Lietuvoje naujų ir naudotų automobilių pardavėjai pasiskirstė į dvi stovyklas. Vieni teigia nejaučiantys daug degalų sunaudojančių automobilių pardavimo nuosmukio, kiti sako, kad tokių mašinų paklausa darosi vis mažesnė.
Kaip rašo „Lietuvos žinios“, aukštos degalų kainos po truputį keičia vairuotojų įpročius. Vakarų Europoje, o ypač Jungtinėse Amerikos Valstijose, vairuotojai atsisako galingų mašinų ir persėda į mažesnius bei ekonomiškesnius automobilius. Jie paprasčiausiai nebeišgali arba tiesiog nebenori į savo „galiūnus“ pilti benziną kibirais.
LŽ teiravosi naujais ir naudotais automobiliais prekiaujančių įmonių, ar dideli ir galingi automobiliai Lietuvoje vis dar turi tokią pačią paklausą, kaip ir anksčiau.
Sumažėjimas - minimalus
Bendrovės „Krasta Auto“, prekiaujančios BMW automobiliais, direktorė Asta Bagdonavičienė LŽ teigė, jog pastaruoju metu didelės galios automobilių lietuviai nuperka mažiau.
Tačiau moteris sako, kad toks sumažėjimas yra minimalus. „Brangūs degalai tėra viena iš priežasčių, dėl kurių Lietuvoje nuperkama mažiau galingų automobilių. Kita vertus, tas sumažėjimas, bent jau kol kas, yra minimalus, todėl sakyti, kad tautiečiai atsisakė įpročio važinėti didelės galios automobiliais, negalėčiau. Pastebiu, kad dabar žmonės renkasi optimalius variantus - vidutinės galios, tačiau gerus ir kokybiškus automobilius, kurie turi didesnę išliekamąją vertę“, - pasakojo A.Bagdonavičienė.
„Volkswagen“ markės automobiliais prekiaujančios bendrovės „Moller Auto“ atstovas Linas Barščevičius LŽ teigė, kad kol kas nepastebėjęs vairuotojų įpročio pirkti mažesnės galios automobilius. Jo nuomone, tai lemia keletas priežasčių, kurių pagrindinė - 80-85 proc. visų šios bendrovės parduodamų automobilių įsigyja įmonės, kurioms variklio galia nėra pagrindinis pasirinkimo kriterijus. „Didžiąją dalį savo produkcijos mes parduodame įmonėms, kurioms žymiai labiau rūpi ne automobilio galia, bet pirkimo išsimokėtinai sąlygos.
Ir kad privatūs klientai masiškai persėda prie mažiausios galios automobilių, taip pat negalėčiau pasakyti. Bent jau kol kas tokios tendencijos nepastebime, o kaip bus ateityje, šiandien prognozuoti iš tiesų sudėtinga“, - LŽ pasakojo L.Barščevičius.
Nuosmukio nejaučia
Lietuvoje „Mercedes-Benz“ automobiliais prekiaujančios bendrovės „Silberauto“ Vilniaus regiono Lengvųjų automobilių skyriaus vadovė Gražina Kurčevska LŽ teigė, jog prabangių, didelės galios S klasės automobilių pardavimas nesumažėjo. Priešingai, šio segmento automobiliai mūsų šalyje turi gana didelę paklausą. „Negalėčiau tiksliai pasakyti, kokia situacija yra kituose šalies regionuose, tačiau sostinėje S klasės „Mercedes-Benz“ automobilių pardavimas tikrai nesumažėjo. Be to, tiems klientams, kurie perka šios klasės mašinas, brangūs degalai jų pasirinkimui įtakos beveik neturi“, - aiškino G.Kurčevska.
