus bus atliekama išsamesnė ratų, padangų būklės, guolių ir kitų pakabos elementų patikra. Įvarža ratų guoliuose gali būti nulemta ne vien dėl tiesioginio perveržimo, bet ir kitų priežasčių, pvz., susidėvėjimo. Guoliai pradeda strigti dėl atsiradusių dilimo produktų ar pablogėjusių tepimo savybių. Numatoma išsamiau tikrinti ir stabdžių anti praslydimo sistemą ABS, dėmesį kreipiant į rato sukimosi greičio jutiklius, ar jie nėra demontuoti, sulaužyti, netinkamai įrengti, tuo pačiu įvertinant šios sistemos elektros instaliaciją. Laidai negali būti pakeisti ar netinkami sumontuoti.
Numatoma visos ABS sistemos valdymo modulio ir moduliatoriaus jėgų, patikra. Ji numatoma daug išsamesnė, apimanti ABS vizualią apžiūrą nuo daviklio iki valdymo modulio, kartu stebint, kaip veikia savidiagnostikos sistema.
Išpjovusiems katalizatorius TA lipduko neduos
Nuo kovo 1 d. techninėje apžiūroje bus tikrinama, ar nėra katalitinio deginių neutralizavimo sistemos pokyčių, t.y. ar katalizatorius nėra išpjautas, demontuotas, ar nėra pakitimų OBD sistemoje. Dėmesys bus kreipiamas į Liambda zondą, ar jis tinkamai įrengtas, ar nenupjauti ir nepakeisti, ar tinkamai sujungti jo laidai. Katalizatoriaus pjovimo ar jį gaubiančio elemento virinimo žymės bus traktuojamos kaip konstrukcijos pakeitimas.
Tai neleistinas įsikišimas į gamintojo numatytą sistemą, kuriai taikomas tipo patvirtinimas. „Nustačius, kad katalizatorius neveiksmingas ar turi kažkokių pažeidimų, elementas turės būti tiesiog keičiamas, nes jam remontas nėra numatytas. Priešingu atveju teigiama techninės apžiūros išvada nebus suteikta", - teigia R. Vėlavičius.
Palengvinimai automobiliams su dujų įranga
Techniniuose motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimuose numatyta ir pakeitimų, palengvinsiančių transporto priemonių valdytojams privalomosios techninės apžiūros atlikimą:
1. atsisakyta dvigubo išmetamųjų dujų tikrinimo automobiliams su įrengta maitinimo dujomis įranga, t. y. jei transporto priemonėje su benzininiu varikliu įrengta maitinimo dujomis įranga, išmetamųjų dujų tikrinimas bus atliekamas tik varikliui veikiant maitinamam dujomis;
2. iš transporto priemonių valdytojų nebus reikalaujama pateikti suskystintų naftos dujų (SND) įrangos sumontavimo pažymos, kai transporto priemonėje bus įrengta maitinimo (SND) įranga;
3. atsisakyta trūkumų, kurie daugiausia yra susiję su transporto priemonės estetine išvaizda (paviršine korozija, dažų dangos pažeidimais, nedideliais įlenkimais ir pan.) ir nėra svarbūs eismo saugumo bei pėsčiųjų saugos požiūriu;
4. numatyta galimybė transporto priemonėms, kurios pirmą kartą registruotos po 2008 m. liepos 1 d. ir kuriose įrengta vidinė diagnostikos sistema (OBD), dujų teršalų matavimą pakeisti šios sistemos veikimo ir rodmenų įvertinimu