Panevėžio rajono savivaldybėje tarnybinis transportas kai kada galėjo būti naudojamas ir asmeniniams reikalams tvarkyti. Kodėl taip mano patikrinimą atlikę kontrolieriai ir dėl ko vėją kelia rajono Tarybos opozicija?
Pasigedo kontrolės
Panevėžio rajono savivaldybė atidžiai seka, kad darbuotojai neviršytų tarnybinių telefonų išlaidų limitų, tačiau mažiausiai suka galvą dėl tarnybinių automobilių naudojimo. Tokį įspūdį susidarė Savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba, kai patikrino, kaip naudojami tarnybiniai lengvieji automobiliai rajono biudžetinėse įstaigose: pačioje Savivaldybėje ir 12-oje seniūnijų.
Kontrolieriai priėjo išvadą, kad dauguma įstaigų neužtikrina pakankamos tarnybinio transporto naudojimo kontrolės. Daugelyje iš jų nebuvo nustatyta, kiek per mėnesį kilometrų leistina nuvažiuoti tarnybiniu automobilių. Kai to nėra, neįmanoma patikrinti, ar važiuota tikrai turint darbo reikalų.
Kontrolieriai taip pat pasigedo informacijos apie maršrutus, kuriais valdininkai vyko, kas konkrečiai važiavo. Ne viename kelionės lape jie rado tik neįskaitomą darbuotojo, pasinaudojusio tarnybiniu transportu, parašą. „Ne visada rašomi įsakymai dėl komandiruočių, darbo poilsio ir švenčių dienomis, netikrinama, ar teisingai užpildyti kelionės lapai“, – pažeidimus vardijo Kontrolės ir audito tarnybos vadovė Regina Viškelienė.
Jos nuomone, Savivaldybė taupymo tikslais turėtų būti suinteresuota ne tik riboti darbuotojų plepėjimą tarnybiniais telefonais (tai daro gana gerai), bet ir kontroliuoti važinėjimą tarnybiniu transportu. Juolab kad išlaidos tam yra didelės.
R.Viškelienės teigimu, pagal įstatymus, tarnybinis transportas gali būti naudojamas tik darbo reikalais. Tad kontrolieriai siekė išsiaiškinti, ar Savivaldybėje tinkamai reglamentuotas valdiško transporto naudojimas, ar laikomasi teisės aktų.
Paaiškėjo, kad trūkumų yra nemažai.
Tiesa, kontrolieriams dažnai priekaištaujama, kad jie neva žiūri tik į popierius, bet nesidomi, kaip yra iš tiesų.
R.Viškelienė neneigia, kad domina tik dokumentai. Pasak jos, kito būdo, kaip patikrinti, ar turtas tinkamai naudojamas, nėra.
„Negalime sekti, kur važiuoja vienas ar kitas Savivaldybės darbuotojas, ar pastatyti kontrolės postų kiekvienoje seniūnijoje“, – kalbėjo ji.
Mašinas laiko namuose
Kontrolieriai nustatė, kad dalis seniūnų automobilius laiko savo namuose, nors įrašai kelionės lapuose rodo, kad taip nėra. Tiksliau – įrašai kelionės lapuose neatitinka automobilio važiavimo maršruto ir jo buvimo vietos. Pavyzdžiui, nurodoma, kad Velžio, Miežiškių seniūnijų transportas saugomas seniūnijose, o iš tiesų mašinos stovi seniūnų namuose visai kitose seniūnijose.
Kontrolieriams nesuprantama, kodėl seniūnų pavaduotojams, tarnybai naudojantiems asmeninius automobilius, kompensacijos skiriamos neatsižvelgiant į jų darbų apimtis, atstumus, kuriuos jiems tenka nuvažiuoti.
Nustatyti atvejai, kai valdiški automobiliai vykdavo į kitus šalies miestus, tačiau biudžetinės įstaigos neturėjo tai patvirtinančių dokumentų. Buvo ir tokių kuriozų, kai tarnybiniai automobiliai buvo naudojami, tačiau darbo apskaitos žiniaraščiai rodė, kad žmogus tuo metu nedirbo. Todėl manoma, kad kai kurie darbuotojai tarnybinius automobilius naudojo ne vien darbo, bet ir asmeniniams reikalams.
Padarė išimtis
Panevėžio rajono tarybos opozicija piktinosi, kad pro kontrolierių akis prasprūdo rajono meras Povilas Žagunis ir vicemeras Antanas Pocius, kurie į darbą atvažiuoja ir iš jo grįžta tarnybiniais automobiliais, o kartais juos namuose laiko ir savaitgaliais.
R.Viškelienė paaiškino, kad tokią teisę jiems suteikė Panevėžio savivaldybės administracijos direktorius Vitalijus Žiurlys specialiu įsakymu. Pastarasis teigia, kad merui ir vicemerui išimtys padarytos dėl jų darbo specifikos, nes jiems savaitgaliais tenka dalyvauti įvairiuose renginiuose.
R.Viškelienė, paklausta, ar direktorius turi teisę savo nuožiūra daryti tokias išimtis, prisipažino negalinti atsakyti. „Jeigu Savivaldybės priimti teisės aktai neužkliuvo Vyriausybės Panevėžio apskrityje atstovui, tai, matyt, jie nesikerta su įstatymu. Kita vertus, abejonių yra“, – tvirtino kontrolierė.
Vyriausybės atstovė Panevėžio apskrityje Rasa Šošič sakė, kad artimiausiu metu pasidomės Panevėžio rajono savivaldybės priimtų teisės aktų, susijusių su tarnybinio transporto naudojimu, teisėtumu.
Transporto išlaidos auga
Savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba suskaičiavo, kad užpernai kurui buvo išleista 743,8 tūkst. Lt, pernai – 873,9 tūkst. Lt, o per devynis šių metų mėnesius – 660,2 tūkst. Lt. Daugiausia kuro sunaudojo Savivaldybės administracijos transportas. Užpernai vienam kilometrui kelio kuras kainavo 0,33 Lt, pernai – 0,39 Lt, o šiemet – 0,47 Lt. 2012 metais, palyginti su 2011-aisiais, išlaidos transportui išlaikyti padidėjo 42,10 tūkst Lt.
Inga SMALSKIENĖ, Sekunde.lt