Degalų kainos vis dėlto supurtė išskirtinių automobilių rinką. Prabangiųjų „Mercedes-Benz“ S klasės automobilių pardavimas JAV sumažėjo net 23 proc., o pasaulyje - 12 procentų. Būtent S klasės automobiliai yra patys pelningiausi „Daimler“ koncerno modeliai. Iš jų pardavimo gautos pajamos sudaro net ketvirtadalį viso kompanijos pelno, tad nenuostabu, jog krentančių šios klasės modelių pardavimo pasekmės yra itin skaudžios.
Parduoda mažiau automobilių
Bendrovės „Vytaras“, prekiaujančios „Hyundai“ markės automobiliais, rinkodaros ir viešųjų ryšių vadybininkas Robertas Poškus neslėpė, jog pastaruoju metu šiek tiek smuko visų rūšių automobilių pardavimas. Priežastis - sumažėjusi pirkėjų vartojamoji galia. Tačiau R.Poškus nesiryžo teigti, jog žmonės pradėjo mieliau rinktis mažos galios automobilius ir visiškai nesidomi dideliais „Hyundai“ modeliais. „Dabar, keičiantis ekonominei situacijai, diržus susiveržė daugelis, o kartu ir naujų automobilių pirkėjai. Vis dėlto ryškių požymių, jog lietuviai masiškai persėda prie mažų ir ekonomiškų automobilių, kol kas nepastebime“, - dėstė R.Poškus.
Perka mažesnius
„BRC Autocentro“ Lengvųjų automobilių skyriaus vadovas Julius Jankauskis LŽ pripažino, kad pirkėjai ėmė mažiau domėtis didelės galios automobiliais. Pastarųjų perkama dar mažiau, tačiau kiek tiksliai, J.Jankauskis įvardinti nesiryžo. „Nėra čia ko slėpti - esant tokioms degalų kainoms lietuviai nebenori pirkti galingų automobilių. Jų akys vis dažniau krypsta į mažesnes, ekonomiškesnes transporto priemones. Jei degalų kainos ir toliau kils, o aš tuo neabejoju, didelės galios automobilių bus parduodama mažiau“, - aiškino „BRC Autocentro“ vadovas.
Jo teigimu, nemažai pirkėjų, kurie vis dėlto susigundo įsigyti didelės galios automobilius, vėliau į juos montuoja dujinę įrangą. Tokiu būdu jie taupo išlaidas brangiems degalams. Tiesa, kalbėdamas apie galingus aukščiausios klasės automobilius, J.Jankauskis tikino pardavimo sąstingio nematąs, nes prabangius automobilius perkantys lietuviai į nuolat brangstančius degalus beveik nekreipia dėmesio.
Kratosi „galiūnų“
Nors JAV degalai kainuoja pigiau nei Europoje, šioje valstybėje keičiasi ne vieną dešimtmetį viešpatavusios automobilių mados. Nebegalėdami išlaikyti didelių mašinų, daugiausia galingų visureigių, amerikiečiai renkasi mažus ir taupius automobilius.
Dar visai neseniai dideli visureigiai buvo savotiškas JAV transporto parko pasididžiavimas, tačiau šiandien, kai degalų kainos muša visų laikų rekordus, jie tampa nebepopuliarūs. Vasaros pradžioje visureigių ir pikapų pardavimas sumažėjo trečdaliu, kai tuo metu mažų ir ekonomiškų mašinų pardavimai šoktelėjo kone penktadaliu. Visureigių gamintojų sandėliai šiuo metu perpildyti naujų didelių mašinų, o jų pardavėjai neriasi iš kailio, norėdami privilioti pirkėjų. Amerikiečių jau nebestebina daugelyje pardavimo vietų vykstančios įvairios akcijos, siūlančios įsigyti visureigius itin palankiomis sąlygomis.
Sunkūs laikai pasibeldė ir į naudotų visureigių pardavėjų duris. Jų sandėliai taip pat lūžta nuo gremėzdiškų automobilių. Be to, anksčiau populiarumo viršūnėje buvę „Hummer“ visureigiai taip pat nebevilioja amerikiečių. Priežastis ta pati - šio gamintojo automobiliai sunaudoja itin daug degalų.
Paulius Ugianskis