Pastaruoju metu itin dažnai pasigirsdavo prognozės, esą „Apple“ yra pasmerkta. Norite įrodymų, žvilgtelėkitie į Kiniją. Didžiausią pasaulyje mobiliųjų telefonų rinką užtvindė pigūs vietiniai telefonai ir planšetiniai kompiuteriai, kurių gamintojai net neegzitavo kuomet pasirodė pirmasis „iPhone“. Šie gamintojai neketina apsiriboti Kinijos rinka. Pasaulį užplūs pigesni nei kada nors anksčiau įrenginiai iš Azijos milžinės. „Apple“ nėra pajėgi konkuruoti su pigesniais gaminiais. Bendrovės akcijų vertė per metus smuko maždaug trečdaliu.
Tokie argumentai nė kiek netrikdo bendrovės vadovo Timo Cooko. Anot jo, bendrovių akcijų vertės nuolatos svyruoja, o pigių gaminių antplūdis yra neišvengiamas kiekvienoje elektroninių įrenginių rinkoje, rašo „Bloomberg Businessweek“.
T. Cooko įsitikinimu mobiliųjų įrenginių rinka yra pakankamai fragmentuota, nemažą jos dalį užima aukštos kokybės ir brangesni įrenginiai, o „Apple“ kaip tik tokius gamina ir nesiruošia kurti menkaverčio šlamšto.
Anot T. Cooko, jo bendrovė varžosi tik dėl tų klientų, kuriems reikia geriausių produktų.
„Naktimis manęs nevargina košmarai dėl padėties žemesnės klasės telefonų rinkose“, - sako „Apple“ vadovas.
Vis dėlto net ir aukščiausios klasės įrenginių rinkoje padėtis ženkliai pasikeitė. Prieš keletą metų „Apple“ dominavo išmaniųjų telefonų, muzikinių grotuvų ir planšetinių kompiuterių rinkose. Šiandien jai tenka grumtis dėl klientų su „Samsung“, „Google“ ir „Microsoft“. Be to, Kinijoje kyla tokios bendrovės kaip „Xiaomi“, o Indijoje „Micromax“.
Ar siekis taikytis tik į aukščiausią segmentą išmaniųjų telefonų rinkoje garantuos „Apple“ tvarų augimą ar atves prie neišvengiamos bedugnės?
Per pastaruosius 12 mėnesių „Apple“ pristatė nemažai naujienų. Planšetinių kompiuterių liniją papildė „iPad Mini“, bendrovė atnaujino telefoną „iPhone 5S“, pristatė pigesnį telefoną „iPhone 5C“ ir iš pagrindų atnaujino operacinę sistemą iOS.
Tuo pat metu bendrovė atleido už iOS vystymą atsakingą direktorių Scottą Forstalą. Jo pareigas perėmė vyriausias bendrovės dizaineris Jonathanas Ive'as ir programinės įrangos padalinio vadovas Craigas Federighis.
„Samsung“ mobiliųjų telefonų padalinio vadovai galėtų ilgai kalbėti apie tai kaip bendrovė įsiklauso į vartotojų norus ir kuria produktus, kurie patenkins rinkos poreikius. Tuo tarpu šie du „Apple“ vadovai galėtų dešimt minučių kalbėti apie tai kaip buvo tobulinamas iOS7 darbastalio išblukinimo efektas.
„Labai dažnai žmonės negali įvardinti konkrečios savybės ar funkcijos, kuri yra vertinga“, sako J. Ive'as kalbėdamas apie žmones, kurie naudojasi mobiliaisiais įrenginias.
„Tačiau žmonės pastebi ar daiktas buvo kuriamas rūpestingai. Ir vienas dalykas yra nepaneigiamas, mes itin rūpinamės savo produktais“, - sako dizaineris.
„Apple“ sulaukia kritikos, esą bendrovė nebepateikia inovatyvių produktų. J. Ive'as ir C. Federighis nesutinka.
Anot jų, bendrovė sugebėjo ne tik pasiūlyti naujų funkcijų, bet ir puikiai integruoti esamas.
Viena jų - „iPhone 5S“ pirštų skeneris. Vis dėlto abu sutaria, kad neverta stengtis į vieną įrenginį sutalpinti visų įmanomų naujovių. „Nesiekiame į naują įrenginį patalpinti 10 naujų funkcijų, kuriomis galėtume tuščiai puikuotis“, - sako J. Ive'as
„Sukurti naują produktą yra paprasta, tačiau sukurti teisingą – kur kas sudėtingiau“, - antrina C. Federighis.
