Milijonai skolų, tūkstančiai apgautų keleivių – toks jau antros lietuviškos skrydžių bendrovės „Star1 Airlines" veiklos rezultatas. Prieš kelias dienas buvo paskelbtas jos bankrotas, o dabar ieškoma kaltų, kas leido dirbti skolose paskendusiai bendrovei. Tuo pat metu kaimynų oro vežėjos – Lenkijos oro bendrovė LOT, Estijos „Estonian Airlines", Latvijos „airBaltic" – klesti. Kas lėmė, kad kadaise neblogas starto pozicijas turėjęs Lietuvos civilinių skrydžių ūkis visiškai sunyko?
„Apverktinas rezultatas pasiektas nevykusiu bendrovės „Lithuanian Airlines", kuri vadinta nacionaline oro vežėja, nors teisiškai tokia ir nebuvo, privatizavimas. O “Star1 Airlines" bankrotas buvo tik proceso padarinys. Nežinau kodėl, tačiau apie tai niekas nekalba. Gal labai didelių žmonių interesai būtų paliesti?" – kalbėdamas su „Respublikos" žurnalistu šiandien spėliojo mūsų civilinės aviacijos ūkį gerai išmanantis, anksčiau Tarptautinio Vilniaus oro uosto (TVOU) generaliniu direktoriumi dirbęs Mindaugas Ivanauskas.
Šis žmogus kadaise buvo susikirtęs su 2005 m. nacionalinį oro vežėją privatizavusiais verslininkais iš liūdnai pagarsėjusios „flyLAL Group", tačiau pralaimėjo. Tikinta, kad tada M.Ivanauskas, laikęsis pozicijos, kad privatizuoti oro skrydžių bendrovę „Lithuanian Airlines" be išsamios situacijos analizės bus pražūtinga Lietuvos reguliariųjų skrydžių rinkai, tapo tamsios privatizavimo istorijos atpirkimo ožiu. Tarp mestų jam kaltinimų buvo ir toks, neva TVOU renkąs per didelį mokestį už keleivių aptarnavimą, todėl esą žlugdąs tuometinį nacionalinį oro vežėją. Neišlaikęs įtampos buvęs TVOU vadovas iš pareigų pasitraukė pats.
Šiandien M.Ivanauskas tvirtina nutolęs nuo aviacijos ir visai negeidžiąs viešumos. „Tačiau negaliu tylėti matydamas, kas dabar vyksta. Istorija kartojasi. Ir žlugusios „Lithuanian Airlines" vietoje įkurtai „flyLAL Lithuanian Airlines", ir „Star1 Airlines" atveju buvo įvykdyta didelė afera. Tačiau atsakomybėn vėl traukiami ne tie žmonės, kurie turėtų būti patraukti, o tikrieji kaltininkai, ko gero, vėl liks nenubausti", – piktinosi pašnekovas.
Dvi istorijos – dvi galimos aferos
„Anekdotas, tačiau „Star1 Airlines" reguliariesiems skrydžiams teturėjo vieną lėktuvą. Maža to, teturėdama vieną skraidyklę ši bendrovė pretendavo tapti nacionaline oro vežėja! Sakykite, ar didesnę nesąmonę įmanoma sugalvoti? “Star1 Airlines" bankrotas buvo užprogramuotas iš anksto. To licencijas dalijantys atsakingi Susisiekimo ministerijos valdininkai negalėjo nenumatyti", – retoriškai klausė M.Ivanauskas.
Vilniaus apygardos teismas bendrovei „Star1 Airlines" bankroto bylą iškėlė praėjusį ketvirtadienį. Konstatuota, kad jo savininkė grupė „Star Team Group" keleiviams yra skolinga 5,2 mln. litų, o verslo partneriams, darbuotojams – dar apie 10 mln. litų. Mažai kas abejoja, kad dauguma skolų kreditoriams nebus atiduota, nes, pavyzdžiui, ta pati „Star1 Airlines" neturi jokio turto. Vienintelis lėktuvas – ir tas buvo išnuomotas.
2009–ųjų pradžioje „Star1 Airlines" pradininkė „flyLAL Lithuanian Airlines" bankrutavo palikdama daugiau kaip 120 mln. litų skolą. „Valstybinė „Lithuanian Airlines" buvo labai turtinga bendrovė. Bet jau iš anksto buvo matyti, kad ji buvo rengiama bankrotui. Vertingiausias jos turtas buvo sutelktas Vilniuje. Per pirmąjį privatizavimo etapą Vilniaus oro uostui numetė grašius, o likvidžiausius objektus paliko aviakompanijai. Vėliau buvo nutarta pelningas veiklos šakas atskirti, jos po privatizavimo sėkmingai veikia ir iki šiol, o aviakompaniją palikti su skolomis. Ji ir bankrutavo. Mano nuomone, abiem atvejais bankrotas buvo suplanuotas iš anksto – tuo šios dvi istorijos ir panašios", – sakė M.Ivanauskas.
Anot buvusio TVOU vadovo, Estija, Latvija ir Lenkija savo oro bendroves privatizavo tik iš dalies, todėl ir išliko rinkoje. „Privatiems investuotojams buvo atiduota po 49 proc. akcijų, valstybės pasiliko po 51 proc. Atėjo investicijos, tačiau nacionalinės oro vežėjos nebuvo išparceliuotos, kaip pas mus, kai visas šimtas procentų valstybinės įmonės akcijų buvo parduotos privačiam investuotojui. Todėl dabar pavydu klausyti, kai, pavyzdžiui, Suomijos spaudoje Latvijos „airBaltic" lyginama su „Nokia", o mums lieka tylėti burnas užčiaupus", – kalbėjo M.Ivanauskas.
Jis pranašavo, kad ateityje tautinis reguliariųjų skrydžių verslas Lietuvoje kažin ar atsigaus. „Jei kas ir bandys tai daryti, bus labai sunku. Gerai žinodamos mūsų situaciją Norvegijos ar tos pačios Latvijos bendrovės tuoj pat pasiūlys didesnių nuolaidų ir tautinę civilinę aviaciją sužlugdys dar negimusią. Mūsų reguliariųjų skrydžių rinka buvo palaidota dar tada, kai tuometinių Susisiekimo ministerijos vadovų dėka į laukinės privatizacijos girnas pateko „Lithuanian Airlines", – nelinksmomis pranašystėmis dalijosi pašnekovas.