Taksistai teigia, kad į Tauragės taksi firmas atėjęs sunkmetis verčia keisti sukčiavimo būdus. Gerokai sumažėjus telefoninių taksi iškvietimų, taksistai įmonių savininkams jau kurį laiką duoklę moka ne už iškvietimus, bet fiksuotą mokestį už kiekvieną dieną.
Tačiau teisėsaugininkai jau prieš porą metų nustatė, kad panašių sistemų taikymas taksi versle yra nusikaltimas.
Sunkmetis keičia sistemą
Pasikeitusios ekonominės sąlygos pakeitė ir nelegalaus verslo taisykles. Pasak vienos Tauragės taksi įmonės vairuotojo, šiuo metu populiarėja praktika, kai taksistai įmonės savininkams moka ne už gautus iškvietimus kaip anksčiau, bet už dieną. Taksistų manymu, taksi įmonių savininkus duoklės iš jų rinkimo tvarką pakeisti privertė smarkiai sumažėjęs taksi iškvietimų skaičius.
– Nesvarbu, sergi ar dirbi, remontuoji mašiną ar ja važinėji, už kiekvieną dieną įmonės savininkams turi sumokėti po 30 litų. Aišku, savais pinigais tenka atsiskaityti ir už automobilių techninę apžiūrą, kasmetinę taksometrų patikrą, niekas nesumoka ir už mašinos remontą, – „Tauragės kurjeriui“ pasakojo Jonu prisistatęs taksistas, nenorėjęs apie tai kalbėti viešai.
Kasdienė įmoka – ne vienintelė taksistų prievolė. Pasak Jono, iš visų taksi vairuotojų jų įmonės savininkai kiekvieną savaitę surenka po 170 litų, kurie esą skiriami mokesčiams.
– Kodėl tokie dideli mokesčiai, jei mes dirbame tik puse etato? – stebėjosi vyras.
Nebeuždirba „duoklei“
Vyras apie problemas taksi firmoje sakė prakalbęs po to, kai sunkmečiu įmonės savininkų apetitas esą pradėjo dar labiau didėti.
– Šiuo metu keleivių ypač sumažėjo. Kartais per dieną sulaukiame vos kelių klientų, o įmoka įmonės savininkams ta pati. Kaip mums išgyventi, jei mes per dieną nė nesurenkame tų 30 litų? – apie savo rūpestį pasakojo taksistas.
Anot vyro, šiuo metu taksi keleivių Tauragėje yra gal dešimteriopai mažiau nei prieš metus. Dabar dažniausiai taksi važiuoja tik iš kaimų autobusais atvažiavę kaimų gyventojai. Dažniausiai jie taksi važiuoja iki poliklinikos.
Dar viena keleivių kategorija – rytais į darbą skubantys žmonės.
– Neretai taksi kviečiasi tie, kas vakare išgėrė ir darbe paliko mašinas. Dieną keleivių pasitaiko vos vienas kitas, – pasakojo Jonas.
Savininkui nebemoka
Eugenijus Sabaliauskas, kitas taksistas iš Tauragės, taip pat sakė, kad keleivių srautai yra kritiškai sumažėję.
– Per dieną sulaukiame vos kelių keleivių, kurie važiuoja tik būtiniausiu atveju. Žmonės dabar taupo ir stengiasi išsiversti be mūsų paslaugų. Daug jaunimo, kuris anksčiau buvo pagrindiniai mūsų klientai, dabar uždarbiauja užsienyje ir su mumis susitinka, tik kai grįžta į Lietuvą. Vietiniai važinėja arba savo mašinomis, arba prašo kaimynų ir pažįstamų pagalbos, – pasakojo E.Sabaliauskas.
E.Sabaliauskas taksistu dirba jau daug metų. Anksčiau jis dirbo įvairiose taksi firmose, o dabar pats yra individualios taksi firmos savininkas. Dirbdamas kitose firmose jis taip pat kaip ir kiti taksistai tokio mokesčio neišvengdavo.
Pasiūlė patikrinti dokumentus
Raimundas Zakaravičius, vienos Tauragės taksi firmų savininkas, paklaustas, ar jo įmonėje taksistai moka nelegalų mokestį, labai įpyko.
– Įmonės taksistai į įmonės kasą įneša tuos pinigus, kuriuos jie surenka per dieną. Nesu aš koks plantatorius, nerenku jokių duoklių, – emocingai kalbėjo R.Zakaravičius.
Paklaustas, kiek šiuo metu įmonėje dirba taksistų, jis negalėjo atsakyti. Įmonės savininkas sakė neturintis laiko kalbėtis su žurnalistais ir pasiūlė atvažiuoti ir pasižiūrėti dokumentus.
Nubaudė už sukčiavimą
Prieš porą metų vienoje Tauragės taksi firmoje kilo skandalas, kai joje dirbęs E.Sabaliauskas prakalbo apie nelegalią atsiskaitymo sistemą. Tuomet Rolando Latožos individualios įmonės buhalterinę apskaitą patikrinę Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos pareigūnai pradėjo ikiteisminį ir ūkinės – finansinės veiklos tyrimus. Tyrimų metu paaiškėjo, kad R.Latožos įmonėje darbo apmokėjimo sistema veikė ne taip, kaip įprasta – algas darbuotojams mokėjo ne darbdavys. Taksistai patys mokėdavo R.Latožai už tai, kad dispečeriai jiems perduodavo keleivių užsakymus. Pareigūnams ir teisme įmonės darbuotojai patvirtino, kad jie sumokėdavo po 1,10 Lt už kiekvieną iškvietimą. Taksistų darbo užmokestis ir lėšos kurui buvo pačių taksistų iš keleivių susirinkti pinigai.
Tyrimo metu R.Latoža pripažino savo kaltę, todėl byla buvo užbaigta be teisminio nagrinėjimo baudžiamuoju teismo įsakymu. R.Latožai tuomet baudą skyrė ir Darbo inspekcija, kuri atliko patikrinimą įmonėje ir taip pat rado pažeidimų.
Gintaras Gražinskas