„Apple“ koją kiša dvi tendencijos: augantis „Android“ populiarumas ir mažėjančios mobiliųjų įrenginių kainos.
Daugelis tikėjosi, kad „iPhone 5C“ taps rimtu konkurentu pigesnių išmaniųjų telefonų klasėje. Žinoma, niekas nemanė, kad „Apple“ pasiūlys tokią pat kainą kaip ir Kinijos gamintojai, tačiau kalba sukosi apie 300 JAV dolerių kainuojantį produktą.
Deja, „iPhone 5C“ savo kaina vos 100 JAV dolerių nusileidžia bendrovės flagmanui ir kainuoja 550 JAV dolerių.
„Niekada nebuvome išsikėlę sau tikslo prekiauti pigiais išmaniaisiais telefonais“, - atkerta T. Cookas.
„Mūsų tikslas – prekiauti puikiais telefonais bei suteikti puikias patirtis ir mes atradome būdą kaip pasiūlyti šiuos dalykus už mažesnę kainą“, - sako „Apple“ vadovas.
Mažesnė kaina yra skirta Kinijos rinkai. „Apple“ pasirašinėja sutartis su vietos telekomunikacijų bendrovėmis. Vietiniai mobiliųjų tinklų operatoriai pardavinėdami telefonus su ilgalaikėmis sutartimis suteikia tam tikrų nuolaidų, tačiau net ir atėmus galimas nuolaidas 5C ir 5S kaina išliks nekonkurencinga.
Ar tai reiškia, kad „Apple“ tenkina 40 proc. JAV rinkos, 30 proc. Europos rinkos, o likusiame pasaulyje bendrovė neketina atsiriekti itin reikšmingos rinkos dalies.
Kol kas mobiliųjų programėlių kūrėjai mielai kuria jas iOS platformai, tačiau sparčiai auganti „Android“ kėsinasi pervilioti dalį kūrėjų, kurie iki šiol orentavosi į „Apple“ produkciją ir tik vėliau tas pačias programėles pritaikydavo kitoms operacinėms sistemoms.
„Užtenka pažvelgti į vartotojų pasitenkinimą ir naudojimo įpročius, kad suprastum koks plyšys skiria iOS ir „Android“, - sako T. Cookas.
Anot jo, nepaisant to, kad pirkėjai dažniau renkasi produktus su „Android“ operacine sistema, tačiau „Apple“ produktų vartotojai kur kas labiau panaudoja išmaniasias įrenginių funkcijas.
55 proc. mobiliaus interneto srauto sudaro iOS vartotojų duomenys, tuo tarpu „Android“ įrenginiams tenka tik 28 proc. Tai reiškia, kad „Apple“ klientai yra riebesnis laimikis mobiliųjų programėlių kūrėjams, net jei bendras tokių vartotojų skaičius yra mažesnis nei „Android“.
„Argi pirmavimas pagal užimamą rinkos dalį yra svarbus, jeigu ta rinka yra neišnaudojama“, - klausia T. Cookas.
Anot jo, neužtenka, kad vartotojas turėtų produktą, svarbu, kad jis būtų pilnavertiškai išnaudojamas.
Be to, T. Cookas kritikuoja „Android“ versijų fragmentaciją. „Apple“ gamina vieną operacinę sistemą ir suteikia galimybę visiems klientams ją atsinaujinanti, tuo tarpu „Android“ rinkoje egzistuoja mišrainė. Ne visi vartotojai gali ir nori atsinaujinti turimas operacines sistemas. Dėl šios priežasties vartotojai susiduria su sunkumais norėdami naudoti naujausias mobiliasias programėles bei užsitikrinti saugumą.
Tuo tarpu iOS vartotojai kur kas aktyviau prižiūri savo operacinės sistemos būklę. Ironiška tai, kad „Apple“ konkurentai bando kopijuoti bendrovės verslo modelį ir vienu metu kurti programinę bei techninę įrangą.
„Google“ įsigijo „Motorola Mobility“, o „Microsoft“ pranešė perkanti „Nokia“.
„Visi bando pritaikyti mūsų strategiją“, - sako T. Cookas. Anot jo, toks konkurentų elgesys patvirtina, kad „Apple“ eina teisingu keliu.